/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
find stigning i cm på tag
Fra : jensalexander
Vist : 6427 gange
390 point
Dato : 30-04-05 05:10

jeg skal bygge et tilbyg på en gavl, taget skal have en taghældning på 22,5 grad
hvordan regner jeg ud stigningen, jeg mener det kan regnes ud med cos/sin men husker ikke hvordan.
Hvordan afslutter jeg mod gavl ? (vandtæt)

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 30-04-05 06:58

Hvis det du mener er en skrå flade, op mod en lodret flade, kan du når taget er færdigtskære en rille i muren,der skråner opad ,så der ikke kan løbe vand ind. derefter anbringer du en aluskinne,der går ud over samlingen, og er beregnet til det.

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 30-04-05 07:34
Kommentar
Fra : stig54

Dato : 30-04-05 09:49

I en retvinklet trekant hvor de to sider er lige lange er de to vinkler 45 grader. Laver du derimod den en side dobbelt så lang står du med to vinkler på 22,5 grader, d,v,s. forholdet mellem højden på taget målt vandret ud fra der hvor det skal ende og lænden fra samme punkt på væggen skal være 1:2. Det er svært at forklare uden tegning men den enste ubekendte længde du har er den skrå, og den behøver du ikke.
Den kan regnes ud når du kender de to andre.

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 30-04-05 10:08

Du må kende det vandrette mål. Så kan du regnes tigningen med tangens.

tg 22.5 = stigningen / vandrette mål. > Her kan du nemt lave udregningen http://www.formel.dk/

Matematik > Geometri > Retvinklet trekant.

Hilsen
Grethe

Kommentar
Fra : grethes

Dato : 30-04-05 10:09

Ups: der skulle stå "stigningen"

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 30-04-05 10:23

Hvordan du afslutter mod gavl handler om hvilke materialer du anvender og hvad muren er lavet af mm. Jeg tror du er nødt til at presicerer lidt

venligst ane

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-04-05 12:22

Stig - bliver det ikke en vinkel på 22½ og en på 77½ når du dobler den ene side.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 30-04-05 13:54

Både sinus cosinus eller tangens, er funktioner der følger nogle krumme linier, og derfor kan du ikke sige, at hvis en side halveres, eller fordobles, så vil vinklen enten fordobles eller halveres. Det er ikke engang nok, at gange med en eller anden faktor, så du skal enten slå op i en tabel, eller bruge din lommeregner, for atfå et anvendeligt resultat.

Hvad har du brug for den stigning til?Indstil din smigvnkel, og dine maskiner på graderne, og beregn så dine afstande med f.eks tangens, så bliver det ikke så svært.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 30-04-05 13:56

Pytagoras er også god til retvinklede trekanter

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 30-04-05 15:09

Til emesen
jo sådan cirka eller måske 22,5 og 67,5 eller hva´det er jo weekend?

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 30-04-05 15:47

Hvis dudu har en vandret bjælke på 1 m, og du vil kave en lodret lægte til at møde den skrå lægte med en vinkel på 22, 5 grader, så skal den lodrette lægte have en længde på 41,42 cm.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-04-05 17:07

Stig54 - nå nu er rette vikler måske ikke 100 gr. mere.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 30-04-05 21:31

Jo da!!! NYGRADER!!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-04-05 21:41

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 30-04-05 22:06

Man kan med rette sige at du vi(n)kler dig ind i noget emesen

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 01-05-05 00:48

en normal afslutning er at sætte dine sternbrædder op og ovenpå dem sætte en zink el. lign. plade der er bukket så den går ned under taget. Taget slutter så op til sternbrættet og det vand der ryger mellem sternbræt og tag, bliver så opfanget af zinken - den skal selvfølgelig bukkes op så vandet ikke løber af siden. Men hvad er det for slags tag der skal lægges? Hvis det er tegl, kan du bare mure op mellem sten og gavl.

Hvad mener du med stigningen? Hvis du mener den lodrette højde fra tagfod til tagryg har du vinklerne 90, 22,5 og 67,5. Hvis du så kender afstanden fra fod til midten af huset, må der være en formel til at udregne det - men nu er jeg sproglig student... Alternativt, tegn trekanten op i et kendt målestoksforhold (1:10 eller 1:25) så kan du måle de længder du skal bruge.

Kommentar
Fra : H2

Dato : 01-05-05 16:39

Det må give 1 cm ud og 5 cm op.

Det regnes ud med Tan(22,5) 1
------ = --------
2 Højden

Det giver 5 cm......
H2

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 01-05-05 19:44

vel nærmere modsat? En taghældning på 22,5 grader er temmelig flad, så hvis ellers formlen passer, er det vel 5 ud og en op?

Kommentar
Fra : H2

Dato : 01-05-05 20:41

Taghældning på 22,5 grader er da spis.
Taghældning plejer man da at måle på vinklen mellem de to sider i kip.........

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 01-05-05 23:20

Taghælningen regnes mellem det vandrette spær, og de lægter, der bærer tagbeklædningen, uanset om det er pap, tegl eller andet. en 22, 5 graders hældning er meget lavere end en på 45 grader.

45 grader stiger 1m pr m. 22,5 stiger 0,4142 m pr m.

Prøv at tegne det op, eller lav en skabelon, og se om det ikke passer.

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 02-05-05 00:00

A.C. Rosmon: hvordan kom du frem til 0,4142m pr. m? kan du ikke skrive formlen eller hvad du gør.

H2: mig bekendt måler man tagets hældning som spærrets hældningsvinkel i forhold til vandret

Accepteret svar
Fra : grethes

Modtaget 390 point
Dato : 02-05-05 07:02

sipelip her er den nemme måde at at udregne det på.
http://www.formel.dk/matematik/geometri/Trekant/retvinklettrekant.htm

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 02-05-05 09:05

tg 22,5 =0,4142
<A =22,5
b= 1 (enhedscirklen)
a= tg A

Godkendelse af svar
Fra : jensalexander

Dato : 12-05-05 07:44

Tak for svaret grethes.
Det var lige det jeg skulle bruge.