/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hvad i alverden skal jeg spise til aften~
Fra : vaxen
Vist : 654 gange
400 point
Dato : 23-04-05 15:36

Hejsa!

Nu sidder jeg her med den igen - min bedre halvdel og jeg selv er løbet tør for gode ideer til aftensmad.

Jaa, tænker I nok - det er ikke særligt svært, men, men.....
Jeg er fødevarerallergiker og der er derfor en del begrænsninger:

Jeg spiser ikke:

korn - alt korn! inklusive majs og majsstivelse
alle mælkeprodukter
peberfrugt
kartofler
kylling

- og en masse andre ting, som ikke normalt bruges til aftensmad.

Nogle brandgode ideer??

Vaxen

Accepteret svar
Fra : hawaii7

Modtaget 410 point
Dato : 23-04-05 15:57

Hvad med en gang "røde orm", som vi kaldet det i min familie.
Kog nogle makaroni i en gryde med vand. Knæk dem over i 3 dele. Når de har kogt lidt og er blevet bløde tages de op og vandet hældes fra, evt i en si. Derefter kommer du dem på en varm pande og hælder tomat puré, IKKE TOMAT KETCHUP. Steg dem i 5-10 minutter så alle er godt røde og så spises de sådan.
Mine børn har været glade for dem og de er vi voksne også. Dejligt nemt måltid mad.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 23-04-05 16:00

Ja, vi har også en version af røde orm med pepperoni, bacon og små pølseskiver.. Smager skønt... Men pasta laves som bekendt af korn...

øvs

Vaxen

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-04-05 16:22

Hvad med en gryderet? Der er det da nærmest kun fantasien der sætter grænser. Man kan bruge hakket kød, kød i tern, bacon, løg, skinke, ananas, hakkede eller flåede tomater, soya, og krydre som det passer een! Serveres med kartofler, ris eller hvad du nu må spise af det! Kuvertbrød flutes!

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 23-04-05 16:26

Så skal du prøve en lille flæskesteg.

Kom lauerbærblade ned i rillerne mellem sværene 5-6 stykker, kom en ca.1/2 l vand ved, og lad den stege ved 180grader i godt 1 1/2 time.
Det var flæskestegen resten bliver svært vaxen, der kan jeg ikke rigtig finde på,men jeg føler da med dig,
virkelig en kattepine du har der.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 23-04-05 16:29

honning og salt... MMMMM

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-04-05 16:32

Spiser du så heller ikke brød??

Ellers var forslaget:
Pitabrød med salat:
Salat (Iceberg)
tomat
ærter
agurk
tun
rejer

mvh dova

Kommentar
Fra : SonjaAS

Dato : 23-04-05 16:33

Hej
Måske kan du bruge denne side. Du kan fravælge forskellige ingredienser når du søger opskrifter (dog -desværre ikke alt, hvad du ikke må få).

http://astmaallergi.regado-dev.dk/regado.jsp?type=page&id=178

Og på denne side er der omtale af nogle få kogebøger for mennesker med fødevareallergi.

http://www.foedevareallergi.dk/Leve_med_foedevareallergi/Madlavning/Opskrifter/forside.htm

Mvh Sonja

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 23-04-05 16:35

Ja, som I nok fornemmer er det faktisk tilbehøret der er det mest besværlige at finde på... Det eneste almindelige tilbehør jeg spiser er faktisk ris - og grøntsager, der helst skal være tilberedte...
Gryderetter som du skriver tedd, ja det er nok mest det, jeg lever af. Der er mangel muligheder, men for filan, jeg er ved at løbe tør for kreative indslag. Det bliver meget det samme.
Flæskesteg.. MUMME... lækkerbidsken! Og så her kræver tilbehøret ekstraordinær kreativ sans - eller jeg kunne - til manges (især mænd ) store misundelse, spise det "on the rocks"

Jow, kattepine... Det er noget besværligt og kræver en del tankevirksomhed, men tilgengæld er den kattepine, jeg lander i, hvis jeg ikke går uden om disse produkter meget større... Så eventuelt med lidt hjælp fra rare Kandu-folk forsager jeg med glæde alle disse lækre ting....

Bortset fra.... Jeg kan heller ikke spise Chokolade.... Det forsager jeg bestemt ikke med glæde!!!! )

Vaxen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-04-05 16:36

Jeg ved godt, at det måske nok er lidt sent.
Men jeg elsker boller i karry med ris.................uhmmmm.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 23-04-05 16:38

Dova>>> Suk... Nej ingen brød overhovedet... Og jeg forsøger at holde mig væk fra rå grøntsager, da de også laver vrøvl...

Sonja>> et par gode sider de der! jeg lurer lidt i dem, måske jeg er heldig.

Bliver da eller voldsomt fristet af alskens gode sager her

Vaxen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-04-05 16:39

Hvad med en god grønsagsgratin.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-04-05 16:40

Så der ovnretter! Kartofler og løg i skiver, pensl med olie og krydderier! bacon og andet kød på toppen

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-04-05 16:41

Nå nej ingen kartofler!!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 23-04-05 16:41

Gratin lyder da som en fremragende ide! Kan man mon lave sådan en uden mælkeprodukter i?

Du skulle vel ikke tilfældigvis ligge inde med en brandgod opskrift, Dova?

Vaxen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 23-04-05 16:47

Det er altså svært det her, os andre "normale", tag lige den normale med et gran salt, løber da tit

sur i" hvad skal vi have at spise i aften?" Men nu har jeg rodet rundt med hvad du kunne spise til flæskestegen,

jeg kan simpelt hen ikke finde på noget, så tag den "on the rocks" som du siger.

Jeg har een stående i ovnen lige nu, og skal nok nære mig med at fortælle hvad der skal til. Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-04-05 16:48
Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 23-04-05 16:50

Lad os se dova, jeg var ved at foreslå en porretærte, men det går jo heller ikke,

der er jo mel i tærten.
Hilsen
Keldd

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-04-05 16:51

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/retter-3.php?id2=138

Her er gratin i stribevis.
Dog bruges der mælk i mange af dem, men hvis du spiser æg, kan det sagtens lade sig gøre kun at bruge pisket æg (ligesom til æggekage) og så blande lidt bagepulver i så det hæver og bliver luftigt.

mvh dova

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 23-04-05 16:58

Keldd>>>Gad godt at nappe din flæskesteg med lækker brun sovs, gode melede kartofler og rødkål i store mængder... Slurps...

Tedd>>> Suppe! altid godt!

Dova>>> Har selv lige luret på den side men faktisk indeholder alle, jeg har nået at kigge på også mel... Men måske jeg selv kan hitte på en anden version uden mel..

er der flere gode forslag, så kom med dem - der er jo også en dag i morgen

Vaxen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 23-04-05 17:02

Nu tedd's opskrift på en fin suppe lavet på kalvekød, ser rigtig god ud,

jeg ville dog ikke komme hvidløg og ingefær i, men det er min erfaring der siger det.

Den var også vær at overveje, men kog den ikke i 3 timer, nøjes med 2, og stik så lidt i

kødet og se om det er mørt nok, hvis det føles hårdt, så gi' det en 1/2time til.

Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 23-04-05 17:05

Æv det er en skam vaxen, jeg kan ikke lide at fortælle hvad jeg skal have til,

DESSERT.

Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 23-04-05 17:15

AAAARJJ... KELDD....

Smaske... Smaske.... måske... læææækker is med chokolades sovs til... Eller.... Frugt tærte med flødeskum eller softice...eller.....

Phew... Det er at friste svage sjæle!!!! Fy skam dig!!!

Vaxen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-04-05 17:27

Vaxen du kan også udelade melet i sådan en gratin.

Kom nu Keldd
Lad os høre hvad du skal ha' til dessert

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 23-04-05 17:35

Nå ja.
Jeg har lavet hjemmerørt vanillie is, og så har jeg nogen henkogte pærer fra i sommer.

Og så lidt flødeskum og et enkelt eller to glas solbærrom.

En lidt enkelt dessert, men rimelig god. Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-04-05 17:46

Mums det lyder godt

mvh dova

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 23-04-05 17:52

Det lyder da brandlækkert Keldd!!!

Nå men, jeg har jo sat gang i aftensmaden - og faktisk blev det inspireret af det første indlæg... dog i min egen version med pepperoni, bacon, pølser, flåede tomater, Heinz og løg.
Tilbehøret blev så ikke lige makaroni, men derimod risnudler... Retten kommer nok nærmere til at ligne røde tråde end røde orm....

Tedds suppe og Dovas grøntsagsgratin er dog i allerhøjeste grad brugbar. (Suppe er faktisk må menuen op til flere gange om ugen her i huset )
Boller i Karry er også en lækkerbidsken men jeg har svært ved at finde på, hvordan jeg skal lave den uden kornprodukter... Gode ideer er meget velkomne!
Flæskesteg.... Yum... Men jeg er nok ikke mand nok til at spise den uden tilbehør

Så det ser ud til at Hawaii7 scorer pointene... meeen lader liiige tråden stå lidt - i tilfælde af, at andre er ved at løbe over med gode ideer!

Vaxen

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 23-04-05 18:00

Hvad med en gang frikadeller med salat. Brug fint revne gulerødder i stedet for mel eller havregryn og kom et ekstra æg i for at få dem til at hænge sammen. Husk at røre kødet sejt med salt og æg, inden du kommer løg og gulerødder i.
Vores yndlingssalat består af iceberg i meget små strimler, små stykker agurk, ananas, revne gulerødder, feta-tern, fine ærter (kom dem i frosne, hvis du laver salaten først, så er den dejlig frisk. Hvis den skal fylde meget, topper vi med skiver af hårdkogte æg. Aller øverst en hel masse klippet purløg.
Dressing - nåe nej, creme fraice må du vel heller ikke få - men så nøjes med ananassaft med karry, salt og pebber samt et ordentlig drys tørrede urter.
Kors, hvor jeg føler med dig.
Dessert
Må du få mandler? Så rør noget marcipan med æggehvide. Læg små klatter på en bageplade. Lav en fordybning med en tommelfinter og bag kransekagestykkerne til de er tilpas. Kom nutella eller syltetøj i "hullet".
Håber du må drikke rødvin - det pynter på ethvert måltid.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-04-05 18:01

Du kan da nemt lave boller i karry uden kornprodukter.
Du laver bare selv kødbollerne af finthakket fars
Halvt okse og halvt gris.
rører det med et æg og krydderier og en smule suppe ell, boullion.

Laver dem i ønsket størrelse og koger dem i vand der ikke "storkoger" i et par minutter.
Når kødbollerne kommer op i overfladen er de færdige.

Sovsen kan laves af kogevandet fra kødbollerne, men vil dog nok være et problem, jeg ved ikke om du kender en metode til at jævne den uden mel eller majsstivelse

mvh dova

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 23-04-05 18:06

Hej dova,
hvis man kommer en masse hakket løg og gulerødder og æble i kogevandet, (eventuelt en gang frosne suppeurter) tager bollerne op, når de er færdige, hælder lidt af vandet væk og blender resten, bliver det en slags sovs. Man kan også koge risene i vandet, når bollerne er taget op, så suger de jo væden til sig.
Hej Petra

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 23-04-05 18:33

Ovnstegt laks i folie med ris og fennikel/citron/hvisløgssauce.

50 g løg
400 g renset fennikel
2 fed hvidløg
250 g champignon
saft af 1/2 citron
1 1/2 dl bouillon
1 dl hvidvin

skær tingene meget fint og lad det koge ind.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 23-04-05 19:06

Wokmad med kylling eller andet.

MVH
Hanne

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 23-04-05 19:13

Jeg er rigtig glad for indlæggene med konkrete opskrifter - de overordnede ideer er ikke noget problem, det er fornyelsen der mangler - jeg har levet med allergien i et godt stykke tid og har selvfølgelig derfor fundet på en masse undervejs.

Petra>>> en rigtig god ide med frikadellerne! Og den med at jævne sovsen med bl.a. løg er også god - jeg laver en del indisk mad, og det er jo netop, hvad inderne gør. Og det smager jo ganske godt!

qfha>>> Den må jeg prøve, ser lækker ud - men mon ikke man kan stege den direkte uden folie? Det plejer at smage mig bedst Og spises den bare sådan - uden yderligere tilbehør?

Vaxen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-04-05 19:20

Sikken en masse dejlige spisesteder her: http://www.kandu.dk/dk/spg/65436
Måske man skulle tage en rundtur og prøvespise (læs: æde dem ud af huset) og så kunne jeg passende melde tilbage i denne tråd til vaxen om ca. 14dg - 1 md.
Uhmmm.....jeg glæder mig allerede, til at udføre dette ansvarsfulde hverv.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 23-04-05 19:36

Ja, det er ikke lækkert mad, der mangler i denne tråd

Vaxen

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 27-04-05 22:55

Citat
men mon ikke man kan stege den direkte uden folie? Det plejer at smage mig bedst Og spises den bare sådan - uden yderligere tilbehør?

Du kan gøre med fisken hvad du vil eller brugen en helt anden slags fisk. Det er fennikel/citron/hvisløgssaucen som er det specielle.

Steg fenikkelen, løg mv mørt før der tilsættes væde. Hvis man ikke som her er allergisk overfor fløde eller vil spise magert, vil dette sætte prikken over i'et.

Udover ris kan man evt. servere fine ærter.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 28-04-05 08:38

Så vil jeg foreslå "franske ærter":

Grofthakket løg svitses (perleløg kan også bruges)
Ærter blandes med løg

Madhilsen
Hanne

Godkendelse af svar
Fra : vaxen

Dato : 04-05-05 16:14

Tak for svaret hawaii7. God ide - jeg erstattede såmænd bare makaronien med risnudler... Og lavede den ellers som jeg plejer.

Tak til jer alle!

Vaxen