/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
UKRUDTSBEKÆMPELSE.
Fra : keno
Vist : 1861 gange
280 point
Dato : 24-04-05 15:46

Hej til alle på Kandu.
Jeg vil høre om nogen har en god ide til at bekæmpe ukrudt på vores havefliser/havegård,fordi det kommer tilbage lige så hurtig vi tager det op.
Vi har også prøvet at brænde det væk men det hjalp ikke.
Vi vil godt have det ukrudt væk så det ikke kommer mere,jeg mener ALDRIG mere,kan det lade sig gøre eller hvad ?? Håber nogen har en god ide.Mvh KENO.

Kommentar
Fra : 1975

Dato : 24-04-05 15:56

Hvis du er klar på at forurene din jord og vores fælles grundvand kan du jo prøve med det udskældte "round up" Hvis det er for sindsygt kan du drysse salt mellem fliserne det er også rimeligt effektivt men også forurenene.

Endelig kan du tage alle fliserne op og lægge en væksthæmmer dug inden på genlægger alle fliserne men det er jo nok lidt omstændigt.

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 24-04-05 16:01

Hvis vi skal være biologiske, kan man få noget hvidløgsextrakt, det skulle være godt. Salt kan bruges, men går i grundvandet som nitrit,- py for pokker. Og hvis du vil brænde det væk, skal du være opmærksom på at du ikke skal svide det, men kun lige koge saften i ukrudtet, hvad enten det er græs eller bredbladet. Jeg har måske ikke så meget ukrudt, jeg kan nøjes med at svide/koge sådan ca. hver anden måned.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 24-04-05 16:08

Ja, der er mange måder.

Brænde
Dampe
Sprøjte
Salte det

eller bruge klør fem, man kan bruge en fliserenser, men - desværre tager det et godt stykke tid at rense op.

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 24-04-05 16:12

Hørte i et eller andet haveprogram om en ny type sand med en ph-værdi på 10.

Det slår alt ihjel og kan trænge ned mellem fliserne

Kommentar
Fra : 25

Dato : 24-04-05 16:14

NB. jeg har fået lavet en skraber, det minder lidt om en miniskovl, den er meget tyk og kanten er skarp, så kan jeg skrabe ukrudtet væk, højden er som et normalt skaft på haveredskaber, det er i hvert fald godt nok til mig.

Hvis jeg skal være helt ærlig stammer den fra min svigerfar, men det er et redskab som jeg er meget glad for. Hvis man er fingerfærdig, så kan man selv lave sådan en skraber.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 24-04-05 16:19

Se det i øjnene, ingen gang 1975's råd duer.

Fiberdug under fliserne holder ikke ukrudtet væk, det vokser skam fint i revnerne.

Der er kun een måde, altså den mekaniske, med hænderne. Round up, der går ikke lang tid så er det der igen.

Så ned på knæ, brug en pude, eller skumgummi af en slags, og fjern det med et flisejern. Surt show, men det

gælder for os alle. Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 24-04-05 16:21

Sand? http://www.dr.dk/hokuskrokus/ Du kan gense pogrammet mandag 14:50

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 24-04-05 16:29

Beklagelig vis virker Roundup kun på det ukrudt der er OVEN over fliserne. Vil du have noget der virker i dybden og længe er du ude i mindre miljøvenlige midler, som f.eks. Bayer: http://www.husoghave.bayer.dk/bayer/Internet_hh_dk_new.nsf/content/09C6!open

Kommentar
Fra : 1975

Dato : 24-04-05 16:30

Nu har jeg så ikke skrevet fiberdug, men væksthæmmer dug :) Der er skam forskel på forskellige typer af duge.

Der findes et væld at forskellige duge som nok måske alle sammen kan betages som fiberduge idet de er fremstillet af forskellige fibre, men med mange forskellige anvendelse mulgheder.

Personligt synes jeg det sand lyder interresant og nemt.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 24-04-05 16:33

Du undgår jo ikke at det kommer igen Raundup duer jo ikke mellem fliser, ukrudtet skal være 10 - 15 cm for at få virkning af det. Salt er ikke godkendt til ukrudtsbekæmpelse. Jeg forstår ikke at du ikke kan brænde det væk! De små dampere eller brændere er almindeligvis meget effektive.
Man kan nok tage fliserne op og lægge en "vækshæmmende" dug under, så går der et par år, indtil søv blade og jord fra skosålerne igen har dannet en grobund for frø ukrudtet! Det sand med den høje ph har jeg ikke prøvet, og jeg tror ikke så meget på det, fordi på kalkskrænterne syd for Ålborg, kan der godt dro ukrudt, der er ph mange steder over 14 Der er nok kun de metoder der er nævnt Jernet, dampen, brændingen.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 24-04-05 16:34

1975:
Det er det der ligger i revnerne ukrudtet vokser fint i, så om det er fiberdug eller

en væksthæmmende dug, så går det galt alligevel, bare kom og kig her.

Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : 1975

Dato : 24-04-05 16:39

Okay det har du nok ret i :)

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 24-04-05 16:47

1975:
Vi fortsætter lidt med dugen For 7 år siden lagde jeg en bunke fliser, og der kom dug under,

og allerede året efter var der fuld gang i ukrudtet. Så brug af forskellige duge, er nytteløst til hvadsom helst i

en plan have. Dugen kan måske have en mission, hvis terrænet er stigende, eller faldende om man vil,

måske det så bedre vil holde på gruset, men jeg smider ikke penge ud een gang til på en dug, og har maset

med at ligge den ud. Var det noget for dig Valde? Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 24-04-05 16:55

Nej Keldd, jeg her samme erfaring, jeg var lidt mere optimistisk - jeg sagde et par år

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 24-04-05 17:22

Hvis du HELT vil undgå ukrudt mellem fliserne, skal revnerne væk - og så er asfaltering nok den eneste løsningen. Ellers er problemet nok at ukrudtet har fået så godt fat, at det er svært at holde ned. Så du skal have ukrudtet fjernet i dyben med rod og det hele, og det kan nok kun gøres med en omlægning af fliserne. Det øverste lag grus hvor ukrudtsfrøene ligger i skal også skiftes ud. Når du har gjort det, kan du sagtens holde det ned ved brænding, men du skal gøre det så snart ukrudtet viser sig.
Mvh Else

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 24-04-05 17:23

Lige nu er jeg ved at grave en gammel indkørsel op (det skulle i prøve)

150 40gange40, fliser, lyder det ikke spændende? Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 24-04-05 17:58

Jeg har for tre år siden højtryksrenset mine fliser og i samme ombæring fugerne imellem fliserne, med det resultat at jeg måtte feje nyt sand i revnerne. Det gav den gevinst at der kun nu begynder at komme ukrudt op så småt. Kunne man nu feje det nye føromtalte sand ned skulle den da være hjemme, måske!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-04-05 18:32

Jeg har planer om at kradse AL ukrudtet op mellem mine fliser. Derefter støvsuge grundigt, og til sidst drysse frisk sand ud over... Jeg håber, at det sinker væksten lidt i et par år... Måske kan man blande et eller andet i sandet?

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 24-04-05 18:53

Jeg vil råde til forsigtighed med højtryksrensning. Man fjerner lidt af den tynde glatte cementoverflade, med det resultat at fliserne bliver mere modtagelige over for bl.a. alger og anden grøn vækst. Første gang jeg højtryksrensede erfarede jeg det samme som stig54. Nu har jeg gjort det 4-5 gange og overfladen er ru som det groveste sandpapir.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 24-04-05 19:00

Hej med Jer.

Det er da vist den sædvanlige diskussion om ukrudt det her.
Hvis folk ikke vil have "ukrudt" i sin have, kan det kun undgåes på en måde. Sælg haven. Hvordan kan det være et problem, at der findes planter, der er så specialicerede, at de kan trives på de allermest tarvelige steder, vi kan finde på at byde dem?
Hvis dine have gange gror til i forskellige vilde planter, så er det fordi du ikke har forstået, at hvis der er et stykke vækstmedie med plads til og mulighed for vækst, så kommer der vækst, uanset om du vil have det eller ej (og uanset om du sprøjter, brænder, spreder salt eller hvad man ellers kan finde på). Hvorfor ikke sløjfe alle disse fine flisegange, og i stedet anlægge nogle gange med græs armerings sten på de steder, hvor der er meget eller tung trafik. Så vil du kunne holde gange passable med en plæneklipper. Skulle der så være arealer du ikke ønsker at der skal vokse noget på, så dæk dem med noget, hvor der hverken kommer lys eller vand til (overdækkede stier anlagt med isolering mod fugtindtrængen fra omliggende arealer = fast gulv eller asfalt), og hold dem så rene med en kost eller støvsuger.
Det er et stort arbejde at fjerne alle uønskede pletter, hvor der kan gro noget du ikke ønsker (kig f.eks. i din tagrende), men når arbejdet er gjort, får du så en masse tid til at nyde de få pletter der er tilbage (hos naboerne), hvor der stadig findes grønne planter.
:)

Accepteret svar
Fra : calista

Modtaget 280 point
Dato : 24-04-05 19:09

En spand vand med 1 dl eddikesyre. Det er hvad gårdmændene bruger her ved os og det virker. Det stinker som ind i osv det første døgns tid... Men det virker!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 24-04-05 19:44

ja eddikesyre virker, men det hører heller ikke til de godkendte ukrudtsbekæmpelsesmidler, felsborg er inde på noget rigtigt. man kan lave mellemrummene store nok til at kunne bruge et rensejern af en slags. Man er tilbøjelig til at lægge fliserne så tæt som man kan Vist for at undgå at ukrudtet kommer op, det gør det alligevel, så er det bedre at der er plads til at bekæmpe det. Eller som f elsborg foreslår lave gangene om til en slags armeret græsplæne.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 24-04-05 20:06

Hej Celista.
Jeg er selv udannet gartner og "gårdmand" (ejendomservicetekinikker). Jeg synes du skulle tage en alvorlig snak med dine gårdmænd omkring kemisk ukrudtsbekæmpelse. De har jo hverken sprøjtesertifikat (kræves for at udføre sprøjtning erhvervsmæssigt) eller forstand på at bekæmpe ukrudt. Der ud over, synes jeg du skulle overveje, hvor længe der mon går, før nogle miljøbevidste kemikere finder rester af edike i vores grundvand. Gud ved om det så bliver forbudt at sælge det til private? ( )

Fliser må IKKE lægges helt tæt, men skal have en ca. 3-4 mm bred fuge. Hvis de jægges helt tæt, vil de få knuste kanter eller revne helt, når der færdes på dem, eller hvis vi skulle få frostvejr en dag. Det nytter derfor ikke, at lægge dem "klods" for at undgå ukrudt, revnerne opstår med tiden af sig selv.
Derfor; lær dog at elske ukrudtet mellem fliserne (hvis I absolut vil have fliser), for efter at man i byerne er begyndt at kræve rent drikkevand, er det ikke længere til at købe noget der rigtigt virker i længere tid.

Tak din opbakning Valde.

Mvh
Finn

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 24-04-05 20:21

Hvis fliser er af nyere dato er de "født" med not på siderne, så man IKKE kan lægge dem tæt som f.elsborg skriver.
Forøvrigt gik spm. vist ikke på at anlægge nye fliser, men rense de eksisterende - effektivt.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 24-04-05 20:34

Okay. Anyway gik mine kommentarer ikke på at bekæmpe ukrudt mellem fliserne? De' sgu da der det vokser.
Jeg har gennem tiderne set folk gøre mange underlige ting for at undgå ukrudt mellem fliserne, og altså også nogen, der troede, man bare kunne lægge dem helt tæt. Jeg har også set nogen forsøge sig med en kraftig sort plastik dug under fliserne. Det virkede heller ikke. (Hvis han havde placeret dugen øverst, havde det muligtvis fungeret). Det eneste jeg har set, som fungerer uden alt for meget fysisk aktivitet, er blanchering med en kraftig gasbrænder, men dette skal så gentages 6 - 8 gange på en sommer, hvis gangarealerne skal holdes nogenlunde rene - helt rene i længere tid uden indgreb bliver de aldrig!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-04-05 20:47

Ja, jeg lister alting op med en lille køkkenkniv... Jeg tænkte bare, hvis man fjerner det, der ligger mellem fliserne, -sand, skidt, hundehår, grannåle og andet sjov... og hælder rent sand på, så skulle der da ---teoretisk--- være en mulighed for, at det varer lidt før der kommer ny ukrudt. Der er vel ikke så meget næring i rent sand... Sandkassen er da ret fri for ukrudt...

Kommentar
Fra : JCAN

Dato : 24-04-05 20:52

Jeg har prøvet med kogt vand til ukrudtet, og det holder det væk i rimelig lang tid. Har hørt at der også skal salt i det kogende vand. Har dog prøvet begge dele men kan ikke lige se nogen forskel.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 24-04-05 21:45

Kogende vand er godt, og det forurener ikke grundvandet altså uden salt! Der skal meget til, så hvis det drejer sig om større arealer er det uoverkommeligt. Grunden til at det er så godt er jo at det dræber ukrudtsfrøene samtidig med rødeer og plante.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 24-04-05 21:57

Birgitta! jeg tror da du skulle overveje at anskaffe en lille "damper" et apparat der kan købes i byggemarkeder til en overkommelig pris. den kan indeholde 1 l. som den fordamper ved elektrisk opvarmning. Jeg ved nok at nogle ukrudtsarter (padderokke til eks) skal have turen næsten en gang om ugen. Men så kører man dem også træt for tid og evighed.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 25-04-05 07:31

Damp er ikke så effektivt som når du brænder ukrudt, men det lugter ikke, når du fjerner ukrudtet med damp. ( man kommer selv til at lugte brændt), når man går og brænder af, så der er da visse fordele ved damp, vi bruger begge dele. Damp de steder hvor der kan være brandfare.

Kommentar
Fra : keno

Dato : 25-04-05 08:43

Til F.elsborg.
Nu kan jeg ikke bare sælge min have,jeg bor i en boligforening.
Jeg skal "kun" have mit ukrudt op på min lille teresse som ikke er mere end 10-12 m2 så nu vil du nok sige at jeg bare skal tage klø fem til at få dette ukrudt op med, men det kan jeg så ikke gøre.Jeg har en til at hjælpe mig i min have og haven ser da også rigtig godt ud men ikke lige på min teresse.Jeg har prøvet meget men det kommer lige så hurtig op igen så det ville da være dejligt at man kunne blive fri for ukrudt lige på disse 10-12 m2 som jeg sidde på.Men nu har jeg prøvet at salte så må jeg se om det virker.Mange tak for alle jeres svar hilsen KENO.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-04-05 17:42

Måske, hvis der findes en lillebitte en, valde, for jeg har ikke megen plads til haveredskaber i en 2-værelses på 49 kvm.

Det kunne være, jeg skulle prøve med dampstrygejernet!!!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-04-05 19:27

Den der lille "damper" fylder ikke mere end dampstrygejernet! Jo der er et rør på 1.5 - 2 meter, du finder nok et hjørne til den!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 25-04-05 19:34

Jcan s forslag med kogende vand er meget effektiv til små arealer, og det trøger lidt længere ned end damp, så der går nogle flere dage inden pdderokkerne viser sig igen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-04-05 14:14

mon myrerne kan lide varm padderokke-the?

Godkendelse af svar
Fra : keno

Dato : 26-04-05 14:58

Tak for svaret calista.
Jeg har prøvet at hælde det ud på mine fliser og her til morgen var der meget som var blevet "gul/vissen" så jeg tror nok det virker.Tak for svaret.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 26-04-05 15:02

Det var så lidt, Keno