/ Forside/ Interesser / Helbred / Handicap / Spørgsmål
10  valde. 300
Narkoman
Fra : Trine80
Vist : 598 gange
10 point
Dato : 29-04-05 14:39

Her forleden så jeg i tv det der med Narkomaner på VesterBro. Og det der slåg mig var; Overalt ligger der sprøjter og flyder.
Så mit spg er, kan narkomanerne kun bruge en sprøjte En gang ? Hvorfor gemmer de ikke deres egen personlig sprøjte ?
Den koster jo trodsalt omkring 4 5 kroner, plus man skal stå i kø på apoeket.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 29-04-05 14:48

eengangssprøjter koster vel ikke 45 kr.? Ideen med eengangssprøjter er da at de kun skal bruges een gang og destrueres, der findes specielle boxse til opbevaring ef dem indtil de kan afleveres, på apoteket f. eks.

Kommentar
Fra : Trine80

Dato : 29-04-05 14:51

sorry, jeg mente heller ike 45 men 4 til 5 kroner.
Selvom det så er en engang sprøjte kan den vel godt bruges flere gange. Jeg fatter bare ikke at de smider den ud hvergang. det er da vild besværligt.
Sålænge det kuun er samme person der bruger sprøjten er den jo ikke smitsom.
Ved godt det med boxene, men dem bruger de jo ikke.
Undrede mig bare...

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 20 point
Dato : 29-04-05 14:53

Førhen brugte man netop sprøjterne flere gange - og det medførte grimme infektioner, da nålene ikke blev renset grundigt efter brug. Desuden, var det almindeligt at låne sit "grej" ud, med det resultat, at narkomanerne smittede hinanden med bl.a. hepatitis...
Engangsprøjterne, som i mange tilfælde bliver delt gratis ud til narkomanerne, har i den grad gjort, at narkomanerne trods alt har et bedre liv end før.

Vaxen

Godkendelse af svar
Fra : Trine80

Dato : 29-04-05 14:54

Tak for svaret vaxen.

Førhen brugte man netop sprøjterne flere gange - og det medførte grimme infektioner, da nålene ikke blev renset grundigt efter brug
Nå ja, selvfølgelig. Det var det jeg ikke havde tænkt på.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 29-04-05 14:55

- At de så smider dem allevegne, her og der, er ganske aldeles respektløst.

Ville jeg lige tilføje

Vaxen

Kommentar
Fra : Trine80

Dato : 29-04-05 14:56

Ja, det har du helt ret i. Jeg forstår og stætter til fulde dem som er trætte af deres svineri.
Detsvære har jeg ikke lige en løsning på det

Kommentar
Fra : Labtec

Dato : 29-04-05 14:56

Handicap spørgsmål?

Kommentar
Fra : Trine80

Dato : 29-04-05 14:58

Hehe, ja, at være narkoman er da en form for handicaps, ligesom alkoholisme, eller andet.
Kunne desuden ikke lige finde ud aff hvor den ellers skulle ligge.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 29-04-05 15:01

Den er jo ikke steril mere efter eengangsbrug, man kan selvfølgelig ikke smitte sig selv med noget som helst. Men urenheder uden på huden er nok til at give bylder f. eks. For nogle år siden var der en kampangne for at få dem til at holde op med at genanvende eengangssprøjter. Økonomi er nok helle ikke noget narkomaner går op i.
Når jeg nævnte de der boxe, var det egentlig for at jeg tænkte, man kunne da anbringe sådanne boxe på de steder hvor man ved der bliver smidt sprøjter

Kommentar
Fra : Trine80

Dato : 29-04-05 15:06

Jamen du har da helt ret Valde.
Men ang de der boxe, så tror jeg mange ikke bruger dem, fordi de føler det ydmygende at offenligheden skal se dem så og putte kanyler i en box. De vil heller smide den på jorden uden nogle ser det.
Så i ikke hvor de hang alle de boxe ? De hang jo midt på et hegn, så skulle man benytte sig af dem, kunne alle se det
Ydmygende

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 29-04-05 20:50

Narkomanene betaler ikke for sprøyter. Kommunen deler dem ud ganske gratis.
alimak