/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Solsikkebrød
Fra : acilia
Vist : 1055 gange
50 point
Dato : 27-04-05 14:41

Jeg har faaet en dejlig pakke solsikkekerner foraeret og vil nu bage et solsikkebroed. MEN i den opskrift jeg har derhjemme fra Karoline-boegerne skal der sigtemel i.
Er der ikke een som kender en god opskrift hvor der kun er hvedemel i?

Og tillaegsspoergsmaal kan man godt blande solsikkekerner og sesamkerner i det samme broed?
- glaeder mig til at hoere om I kan hjaelpe! (og glaeder mig til at saette taenderne i broedet uhhmmm)
/Sus

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 27-04-05 14:48

3 dl vand
5 g gær
½ spsk. havsalt
½ spsk. rørsukker
2 spsk. citronsaft
2 spsk. ekstra jomfru olivenolie
3 spsk. hørfrø
3 spsk. solsikkekerner
1 dl hvedeklid
3 dl havregryn
4-5 dl hvedemel
* 1 spsk. ekstra jomfru olivenolie - pensling

Gæren udrøres i vand.
De øvrige ingredienser tilsættes med undtagelse af hvedemel.
Lad denne blanding trække 20-30 minutter.
Hvedemel røres gradvis i, og dejen æltes godt igennem:
Stilles til kold hævning natten over i køleskabet. Dejen slås ned og æltes godt igennem og formes til et langt landbrød, pensles med olivenolie og
Bages gylden og sprødt ved 190-200°C i 40-50 minutter.

Tip:
Tørret brændenælde, hybenpulver og sesamfrø tilsættes for at øge brødets indhold af mineraler.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 27-04-05 14:50

Hejsa

se her
http://www.bager-kim.dk/
under opskrifter >>solsikke (kerne) brød/boller

Accepteret svar
Fra : 25

Modtaget 50 point
Dato : 27-04-05 16:59

4 stk
Ingredienser:
1 liter lunkent vand
1 pakke gær
50 gram smeltet margarine
6 spsk fromage frais
2 æg
1 spsk salt
2 dl solsikkekerner
1 1/2-2 liter hvedemel.
Fremgangsmåde:
Gæren røres ud i vandet.
De øvrige ingredienser tilsættes. Dejen æltes godt igennem, til den er smidig. Stilles til hævning i en skål med plastpose over 1 time. Formes til 4 runde brød og efterhæves 1/2 time. Bages ved 220 grader i 25 minutter.
------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : 25

Dato : 27-04-05 17:01

Solsikkebrød
(3 brød)
50 g gjær
7 1/2 dl lunkent vann
2 dl skummet kulturmelk
1/2 dl yoghurt naturell
3 ss olivenolje
1 ms salt
900 g fint hvetemel
Lunk vann og kulturmelk til ca 37ºC. Rør gjæren ut i væsken og tilsett olje og yoghurt. Tilsett det tørre og elt deigen godt.
Dekk bollen med plastfolie og la deigen heve i ca 30 minutter.
Ta deigen på bordet og del den i tre emner, som eltes til glatte, smidige brød. Vend oversiden av brødene i solsikkefrø og legg dem på stekeplaten eller eventuelt i brødformer. Sett brødene på et lunt sted til etterheving i ca 40 minutter.
Dusj brødene lett med lunkent vann før de settes i ovnen.
Stekes nederst i ovnen i 40-50 minutter ved 225ºC.

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 27-04-05 17:04

hej 25 tak - jeg tror jeg vil bruge din opskrift. problemet er at jeg bor i Rom og her det s.... svaert at faa fat i andre slags mel end almindelig hvedemel - plus alle de forskellige andre ting der skal i 'spirillens' opskrift (selvom den lyder rigtig laekker ogsaa.. )
jeg skal bare lige hoere engang hvad er fromage frais helt praecist? - hvis du kan beskrive smagen for mig saa jeg kan finde noget tilsvarende hernede. er det noget lignende creme fraiche eller hvad??

Kommentar
Fra : 25

Dato : 27-04-05 17:11

Det er et mælkeprodukt, det minder om fromage, men findes blandt mælkeprodukterne, jeg har prøvet det sammen med brændte mandler, det var min mellemste søn der fortalte om det..

Kommentar
Fra : 25

Dato : 27-04-05 17:14

Jeg glæder mig til at høre om det, hvordan den opskrift er. Der er godt nok en til, den kan jeg også lige sende.

Solsikkebrød, koldhævning

3 dl vand
5 g gær
1?2 spsk. havsalt
1?2 spsk. rørsukker
2 spsk. citronsaft
2 spsk. ekstra jomfru olivenolie
3 spsk. hørfrø
3 spsk. solsikkekerner
1 dl hvedeklid
3 dl havregryn
4-5 dl hvedemel
* 1 spsk. ekstra jomfru olivenolie - pensling

Gæren udrøres i vand.
De øvrige ingredienser tilsættes med undtagelse af hvedemel.
Lad denne blanding trække 20-30 minutter.
Hvedemel røres gradvis i, og dejen æltes godt igennem:
Stilles til kold hævning natten over i køleskabet. Dejen slås ned og æltes godt igennem og formes til et langt landbrød, pensles med olivenolie og
Bages gylden og sprødt ved 190-200°C i 40-50 minutter.

Tip:
Tørret brændenælde, hybenpulver og sesamfrø tilsættes for at øge brødets indhold af mineraler.

Men jeg giver dig ret i at den med fromage fraiche lyder godt.

God fornøjelse

Godkendelse af svar
Fra : acilia

Dato : 04-05-05 09:26

Undskyld det sene svar herfra - fik foerst bagt i weekenden men jeg brugte denne opskrift og den var bare smaddergod - fandt saadan noget jeg mente der ligner fromage frais og det var altsaa godt nok! - Saa tak for det..

Kommentar
Fra : 25

Dato : 04-05-05 16:35

Den lyder i hvert fald god, selv jeg kunne finde på at lave den.

Det glæder mig du kunne bruge den.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 04-05-05 16:36

Den lyder i hvert fald god, selv jeg kunne finde på at lave den.

Det glæder mig du kunne bruge den.