/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Parkeringsvagters område
Fra : Klumme
Vist : 562 gange
50 point
Dato : 23-04-05 10:38

Er der nogen der har tjek på hvilke arealområder kommunalt ansatte P-vagter i Københavns kommune kan udstede P-afgifter ved ulovlig parkering.

Sp. er foranlediget af, at jeg forleden et sted så skrevet, at nogle spidsfindige jurasagkyndige "legede" med det faktum, at der er visse områder hvor kommunalt ansatte P-vagter ikke kan udstede den forhadte billet. Disse steder er så overladt til politiet, men da de har andet at lave, er chancen for en afgift skrevet af dem betydelig mindre. Eksemplerne var i 2. position og ud for porte, men der må være fkere steder.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 23-04-05 10:45

Busstopsteder, Midt i lysreguleringer midt på vejen private områder og haver. På en privat autotrailer efter en anden bil (Her kan du parkere 2 biler og kun få en afgift ). På ladet af en Lastbil. På alataner mm.
De områder som parkeringsvagter kan udstede afgifter i er kommunens arealer og parkeringsområder.
Alt andet er underlagt hensynet til den offentlige færdsel.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-04-05 10:51

I Færdselslovens § 122. står der følgende:

Trafikministeren kan efter forhandling med justitsministeren bestemme, at det inden for bestemte områder overdrages særlige parkeringskontrollører, der ansættes under politiet, helt eller delvis at varetage kontrollen med overholdelse af de bestemmelser, der nævnes i § 121, stk. 1

Er københavns parkeringsvagter ansat under politiet??

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-04-05 10:52

Fint Benjamin, men kan du evt henvise til noget skrevet af myndighederne, hvor det er nærmere specificeret?

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 60 point
Dato : 23-04-05 10:53

http://www.parkering.dk/print.php?ID=77
Citat
Aftalen mellem Justitsministeriet og Københavns Kommune fra december 1991 er i øvrigt fortsat gældende sammen med den nye bekendtgørelse om kommunal parkeringskontrol, der også regulerer kompetencespørgsmålet 3).

Parkering · København kan pålægge parkeringsafgifter for næsten alle standsnings- og parkeringsforseelser nævnt i § 121, stk. 1. Der er følgende undtagelser, hvor Parkering · København ikke er kompetent:

• Standsning og parkering i venstre side af vejen
• Parkering ud for ind- og udkørsel fra ejendom, herunder foran porte
• Parkering på kørebanen på hovedveje uden for tættere bebygget område.

Herudover kan Parkering · København ikke kontrollere og pålægge parkeringsafgifter ved parkering i 2. position, der er en overtrædelse af § 29, stk. 3, nr. 4, i færdselsloven. Denne overtrædelse er ikke omfattet af bestemmelsen i § 121 vedrørende parkeringsafgifter.

Det er således alene politiet, der kan kontrollere disse fire

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 23-04-05 11:19

Hejsa Klumme
Jeg kan ikke henvise til noget specifikt kun til de samtaler jeg har haft med Magistratens 5 afdeling og politiet i den tide jeg boede i københavn.
Jeg ar fået efter givet 2 afgifter på grundlag af forkert skiltning, og det er faktisk noget af det eneste som de eftergiver afgifter på grundlag, men det kræver meget tid at skrive breve og ringe frem og tilbage...
Københavns politi er omkring parkeringsafgifter og tvister om disse meget "kolde i røven" det er næsten lige meget hvem man taler med ved politiet - så er det "ikke noget de proiritere at bruge tid på..."
Den ene afgift fik hvor skiltene var fjernet efter vejarbejde, den anden var skiltet til "leg og opholdsområde bukket" så jeg ikke så det.
Men de starter dog altid med at opremse de områder de ikke ud deler afgifter i...
En af dem du skla passe på er "Parkering ud for ind- og udkørsel fra ejendom, herunder foran porte".
Hvis bilen holder som alle de andre parralelt med fortovet får næsten helt sikkert en afgift... men hvis du vender blien og bruger prot eller indkørsel som "carport" kan de ikke gøre noget... Men ejeren kan lade politiet fjerne den (og det gør de kun i tilfælde at det er barandveje eller den til stor gene for offentlig færdsel, med mindre de har god tid....) eller udstede en bøde...
Men se om der kommer andre spændende indlæg fra andre kandu bruger..
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-04-05 11:19

Ok Jakjoe. Foreløbig tak.

Kigger lige om der skulle komme flere guldkorn

Klumme

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-04-05 11:22

Osse tak til dig Benjamin. Vi ser lige hvad der sker.

Klumme

Godkendelse af svar
Fra : Klumme

Dato : 24-04-05 13:31

Tak for svaret jakjoe. Tjaeee - Det er noget af en pengemaskine de har fået sig LOOL

Bedste hilsener
Klumme

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 24-04-05 15:41

Jeg siger også tak.

mvh
jakjoe