/ Forside/ Teknologi / Internet / Website's / Spørgsmål
10  disken 1359
online fremmedordbog på nettet helst dan~
Fra : mogens6
Vist : 13919 gange
100 point
Dato : 01-05-05 13:49

Hej jeg søger om der findes en evt dansk fremmedordbog på nettet til fortælling af hvad et fremmedord betyder?

altså ikke en oversætter!

Der har fandtes 1 www.fremmedord.dk men den virker ikke og har ikke gjort det i lang tid, de siger de roder!

Er der nogen der evt ved om sådan en kan findes?

eller evt som sekundær interesse et billigt program som er en fremmedord man kan købe og installerer på dansk helst?

På forhånd tak

hilsen mogens

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 01-05-05 13:52

http://www.kaagaard.dk/service.shtml

Her er der links og andet godt.

Kommentar
Fra : tokeren

Dato : 01-05-05 13:53

ved ikke om mit svar kan hjælpe. Men du kan bruge google til at forklare fremmedord, i søg bjælken skriver du "definer: "fremmedordet"" så finder google en side hvor dit fremmeord er defineret. Du kan også få forklaret ord på eksempelvis engelsk så skriver du blot "define: .... "
Tokeren

Accepteret svar
Fra : Sygate

Modtaget 110 point
Dato : 01-05-05 13:55
Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 01-05-05 13:56

tokeren--> Det var da smart. Det må jeg prøve.

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 01-05-05 14:02

"definer: "evolution"" virkede ikke. Har jeg gjort det rigtigt tokeren?

Jeg satte den til at søge på sider fra danmark, og trykkede både på "google søgning" og "jeg føler mig heldig"

Kommentar
Fra : mogens6

Dato : 01-05-05 14:46

okay kigger lige på tingene og lukker spørgsmålet om maks 2 dage......men ellers forløbig tak. Tjekker lige tingene ud først.

mogens

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 01-05-05 16:55

Her er et link jeg selv bruge jævnligt:
http://netdob.asb.dk/netdob/index.html

- derudover er nogle mine foretrukne udenlandske opslagsværker:
http://dictionary.cambridge.org/
http://www.oup.com/elt/global/products/oald/
http://www.onelook.com/

mvh berpox

Kommentar
Fra : tokeren

Dato : 01-05-05 17:07

hvis man skriver define: evolution så kommer der en side frem. Godt nok er beskrivelsen på engelsk.
http://www.google.dk/search?hl=da&q=define%3A+evolution&meta=

Google er heller ikke helt skudsikker, da det jo bare er en søgemaskine, der finder sider, hvor tingene er defineret. Den kan nok ikke helt erstatte en fremmedordbog.
Men i mangel af bedre, så er det jo en nødudvej.

Mvh Tokeren.

Kommentar
Fra : mogens6

Dato : 02-05-05 09:14

Mange tak for de mange muligheder. Jeg finder ud af snart hvem der skal have point! Men her er lige et samtale emne omkring online fremmedordbog i dk...

Jeg synes det er mærkeligt at der ikke er en decideret fremmedordbog på Dansk på nettet....Der må da være et marked for det eller hvad synes i? Hvad skete der med www.fremmedord.dk blev det solgt,jeg har set skrevet at de lukkede for siden!

Men kan da se der er nogle udemærkede alternativer fra jeres besvarelser.....Måske der skulle være nogen der ville starte en ny fremmedordbog op på nettet og tage måske 100 kr om året for tilladelse til siden... Det er da nemmere ville jeg da mene at slå et fremmedord op på ens pc når den alligevel er tændt end at finde gyldendals røde fremmedordbog frem og slå det op i en bog istedet....(som jeg på nuværende tidspunkt ikke har)....

Og hvis jeg skulle vælge ville jeg nok også vælge cd-rom istedet for bog opslag! Og folk vælger måske også cd-rom eller bog da det er lidt uoverskueligt på nettet at finde en 100% decideret online fremmedordbog?

Venlig Hilsen mogens

Godkendelse af svar
Fra : mogens6

Dato : 05-05-05 17:30

Tak for svaret Sygate og berpox