/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Kørselsgodtgørelse og S.U.
Fra : Kris
Vist : 15163 gange
100 point
Dato : 26-04-05 07:52

Hej
Er det muligt at få kørselsgodtgørelse mens man er på s.u.? Jeg har 45 km hver vej til skolen. Har kigget inde på told og skat, men synes ikke der var noget at finde
Er der nogen der har et link eller erfaring på området?
Mvh.
Kris

Accepteret svar
Fra : ampere

Modtaget 110 point
Dato : 26-04-05 08:06

Hej Kris

Da din transport ikke betragtes som værende af erhvervsmæssig karakter, er der ikke mulighed for hverken kørselsgodtgørelse eller befordringsfradrag.

http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=104029&vID=200789&search=befordringsfradrag

Mvh. AMP

Godkendelse af svar
Fra : Kris

Dato : 26-04-05 08:09

Tak for svaret ampere. Heldigvis havde jeg et halvt års praktik, så lidt får jeg da ud af det. Tak for din tid.

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 26-04-05 08:09

hej kris.
det er mulig at få kørselsgodtgørelse sev om man er på s.u..
du skal bare trække de lovbefaledr kilometer fra hver dag.
ardal 123

Kommentar
Fra : Busken

Dato : 26-04-05 08:32

Det har ikke noget at gøre med, om du modtager SU eller ej.
Man kan ikke tage befordringsfradrag til uddannelse heller ikke uddannelsespraktik.
Til gengæld er den godtgørelse, du evt. får fra skolen/det offentlige, som regel skattefri, hvis den bare ikke overstiger taksterne - og det gør den sjældent.
Det eneste, du skal koncentrere dig om, er at fratrække, hvis du har arbejde ved siden af studiet.
Så kan du trække fra - antal dage du har været på arbejde x (antal km pr. dag - 24 km) x 1,62 kr. Over 100 km x 0,81. Der er en udregningshjælp på www.toldskat.dk, når du udfylder selvangivelsen.
Måske kan du fortælle, hvad du studerer, så kan jeg måske hjælpe dig med links osv., der er mere specifikke.

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 26-04-05 08:59

Ked af at skuffe dig.

Du kan trække fra i den periode, du er i praktik.
Du kan IKKE få kørselsgodgørelse, mens du går i skole og er på S.U.

Det svarer jo til at en gymnasie elev kan trække kørsel fra på selvangivelsen, hvis man har over 12 km hver vej.
Den går ikke.

Da jeg kørte imellem Esbjerg og Holstebro i 1 år, måtte jeg selv betale, som kommunen sagde, når man er på S.U. har man selv valgt at tage uddanelsen.

Er man derimod på revalidering eller på anden måde under kommunens vinger, kan man få kørsel. Men det er betalt kørsel og ikke noget der skal trækkes fra på selvangivelsen.

Kommentar
Fra : Kris

Dato : 26-04-05 10:03

Jeg læser til pædagog og kører hver dag fra Helgenæs til Århus. Har været inde på told og skat for at regne ud hvor meget jeg fik fra det halve år i praktik. En skam med su´en, men det må man jo bare leve med.