/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Hvilken Madras skal vi vælge
Fra : lillegubbi
Vist : 10972 gange
50 point
Dato : 28-04-05 07:54

Jeg står og skal købe ny madress til min seng. Men jeg sýntes det er svært at finde ud af hvilken der er bedst. Vi har kigget ligt i Jysk og fundet en madras der lyder godt. Det er en skummadras. (Navn: Gold F30) Men er den nu også bedre eller skal der være en springmadras?

Jysk skriver at det, er en madras der er god til ryggen. Da min mand døjer lidt med ryggen er det fint til ham. Men kan man regne med at det er god madras. Er der nogen der har erfaringer med den slags madrasser?

PS vi vil gernen have en elevationsbund, er der nogen der har erfaring i det?

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 28-04-05 09:10

Det eneste der dur - tempur
http://www.sejsdyner.dk/tempur.htm

Det er min personlige erfaring, er blevet rygproblemer kvit og sover ekstremt godt på den, vel at mærke efter en tilvænningsperiode på et par uger, da det er ret andersle4des end andre madrasser.

Accepteret svar
Fra : ampere

Modtaget 50 point
Dato : 28-04-05 11:47

Jeg vil anbefale, at I tager ud og prøver at ligge på forskellige madresser, idet det varierer fra person til person hvilken madres man ligger bedst på, samt hvor meget man vil ofre på en sådanne.

Vi har selv købt SVANE ZENIT madresser med elevation hos Idemøbler (skal påberegne en leveringstid på min. 2 mdr). Madressen er lavet med gele og følger kroppen uanset vægt og højde - min kærestes rygproblem er gået væk (skyldes en dårlig seng).

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-04-05 11:47

lillegubbi

Citat
Hvad gør jeg, når jeg køber madras?
Få altid madrassen med hjem på prøve i mindst 14 dage - helst med tilladelse til at fjerne evt. plastikindpakning.
ved vurdering af hårdheden af en madras skal der tages hensyn til underlaget, den skal anbringes på. På fleksible, fjedrende sengebunde er eftergiveligheden størst ved blødere eller tynde madrasser, mindst ved hårdere eller tykke madrasser.
madrasser, der lægges på fast underlag skal være mindst 15 cm tykke for at undgå, at man kan mærke underlaget igennem madrassen.
få dokumentation på et forståeligt sprog om materialer, holdbarhed, opbygning af madrassen, vedligeholdelse og vask.
hvis der henvises til undersøgelser eller forskningsresultater i markedsføringen, så få dokumentation i form af Kildemateriale.
boks- og springmadrasser bør udskiftes mindst hver 8.-10. år. En skummadras bør udskiftes mindst hver 5.-8. år alt efter, hvor fast den er, og efter hvilket underlag den ligger på (et hårdt underlag deformerer skummet hurtigere).

http://www.helse.dk/artikler/detail.asp?id=815

Så er der også noget at læse her

http://www.sundhedsguiden.dk/article.aspx?categoryId=11&article=216

Det er jo svært for den enkelte at anbefale en madras, men når du køber en madras, så få den på prøve i 14 dage.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-04-05 11:51
Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 28-04-05 13:01

jeg har selv været hele runden igennem, dunlopillo med elevation, dux, jensen osv. købt mig fattig over en årrække og med dårligt resultat.
har henad vejen fundet ud af, at det der for mig var vigtigst og som hjalp, var topmadrassen. der findes et kæmpeudvalg.
jeg endte hos jysk (hvor jeg med min forfinede og højrøvede smagssans, ikke var meget for at bevæge mig hen, helst i mørke ), hvor jeg prøvelå adskillige madrasser, fra den dyreste til den billigste. fandt en, som jeg besluttede mig for uden først at kende prisen. dream zone, og den kostede ikke meget. som topmadras valgte jeg en af naturgummi.
når jeg har ondt i ryggen, nu kun af og til, er det ikke madrassens skyld.
god jagt.
venligst
...aase

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 28-04-05 13:06

opdagede lige i dit spørgsmål, at du nævner en skummadras. dem vil jeg ikke i almindelighed anbefale, men kender til gengæld ikke omtalte model. foretrækker selv springmadrasser.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 28-04-05 14:08

Tempur, fås både som almindelig og som top-madras. Plus hovedpuder i samme materiale.

Kommentar
Fra : begga

Dato : 07-05-05 14:49

Hej
Jeg kender en meget erfaren fysioterapeut, der har givet det råd at man istedet for at købe meget dyr madras køber en billigere og skifter den ud tidligere - efter ca. 3 år - , da alle madrasser, uanset hvor dyre de er, former sig efter kroppen.
Mvh. Begga

Godkendelse af svar
Fra : lillegubbi

Dato : 13-05-05 12:49

Tak for svaret ampere.