/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Andet udvikling / Spørgsmål
10  pallebhan.. 320
Forskydelige helligdage
Fra : 75653
Vist : 719 gange
200 point
Dato : 24-04-05 16:28

Er der nogle der kan give mig formlen for at udregne Forskydelige helligdage.

Helst i simpel matematik, da jeg skal omregne den til AutoIT scripts.

Og hvis det kan være for både DK og UK/US ville det bare være helt perf.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-04-05 16:37

Det kan jeg ikke - men her er lidt kalender du kan lege med, og måske lave formel ud fra det.
http://www.rmadsen.dk/kal/

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 24-04-05 16:43

Har prøvet.
Men jeg er ikke matematiker så at lave formler er ikke mig

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 24-04-05 16:46

De følger jo månen , så du må have fat i en formel for udregning af månefasrne!
Påsken: Påskedag falder på første søndag efter første fuldmåne efter forårsjæbndøgn, For årsjæbndøgn er 21 marts,. Fastelavn er 7 uger før påske og pinse 7 uger efter påske, de andre indretter sig så med samme afstand hvert år.

Kommentar
Fra : 75653

Dato : 24-04-05 16:50

@valde
Så meget har jeg også selv fundet ud af

Men jeg skal bruge en simpel matmatisk formel der kan gøre det for mig.

Jeg har fundet denne udregning på nette.
Problemet er bare at jeg ikke kan oversætte den til +-*/ da den er i asp

Code/
En lidt anden udgave:
aar = year(Date())
a = modx(aar, 19)
b = int(aar/100)
c = modx(aar, 100)
d = b/4
e = modx(b, 4)
f = int((b+8)/25)
g = int((b-f+1)/3)
h = modx(19*a+b-d-g+15,30)
i = int(c/4)
k = modx(c,4)
l = modx(32+2*e+2*i-h-k,7)
m = int((a+11*h+22*l)/451)
n = int((h+l-7*m+114)/31) 'måned påsken falder i
p = modx(h+l-7*m+114,31) ' dagen før påske

'** Modulus **'
Function modx(nx, dx)
modx = nx - dx*Int(nx/dx)
End Function

Påsken falder på DateAdd("d", 1, n &"/" & p & "/" & aar)

'** Can be used for all years in the gregorian calendar (1701 ac) **'
'** Calculation take notice of the 1992-change in the church year, but take NO notice of speciel holidays before Struensees reform in 1770 ac **'
/Code

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 24-04-05 17:42

ok ok! Så vil jeg hellere kigge i kalenderen

Annuller spørgsmålet
Fra : 75653

Dato : 03-02-06 13:32

Det blev der ikke noget udaf, og Q'et er så gammelt at vi bare lukker det