/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
brenderup bådtrailer uden stelnummer
Fra : maly01
Vist : 9947 gange
100 point
Dato : 22-04-05 23:01

Halløj der ude i stuerne!
Håber i kan hjælpe mig.
Jeg har købt en brugt Brenderup bådtrailer. Den er ca. 5 år gammel, og har en totalvægt på 3500kg. Dejlig vogn.
Desværre er der bare lige det lille problem at traileren ikke har noget stelnr. og derfor ikke kan indregistreres....
Nu sidder i så og tænker; sådan et fjols. Han har købt en stjålet trailer.
Okay. Jeg er måske et fjols, men traileren er IKKE stjålet. Årsagen til det manglende stelnr. er at traileren er bygget af "reservedele" fra brendeup-fabrikken. Den er bygget af en ansat til ham selv, og brugt med traktortrekant på. Den er identisk med 3500kg´s brenderup bådtrailere af samme årgang, havd angår ramme, aksler, træk, lygter osv.
Inden jeg købte traileren forhørte jeg mig hos statens bilinspektion. De gav grønt lys. Da jeg så havde købt traileren sagde de pludselig at det ikke kunne lade sig gøre...
Jeg har prøvet at ringe til Brenderup for at købe et stelnr. af dem. Men det kunne ikke lade sig gøre, fordi de ikke turde stå inde for køretøjet når de ikke kendte dets fortid. Mine tanker går derfor i 2 forskellige retninger:
1: At købe en skadet trailer, skrotte den, og genanvende stelnummeret.
2: At få traileren godkendt hos f.eks. teknologisk institut og via den vej få et stelnr.

Er der nogen herinde der har erfaring med noget lignende?
Jeg har hørt at der skulle være en hjemmeside hvor forsikringsselskaberne sælger totalskadede biler og trailere. Er der nogen der kender til sådan en side?

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 110 point
Dato : 22-04-05 23:18
Kommentar
Fra : alimak

Dato : 22-04-05 23:23

Du kan vel købe et vrag som det er papirer på, det skulle du vel få billig. Så slår du bare ind stelnummeret.
alimak

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-04-05 23:24

Det er ulovligt, at "genbruge" stelnummeret fra en skadet trailer og flytte det over på din egen trailer.

og den med Teknologisk institut, bliver for omfattende, idet du skal have lavet tegninger over traileren, beregnet lastevne, godkendt bremserne o.s.v., medmindre du kan få typepapirerne hos Brenderup på en trailer magen til.

Sælg den til en der vil bruge den som uindregistreret påhæng (som ham du købte af) og find en trailer med papirerne i orden.
Det er mit forslag.

mvh dova

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 23-04-05 06:58

Jeg har renoveret mange biler i min tid, og det skete at stedet hvor stelnummeret sad
var tæret væk, ved at fremvise den hos bilsynet medbringende registreringsattesten, kunne jeg få en attest på at have lov til at slå et stelnummer i svarende til nummeret i reg.attesten. Dit problem er at du ikke har en reg.attest, når man køber et køretøj er det første man skal interessere sig for at der forefindes en reg.attest, og at stelnummer i attesten og i køretøjet er overens. Mit råd er også; sælg den, hvis du laver en ulykke, hvor den f.eks. skader en person, vil forsikringsselskabet gnide sig i hænderne hvis den ikke er lovlig indregistreret, for så må du selv betale, og så er en ny trailer altså billigere.
mvh Mogens

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 23-04-05 15:17

Mit råd er at du skal forsøge at sælge den til en bådklub som ophalervogn. For så er der ikke nogen krav om stelnummer

Kommentar
Fra : maly01

Dato : 23-04-05 22:09

Jakjoe: Det ser godt ud. Så skal jeg bare lige have hittet en forhandler-kode. Det burde kunne lade sig gøre...
Alimak: Jeps. Det er også det jeg har tænkt mig.
Dova: Ulovligt? Hmm... . Det er jo ikke en bil vi taler om. Jeg snyder jo ikke for afgiften, for der er jo ikke reg.afgift på trailere. Og den trailer jeg har er jo netop bygget på en ramme der fra begyndelsen var beregnet til at bruge til udskiftning ved skade på en anden trailer.Jeg har jo ikke tænkt mig at tage en fulstændig tilfældig trailer og snuppe nummeret fra. Det skal jo netop være en der er helt magen til.
Hvad angår teknologisk institut tror jeg desværre at du har ret. Det bliver nok for pebret.....
Og til de to sidste: Traileren er ikke til salg. Den skal ud og køre med mere ned 30km/t.. Hvis i har et godt råd til hvordan det lader sig gøre hører jeg gerne fra jer igen....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-04-05 02:30

Det er sådan set ligegyldigt om det er en bil eller en trailer med eller uden registreringsafgiftspligt, maly01

Det det drejer sig om, er at du ved det nummer der, ændrer identiteten på påhængsvognen (altså at det pludselig drejer sig om et andet "køretøj"), og det må man ikke.

mvh dova

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 24-04-05 17:02

Sefølgelig kan du det, Det er mang der har gort det før dig både på biler og trailere. På en trailer er det nesten umulig at blive taget for svindel.
alimak

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 24-04-05 23:19

Jeg forstår ikke rigtig det med at "snuppe et nummer", for at få nummerplader på skal du jo have den godkendt, det betyder at du skal stille med en registreringsattest, og hvor vil du få den fra. Som jeg omtalte, mødte jeg med en attest på at måtte slå et nyt nummer i
(selvfølgelig lig det oprindelige), og derfor blev mine tal og bogstaver godkendt, en ting du sikkert ikke tænker på, er at producentens taltyper er anderledes end dem vi andre bruger, og møder man op i synshallen med dem, så falder hammeren. Reglerne omkring syn og indregistrering er bl. dem der vogtes mest nidkert over.

mvh Mogens

Kommentar
Fra : maly01

Dato : 25-04-05 15:33

Normal procedure ved skade på rammen:
Man køber en ny ramme hos trailerproducenten, slår stelnummeret over i, og skrotter den gamle ramme.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-04-05 16:07

Jamen, det må man altså ikke uden tilladelse, fordi det er et indregistreret "køretøj" og omfattet af færdselsloven.
Og ifølge den, må man ikke ændre et køretøjs identitet ved at flytte stelnummeret over i et andet. Uanset om der skal betales afgift eller ej.

Muligheden for det bliver opdaget?
Rigtigt, den er måske ringe, medmindre du får fat i et sæt papirer hvor der er givet meddelelse til centralregistret, at det er udgået af registrering p.g.a. totalskade.
Papirerne skal du have, for traileren skal jo til syn for at du kan få den indregistreret.

mvh dova

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 25-04-05 21:19

Jeg tror aldrig det vil blive opdaget hvis du fandt en skadet trailer med samme type.. men hvis du finder en skal den være under 5 år for eller skal den omsynes. ved ejerskift, dette vil du godt kunne gøre med din nye trailer med et stel nummer fra en gammel trailer.. men dit største problem bliver nok at få akslerne igennem syn.. meget ofte er sådan nogle smadret efter et par år...

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 26-04-05 05:50

Nu er der tærsket en del rundt i det med stelnumrene, men uden registreringsattest, ingen nummerplade, så det kunne være interessant at vide hvordan du vil klare det.
mvh Mogens

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-04-05 10:27

kogalejy

det er da ikke interessant, for det har spørgeren jo forklaret:
Han vil finde en skadet trailer magen til , tage registreringsattesten fra den, og så hugge det stelnummer over i sin egen trailer

mvh dova

Kommentar
Fra : maly01

Dato : 26-04-05 13:18

Lad os nu sige at jeg hitter en skadet trailer med stelnr. OG REGISTRERINGSATTEST. Burde jeg så ikke kunne få en "genbankningsattest" til den nye ramme(=den jeg har, uden stelnr.)?

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 26-04-05 18:34

Hvis du har fundet en gammel ramme med stel nummer og med REGISTRERINGSATTEST vil du kun ring til Brenderup og kun få lov til at købe en ny ramme med stel nummer. som du så skal sætte dit udstyr over på.. men jeg er meget sikker på at det vil blive dyrt for dig...men en hel ny bådtrailer koster omkring 45000 kr..

Godkendelse af svar
Fra : maly01

Dato : 17-05-05 17:35

Tak for svaret jakjoe.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 17-05-05 17:55

Jeg siger også tak.

mvh
jakjoe