/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Betonmur med marksten
Fra : LeFisk
Vist : 3774 gange
50 point
Dato : 25-04-05 10:50

Hvordan bygger man en betonmur hvor der stikker marksten ud. Jeg har følgende temmelig vilde ide.

1) Der bygges en dobbeltforskalning op med træ og plader over på et fundament af beton.
2) Yderpladen får olie.
3) der fyldes skiftevis beton (lidt tynd) og marksten ned i kassen indtil kassen er fyldt.
4) Når betonen er næsten størknet fjernes yderpladen og man begynder af fjerne beton indtil 2 cm dybde med en murerske og stenene der kommer frem renses forsigtigt med en murerkost og vand.

Er dette bare for fantasifuldt ?

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 60 point
Dato : 25-04-05 11:00

Har selv lavet en mur af marksten. Den murede jeg op på gammeldags facon med cementmørtel og stor forsigtighed. Rensede sten og glattede fuge med en pensel (skal renses helt af inden det tørrer). Mur ganske lidt af gangen så du kan styre det.

Din metode lyder lidt "hurtig" med fare for det vælter.

Jeg spurgte en murer dengang.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-04-05 12:41

Ideen er god nok, blot skal du sørge for, at forskallingen bliver stivet ordentligt af, så det hele ikke tipper.
Det sværeste bliver at fjerne den overskydende beton, for det skal være rimeligt tørt før du, uden risiko for det falder sammen, kan fjerne forskallingen.

mvh dova

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-04-05 20:08

Som 3773 siger! Det andet går sikkert ikke enten bliver det for tørt, og du kan ikke gjerne så meget at stenene ser pæne ud, eller hvis det er for vådt og du begynder at gøre stenene våde for at gøre dem synlige så --
Det er et tålmodighedsarbejde at finde sten der passer sammen når du murer op, altså mindre sten ind mellem de store, men bare du har lysten

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 25-04-05 23:52

Du må ikke lave betonnen for tynd, og en vibrator vil give en stærkere beton. På glatte sten, kan du bnruge diamant-slipeklodser tiæ at rede de sten, hvor betonnen har siddet for længe.

Godkendelse af svar
Fra : LeFisk

Dato : 26-04-05 08:43

Tak for svaret 3773.

Jeg tror jeg vil lave et kompromis hvor jeg laver en enkeltforskalning med en lille vinkel på og så mure op ad forskalningen. Hvad type sand/grus og hvilket forhold cement anvendte du da du lave din mur ? Lavede du fundament først ? Hvordan afvaskede du stenene for jord ? Skulle man lægge den første række sten i det våde fundament ?