/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Registrering af våben fra WW2
Fra : itrcpo
Vist : 3091 gange
20 point
Dato : 28-04-05 14:11

Hej allesammen
Er der nogen der ved noget om hvordan man lovligt kan komme til at kunne bruge våben fra ww2?

Jeg havde tænkt mig at enten gå på jagt med en original Mauser M98, eller at bruge den på skydebanen. Jeg har jagttegn, og er også medlem af en riffelskytteklub.

Eller kan det kun lade sig gøre at eje dem lovligt med en samler tilladelse?

Hvad med pistoler? Hvilke regler gælder der?

Jeg synes at have set på retsinfo, at man godt kan registrere våben fra WW2, men er der nogen der har erfaring med dette?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-04-05 15:26

http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A2004/0091829.htm

Det her er våbenloven, måske kan du finde noget der.

Alle våben skal da være registreret, enten som jagt-,bane- eller samler-våben.
men det er så ikke alle våben der må bruges til jagt, men om du må bruge en Mauser M98 til jagt, det er jeg ikke lige klar over.

mvh dova

Kommentar
Fra : itrcpo

Dato : 28-04-05 16:07

Hej Dova

Alle våben skal ikke være registreret, men de fleste skal! Undtagelsen er glatløbede våben, som er anskaffet før 2004, dem må man godt eje, hvis man har jagttegn. Man kan frivilligt registrere dem, men det er kun obligatorisk ved "overdragelse".

Er der forøvrigt nogen som kender definitionen på "overdragelse" i denne forstand? Jeg ved at køb og salg er overdragelse, men hvad hvis det er en gave? Eller noget man arver? En byttehandel, er vel også et køb?

Man må som udgangspunkt gerne bruge en lovlig registreret riffel til jagt. Den eneste undtagelse er hvis den er registreret som baneriffel, dvs. til brug i en skytte forening, så må den ikke bruges til jagt!

Det jeg tænkte på var hvordan man f.eks. registrere et gammelt "modstandsmands våben"? Dvs. et våben som ikke tidligere er registreret.

Er der nogen som ved det?

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 28-04-05 17:55

Jeg ved ikke om disse oplysninger er bedre, men det er da en anden henvisning.

http://www.politi.dk/da/borgerservice/tilladelser/vaabentilladelse/

http://kortlink.dk/sortkrudt/ru9
Citat
12.
Overgangsordninger i våbenloven.

Da våbenlovgivningen er af ældre dato, rummer den en række overgangsordninger. Fra 1963 feks.
er der en ordning om, at man må beholde salongeværer, men ikke bære og anvende dem.
Fra 1984 er der en bestemmelse om haglgeværer. Besiddelse skulle anmeldes inden 1 år.
På et tidspunkt kunne man anmelde besiddelse af gamle våben. Hvis man er omfattet af en gammel
overgangsordning, gælder den naturligvis fortsat.
Da den sidste ændring af våbenloven trådte i kraft 1. januar 2000 var der en overgangsordning med
hensyn til signalvåben. Man fik en frist indtil den 1. januar 2001 til at anmelde besiddelse af disse
signalvåben.

Våbentilladelser bevarer deres gyldighed indtil udløbsdatoen, selv om der kommer ændrede regler.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 28-04-05 18:10

Cirkulæreskrivelse om våbenloven: http://iwww.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/C19701110610-regl

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 28-04-05 21:24

Hej itrcpo
Der er flere der har M98 som jagtriffel, men det er våben som blev registrerede, da loven om registrering blev indført. Som jeg ser det, er dit problem at du er ejer af en M98'er, du ikke har tilladelse til at have, og dette vil jo blive "synligt" hvis du ansøger om våbentilladelse, uanset om det er til jagt eller skydebane.
Prøv at tale med bestyrelsen i den lokale jagtforening eller skytteforening, de kan måske råde dig (kender måske et "smuthul").
Til pistoler gives der kun tilladelse til konkurencevåben.
Held og lykke

Mvh
dabj

Kommentar
Fra : itrcpo

Dato : 29-04-05 11:42

Hej dabj

Det var desværre det svar jeg frygtede!

Jeg har pt. ikke noget M98 gevær, men en af de ældste i familien, (en tidligere modstandsmand), beholdt efter krigen et som "souvenir". Dette våben har han spurgt om jeg vil "arve", det vil jeg egentligt gerne, men jeg ønsker ikke at overtræde loven.

Set fra min side, så er der, (hvis du har ret!), ingen reel mulighed for at få et sådant våben lovligt gjort!! Man skal på den ene eller anden måde finde et "smuthul", selvom man lovligt ejer tilsvarende våben.

Er det virkeligt sådan det hænger sammen?

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 20 point
Dato : 29-04-05 18:53

Hvis den du skal arve våbnet efter, ingen tilladelse har, er det et problem, men om det kan løses tør jeg ikke sige, der er jo et hav af regler, og jeg kender ikke dem alle.
Prøv derfor mit råd om jagtforening/skytteforening, det kan jo være at en' har en løsning på problemet, du skulle nødigt sætte familiemedlemmet i forlegenhed

Godkendelse af svar
Fra : itrcpo

Dato : 30-04-05 13:19

Tak for svaret dabj.

Det er nok den eneste udvej! Jeg spørger mig for i foreningerne!

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 30-04-05 18:21

Ok--Held og lykke