/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
stærkstrømsloven
Fra : sipelip
Vist : 1728 gange
100 point
Dato : 22-04-05 23:18

Jeg vil gerne vide hvor jeg kan finde stærkstrømsloven og vejledningen der følger med, så jeg kan læse hvad jeg må, og hvilke krav der er til installationer. Jeg skal til at lave helt nyt elsystem i mit hus, og vil gerne have en ide om hvad der kræves til det. Jeg ved selvfølgelig godt at man stort set ike må noget, men for at planlægge det kvalificeret, vil jeg gerrne kende lovgivningen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-04-05 23:30

http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A2003/0098929.htm

http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/B2003/0001905.htm

Er ikke helt klar over om det er disse her du mener, love om el-installatører.

mvh dova

Kommentar
Fra : fame

Dato : 22-04-05 23:34

Elektricitetsrådet har udgivet en cd.
Jeg har en der hedder: Stærkstrømsbekendtgørelsen afsnit 6
elektriske installationer 2001

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-04-05 23:35

http://sikkerhed.biologi.sdu.dk/el_sikkerhed%20(2)/maa.htm

Eller kort fortalt her hvad man må og ikke må

mvh dova

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 23-04-05 00:08

Bekendtgørelse af lov om elektriske stærkstrømsanlæg og elektrisk materiel
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20030099029-REGL

Men det er vel noget med krav til selve installationen du søger ?
Synes ikke lige jeg kan finde noget.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-04-05 00:10

www.brandinfo.dk/pdf/BEK/ staerkstroemsbekendtgoerelsen.PDF

Den hedder nu stærkstrømsbekendtgørelsen

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-04-05 00:11

www.brandinfo.dk/pdf/BEK/ staerkstroemsbekendtgoerelsen.PDF

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 110 point
Dato : 23-04-05 00:29

Det er nok det her du søger ?

Stærkstrømsbekendtgørelsen, afsnit 6 Elektriske installationer
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20011250205-regl

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 23-04-05 00:35

dova> Jeg fandt også dit link på et tidspunkt, men tror at det er forældede oplysninger, da det er bekendtgørelsen fra 1993 ( http://kortlink.dk/brandinfo/rhc )og nu er det: BEK nr 12502 af 01/07/2001 (Gældende)

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 23-04-05 01:56

jakjoe - lige præcis. Især hvad angår sikringsstørrelsen på boligens tilgangsledning, ampere i forhold til kvadrant, antal kredse i sikringsboksen, antal stik pr. m2, antal udtag pr. kreds og al den slags.

Jeg er ved at ombygge et uudnyttet loftrum til beboelse, og det giver ca. 120m2 mere. I den forbindelse moderniserer jeg hele elanlægget, og vil være sikker på at det er ordentligt lavet. Jeg vil også flytte sikringkassen og HPFI-relæet til et andet sted, samt få tegnet installationerne op. Så det er en beskrivelse af lovkravene til al den slags. Jeg kigger lige linkene igennem, og lader tråden stå åben.

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 23-04-05 07:56
Kommentar
Fra : fame

Dato : 23-04-05 08:26

Som jeg skrev 22-04-05 23:34 så mener jeg stadigvæk at du bør anskaffe dig denne CD.
Den er opbygget som en problemløser, du skriver dit problem med nøgleord, og får henvisninger.
Der er også et "bog skab" på CDén
Tag henvendelse til Elektricitetsrådet
Fame

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 23-04-05 08:46

Husk på at du kun må skifte dine kontakter selv, alt andet må kun laves af en elektriker.
bjarnebr

Kommentar
Fra : Bamse82

Dato : 23-04-05 09:50

For at være sikker på at få tingene udført efter alle gældene krav osv. bør du lade en udd. elektriker udføre arbejdet. De er inde i alle regler og krav og det er deres levebrød. Du kan evt. få en elektriker til at dimensionere det hele for dig, for derefter evt. selv at stå for trækning og rør kabler, isætning af dåser osv. men jeg vil lade professionel hjælp tage sig af resten. Du skal under alle omstændigheder have en installatør til at skrive under på udførelsen af arbejdet, ellers kan der blive problemer med forsikringsselskab og lign.

med venlig hilsen
Lasse Kristensen

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 23-04-05 11:45

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20011250205-regl

og som bamse82 (der kommer løbende update på regler og fællesregulativet / ellevendøren har også nogle regler der skal overholdes som ikke står i SB)

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 03-05-05 14:27
Godkendelse af svar
Fra : sipelip

Dato : 08-05-05 22:19

Tak for svaret jakjoe. Så er en del af mine spørgsmål besvaret. Det jeg stadig ikke ved, tror jeg at jeg vil spørge en elektriker om.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 08-05-05 22:23

Jeg siger også tak.

Held og lykke med projektet.

mvh
jakjoe