/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Nuklider ?!
Fra : Nello
Vist : 7026 gange
20 point
Dato : 25-04-05 18:23

Heej :D
Vi skriver fysikrapport om atomfysik og har lige nogle spørgsmål!

1) Hvad er Nuklider, vi er gentagne gange stødt på dette fænomen, men vi kan ikke finde ud af hvad det er.
2) Hvad effekt har ionisering? Altså når Beta-, gamma- eller alfapartiklerne ionisere atom, hvad sker der så med dem?
3) Kan gammastråling eller partikler forklares lidt mere præsist end bare fotoner?

Accepteret svar
Fra : nebis

Modtaget 30 point
Dato : 25-04-05 18:39

Er ikke lige en haj til fysik, men fandt dette på nettet:
Citat
nuclide: the nucleus of a particular isotope.

Dvs. at en nuklide er en betegnelse for kernen af en isotop
Altså når en isotop "optager" en ekstra neutron, så betegnes kernen som en "nuklide".

Godkendelse af svar
Fra : Nello

Dato : 25-04-05 18:48

Tak for svaret nebis. Det var bare herre sødt af dig! -var lige det vi skulle bruge!
wuhu : D

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 25-04-05 18:50

En ion er et atom, der er positiv/negativt ladet
Ionisering er den proces, der foregår når et atom bliver til en ion.

Kommentar
Fra : Nello

Dato : 25-04-05 18:52

Ja en ionisering er processen. Men hvordan ses dette på atomet efterfølgende?

Kommentar
Fra : nebis

Dato : 25-04-05 21:24

Som sagt er jeg ikke så stærk i fysik, men her er lidt mere...

Ved ionisering bliver et atom til en ion, f.eks K bliver til K+ ved en afgivelse af en elektron
(K er et kalium atom, K+ er en ion med en positiv ladning)

Måske kan I få noget ud af at se her:
http://www.akraft.dk/radioakt.htm

Kommentar
Fra : Joe_T

Dato : 19-05-05 21:33

Goddav.. jeg er virkelig dårlig til fysik, men jeg er jo stadig nødsaget til at gå til eksamen i det... derfor sidder jeg lisom så mange andre niende klasser og knokler med det nu.. jeg ville bare høre om der var nogen der havde nogle gode råd her op til eksamen eller nogle gamle noter, hjemmesidder, dispositioner, eller andet godt jeg kunne få gavn af..!? det ville VIRKELIG hjælpe hvis nogen ville svare mit håbløse brev, for ellers er jeg ret meget på spanden med den pokkers fysik/kemi!
MÅske tak?
Fra JOe_T...!