/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Tekster til bogførte posteringer
Fra : rizza
Vist : 329 gange
100 point
Dato : 23-04-05 23:33

Hvordan ville I skrive (altså de beskrivende tekster man knytter til enhver bevægeæse - maks. 50 ord pr. bevægelse) når man gør følgende:
1) Hæver 1000 kr. på sin bankkonto som skal bruges til f.eks. at købe en HP blækpatron fra FONA
2) Betaler 800 kr. for blækparonen
3) Indsætter de overskydende 200 kr. på sin bankkonto igen.

1) Lægger 800 kr. privat ud (mellemregningen) ifm. et køb af en f.eks. en blækpatron HP blækpatron fra FONA
2) Hæver de 800 kr. fra sin bankkonto så tingene stemmer

Hvordan beskriver man korrekt disse "transaktioner"? Hilsen Pia

Kommentar
Fra : Carsten_Poulsen

Dato : 23-04-05 23:49

Jeg kan ikke se i hvilken forbindelse transaktionerne skal anvendes, men nedstående er et simpelt forslag.

1) udlæg (konto xxx-xxx) - kontorartikler (bilag yyy) ...... 1000,00 kr
2) udgift - kontoraktikler (bilag yyy) ........................... 800,00 kr
3) returpost (konto xxx-xxx) ...................................... 200,00 kr

1) udlæg (á konto) - kontorartikler (bilag yyy) ...... 800,00 kr
2) udgift - kontoraktikler (bilag yyy) ................. 800,00 kr

Kommentar
Fra : rizza

Dato : 24-04-05 00:08

OK.
Skal jeg generelt skrive "returpost" når jeg tilbagefører et overskydende beløb?
Skal jeg generelt skrive "udgift - en-eller-anden-ting" når jeg bogfører SELVE udgiften?
Hvad er betyder (à konto)?

Venligst uddyb hvad du mener med at du ikke kan se i hvilken sammenhæng transaktionerne skal anvendes.

Kommentar
Fra : LeifHansen

Dato : 24-04-05 17:08

Der er flere måder at gøre det rigtigt på. Det vigtige er at der er sammenhæng imellem virkeligheden og bogføringen. Det vil sige bl.a. at samtlige bevægelser i banken er vist i bogføringen. I forhold til teksten er der ingen krav, teksten er op til dig. Jeg har dog en holdning til at man bør bruge beskrivende tekster. Når du køber feks. kontorartikler er der ingen grund til at tekste med kontorartikler, du ved det jo godt når bilaget er bogført som kontorartikler. Brug en tekst feks. printerpatron, så ser du både på kontoen at bilaget er posteret rigtigt og hvad det er du har købt, hvis du skulle få brug for at kigge på bilaget igen.

I dit første eksempler ville jeg nok (som sagt flere rigtige muligheder) tekste:
Hævet i bank til kasse - D Kasse K Bank - 1.000,00
Blækpatron - D kontorart K Kasse- 800,00
Indsat i bank fra kasse - D Bank K Kasse - 200,00

eller i dit andet eksempel:
Blækpatron - D Kortorartikler K Mellemregning/Privatindskudt/Privar hævet (eller hvilken konto du anvender som mellemregning med dit firma)
Hævet til privat D Mellemregning//// K Bank

Jeg ville ikke bruge teksten returpost, det kunne forveksles med en fejlrettelse, tekstmæssigt.
a'conto betyder at man har afregnet en del af et totalt beløb

Men som sagt, teksten er op til dig selv, brug tekst du forstår og som på kontoen beskriver hvad der er foregået

Kommentar
Fra : christofferd

Dato : 24-04-05 17:33

OK. Hvad ville du skrive hvis du har købt for 1000 kr. men kun halvdelen var fradragsberettiget således at du satte halvdelen af beløbet (500 kr.) tilbage på din bankkonto.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 26-04-05 10:19

Hvis du udgiftsfører de 1000 og efterfølgende modposterer de 500 kr, ville jeg fx. skrive "privat andel jf bilag xxx". Teksten du skriver skal bare sige noget om hvilken form for udgift hhv. indtægt der er tale om. Hvis du bogfører under en rejsekonto, ved man allerede at der er tale om en rejse - det vil derfor være bedst at henvise til formål, rejsedistination e.lign.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : Dkkasper

Dato : 03-05-05 22:25

Der er ikke nogen lovgivningsmæssige krav til tekster - det er til egen brug.

Men bilagsnummereringen er lovpligtig...