/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
rude vs. vindue
Fra : natmaden
Vist : 957 gange
50 point
Dato : 30-04-05 11:04

Hvad er forskellen på en rude og et vindue ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-04-05 11:12

En rude er kun glasset, mens et vindue er inklusiv karm.
Sådan definerer jeg det i hvert fald,

mvh dova

Kommentar
Fra : kammanoerup

Dato : 30-04-05 11:12

en rude= glasset
et vindue= glasset + ramme
VH Kamma

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 60 point
Dato : 30-04-05 11:20

En rude, består af glasset, men et vindue kan sagtens bestå af flere ruderinklusiv rammer og karme.

Der er 10 små ruder i det vindue.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 30-04-05 11:47

Ja det lyder jo ok, men det hedder jo også en rudekuvert, og i symbolet på spillekort er der også ruder, en form for en 4kant.
Eller som denne, der menes at være hørt i tv. " Her er nyhedsblabla, dit vindue til nyhedsverden. "
og da det handler om at jeg skal kunne definere forskellen over for en ven, der sagde at jeg ikke kunne finde ud af det,
så håber jeg at bevise det, unden den mindste tvivl.

Jeg lade tråden være åben til serere i aften/nat.
Forløbig tak. og god week-end.
Mvh. Jørgen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-04-05 12:00

En rude er en ramme man kan kigge igennem. Der kan godt være glas i denne ramme. I et vindue kan der være flere ruder i en ramme. Så kan flere kigge samtidig i hver sin glasrude.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 30-04-05 12:35

retskrivningsordbogen, siger om
Rude.
http://www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet?M=1&P=rude&S.x=57&S.y=11
vindue.
http://www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet?M=1&P=vindue&S.x=3&S.y=6

Man kan være vinduekikker men ikke rudekikker
Der findes en rudeknuser og en rudeskraper men ikke en rudevasker eller en vinduesknuser.

Godkendelse af svar
Fra : natmaden

Dato : 01-05-05 11:42

Well, alt kunne bruges, men A.C. Rosmon's 'Der er 10 små ruder i det vindue'
vinder.
Jeg tror at ordene, til dagligt bruges, efter lyst og situation.
Så lige at man både kan få rengøringsmiddel til rudevask og vinduesvask.
Og at det ikke lyder rigtigt at sige bilforvindue, og det er til trods af, at det hedder en vinduesvisker,
og ikke en forrudevisker.

Tak for svaret A.C.Rosmon.
Og tak til alle der kom med et bud.
Mvh. Jørgen