/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Deling af bredbåndsforbindelse & trådløs~
Fra : hilding
Vist : 549 gange
130 point
Dato : 27-04-05 13:03

Jeg deler min bredbåndsforbindelse med et par naboer.

Vi har følgende setup:

Kabelmodem (Placeret hos naboen) > Router (Placeret hos naboen) > Switch (Placeret hos naboen) > Netkort i stationær (Placeret hos mig)

Alt er kablet sammen på traditionelt vis. Nu har jeg købt en bærbar som jeg gerne vil tilslutte netværket via en trådløs forbindelse. Mit spørgsmål er simpelt: Hvordan går jeg det nemt og billigt uden at ændre på naboens setup?

Kan jeg placere en trådløs router hos mig selv til at dele forbindelsen mellem bærbar og stationær? Eller kan man kun have en router i et nætværk?

Jeg vil helst have en løsning der ikke kræver at den stationære PC skal tændes når jeg skal på nettet med den bærbare.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 27-04-05 13:14

Du skal have et trådløst access point kablet til din router, og så selvfølgelig trådløst netkort i den bærbare.

f.eks: D-link DWL-2100AP
http://www.dlink.dk/?go=jN7uAYLx/oIJaWVUDLYZU93ygJVYKOhST9vhLPG3yV3oU4t4haltbNlwaaRp7j8vEj2onGQTo48EB9bgzKLgKU4QuejRbYU=

mvh berpox

Kommentar
Fra : hilding

Dato : 27-04-05 13:28

Tak for dit svar.

Løsningen med en ekstra router er ikke mulig? Prismæssigt virker det som en lagt billigere løsning.

Desuden er routeren placeret på 3.sal, mens jeg bor på 1. sal. Vil en trådløs forbindelse via access point på 3. sal kunne håndtere denne afstand?

Kommentar
Fra : hilding

Dato : 27-04-05 13:32

Ups...jeg var vist lidt hurtig mht. prisen.

Jeg går ud fra at følgende access point også kan bruges:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=117349

Men stadig: Er det teknisk muligt med afstanden fra 1. til 3. sal? Det er en bygning fra 1924, så der er trods alt ikke tale om et betonbyggeri.

Kommentar
Fra : joniaya

Dato : 27-04-05 13:35

Hvis du endelig skal have dig et accesspoint, så køb dig et Linksys. Det er uhyre brugervenligt i forhold til D-link.

Jeg synes desuden også det generelt er bedre.

F.eks. Linksys WRT54G er et godt AP.

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 27-04-05 13:37

Hvad er problemet??

Det hele er trådløst og din stationære fungerer fint??

SÅ kan du da bare lade den nye bærbare finde signalet og bruge samme fobindelse

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 27-04-05 13:41

Undskyld, læste lidt for hurtigt, jeg trækker mig igen

Kommentar
Fra : hilding

Dato : 27-04-05 13:43

Til Backtee,

Alt er pt. kablet på traditionelt vis. Spørgsmålet gik på hvordan jeg tilføjer min bærbare via en NY trådløs forbindelse (pt. er der ingen trådløse forbindelser i netværket). Situationen er lidt speciel da router og switch står hos min overbo. Derfor kan jeg ikke bare købe nyt af dette.

Håber det var svar nok.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 27-04-05 13:48

Hejsa

hvis du skal kører trådløst til din bærbare skal (trådløs) accespoint tilsluttes via kabel til routeren...........
accespoint og router skal konfigurees til at kunne "snakke" sammen
gateway, dns mv.

Kommentar
Fra : hilding

Dato : 27-04-05 13:51

Ok. Men havd med afstanden 1.-3.sal? Vil det give problemer?

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 27-04-05 14:02

Sandsynligvis ikke. Jeg bor i et betonbyggeri og anvender ind imellem min kammerats AP. Han bor i opgangen ved siden af, 1 etage højere. Alligevel får jeg "Meget højt signal".

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 140 point
Dato : 27-04-05 14:05

som tommelfinger regel til trådløst er max afstanden 50 meter (lige linie) for bedste og mest stabil, forbindelse
det afhænger også hvad der er imellem (beton, metal osv.)

Godkendelse af svar
Fra : hilding

Dato : 27-04-05 14:14

Tak for svaret dk.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-04-05 14:18

Problemet er hvor meget du selv vil investere i netværket hos dig selv?

Jeg kan forstå, at du kun har et kabel inde i din lejlighed.
Du kan godt tilslutte en router til dette kabel, så du selv laver dit eget lokale netværk på jeres fælles netværk. Du skal så vælge en router med acess point. - Kablingen af routerens tilslutning skal sidde i uplinkporten, eller i WAN porten med et krydset stik.
Hermed sikre du dig imod at naboerne ser ind i dine delte mapper, og hvis du sætter den indbyggede firewall på så er det kun godt.

Alternativ er at du sætter en almindelig switch på indgangskablet, og til switchen kan du så tilslutte et separat acesspoint.

I begge tilfælde vil du få mulighed for at tilslutte flere maskiner til netværket.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 27-04-05 14:27

>>severino det går aldrig godt med dobbelt "nat"....

Kommentar
Fra : hilding

Dato : 27-04-05 14:32

Jeps. Det er korrekt at jeg kun har et kabel som går direkte ind i min stationær. Jeg er mest tilhænger af løsningen med en router, da jeg har set en hos Zitech med både access point og 4 ports switch til 420 kr. Den virker perfekt til mit formål.

Er det nuværende kabel krydset? Det går som sagt mellem en switch og netkortet i min stationær PC.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-04-05 14:43

Jamen kære DK - Det er sådan at en router kan du ex. slå NAT fra, der er mange indstillingsmuligheder i en sådan fyr, så det skulle ikke være det store problem.
Jeg har da selv haft to routere i serie uden de store problemer, men har nu udskiftet den ene med et 16 ports switch.

I øvrigt består det globale netværk af et hav af routere, der er placeret rundt om i hele verdenen, så en router mere skulle ikke skabe de store problemer. Det ville jeg ikke være bange for.

Den router du har set hos zitech er OK, hvis det skulle vise sig være nødvendigt, kan du bare slå routerdelen fra, og lade den anden router stå for uddelingen af IP-adresser.

Kommentar
Fra : hilding

Dato : 27-04-05 14:52

Et sidste "dumt" spørgsmål: Hvad er NAT?

Kommentar
Fra : dk

Dato : 27-04-05 15:41

nat >>Network Address Translation

En teknologi, som bruges til at adskille et LAN's internet IP adresser fra internettets Ip adresser.
NAT anvendes bl.a. i firewalls.

Kommentar
Fra : hilding

Dato : 27-04-05 15:47

Takker

Kommentar
Fra : hilding

Dato : 28-04-05 00:04

Jeg ny købt en trådløs router med switch og det hele spiller max! Tusind tak for hjælpen!