/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Skader røngtenstråler Bærbaren?
Fra : alfa
Vist : 562 gange
100 point
Dato : 25-04-05 19:24

Jeg har et spørgsmål angående når man skal have sin bærbar med ud på rejse, så skal den jo igennem røngtenstråle apparatet i lufthavnen, men kan de ikke skade ens bærbar, tænker specielt på harddisken, er der nogen der ved noget om det?

Og er der noget specielt man skal tænke over når man medbringer en bærbar til USA, tænker på alle de forøgede sikkerhedskrav der er kommet?

På forhånd tak

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 110 point
Dato : 25-04-05 19:29

Røntgenstråler skader ikke den bærbare. Og det eneste du skal tænke på når du drager til USA, er et El-konvertersæt. Deres stikkontakter afviger noget fra vore, enddda fra stat til stat.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-04-05 19:29

Ikke i de doser den bærbare påføres i en lufthavns gennemlysningssystem, men lad være at tage den med ind for at blive scannet for turberkulose på sygehuset

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-04-05 19:35

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-04-05 19:38

Ps. Hvis elektronik, IC-kredse og andet computerteknologi skulle beskadiges af røngten ?

Hvad skulle så styre det avancerede aparatur ?

Håndsving

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : alfa

Dato : 25-04-05 19:38

Hehe det skal jeg nok lade være med, men det kunne da komme på tale hvis den blev syg, eller burde jeg gå til en professionel fagmand

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-04-05 19:40

Mit camera drøner også gennem de røntgenstråler, men mit selvportræt er ikke forringet...................af den grund.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-04-05 20:24

Nej sikkert ikke EMESEN, men det gør tidens tand!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-04-05 20:40

Jeg ser sgu da også gammel ud i røngtengennemlysnings øjemed ....bleg og underernæret

</HERBERT MARIANNE ANDERSEN>

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-04-05 20:50

Lidt skind - mange ben!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-04-05 21:05

Måske der er noget om snakken ?

Jeg har blot ikke råd til at købe artiklen :

1.) http://www.ajronline.org/cgi/content/full/181/1/47

..og læs :

2.) http://lair.xent.com/pipermail/fork/2002-October/014994.html
Citat
release system in case the quench occurs. Also, shielding must be=20
constructed to protect neighboring rooms (and floors) from the strong=20
magnetic field which can erase credit cards, affect computer memory and=20=

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-04-05 21:12

Ja det er scanneren som måler/tegner dit indre med et meget stort magnetfelt.
En såkandt CTscanner - hvor vores værktøj kan hænge fast på loftet nedenunder scanneren. Og creditcard erasses så vi ikke skylder noget mere.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-04-05 21:14

molokyle - Den artikel handler om Magnetic Resonance Imaging (MRI). En sådan arbejder med lydbølger og magnetfelter og har altså intet med røntgen at gøre.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-04-05 21:20

Sorry MRscanner (som Arne siger) ikke CTscanner som vi ogsår har.

Godkendelse af svar
Fra : alfa

Dato : 27-04-05 14:41

Tak for svaret arne.jakobsen. Og til jer andre også