Der er flere måder at gøre det rigtigt på. Det vigtige er at der er sammenhæng imellem virkeligheden og bogføringen. Det vil sige bl.a. at samtlige bevægelser i banken er vist i bogføringen. I forhold til teksten er der ingen krav, teksten er op til dig. Jeg har dog en holdning til at man bør bruge beskrivende tekster. Når du køber feks. kontorartikler er der ingen grund til at tekste med kontorartikler, du ved det jo godt når bilaget er bogført som kontorartikler. Brug en tekst feks. printerpatron, så ser du både på kontoen at bilaget er posteret rigtigt og hvad det er du har købt, hvis du skulle få brug for at kigge på bilaget igen.
I dit første eksempler ville jeg nok (som sagt flere rigtige muligheder) tekste:
Hævet i bank til kasse - D Kasse K Bank - 1.000,00
Blækpatron - D kontorart K Kasse- 800,00
Indsat i bank fra kasse - D Bank K Kasse - 200,00
eller i dit andet eksempel:
Blækpatron - D Kortorartikler K Mellemregning/Privatindskudt/Privar hævet (eller hvilken konto du anvender som mellemregning med dit firma)
Hævet til privat D Mellemregning//// K Bank
Jeg ville ikke bruge teksten returpost, det kunne forveksles med en fejlrettelse, tekstmæssigt.
a'conto betyder at man har afregnet en del af et totalt beløb
Men som sagt, teksten er op til dig selv, brug tekst du forstår og som på kontoen beskriver hvad der er foregået