/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Køb hus på kontanthjælp
Fra : vixen
Vist : 6085 gange
499 point
Dato : 22-04-05 15:22

Hej, jeg vil gerne høre om der er nogen der ved om man kan købe et hus mens man er på kontanthjælp? Jeg mener vil det have indflydelse på min kontanthjælp på nogen måde?
Hvor kan jeg evt. læse mere om dette på nettet?
Tak for hjælpen
Vixen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-04-05 15:28

Umiddelbart er det en tænkt situation, for der er ikke nogen realkreditinstitutter der vil godkende finansieringen af et hus, hvis ejeren er på bistandshjælp.

og kommunen ville sikkert også stille spørgsmålstegn ved, hvor fra man har penge til udbetaling og omkostninger i forbindelse med købet.

Men derudover, ville det ikke gå ud over hjælpen, hvis man havde hus og kom på bistandshjælp, dog kan man ikke pårene at kunne få hjælp til ydelser der vedrører huset, medmindre det er tilbagebetalingspligtigt.

mvh dova

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 22-04-05 15:30

Der er mange oplysninger her: http://www.adir.dk/extern/temaer/temakontanthjaelp.htm

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-04-05 15:30

Forresten, så vil det være endda særdeles svært at få økonomien til at hæng sammen med det man kan få i bistandshjælp og det det koster at være husejer.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-04-05 15:33

http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A2003/0070929.htm

her er loven om aktiv socialpolitik, den der populært kaldes "bistandsloven"

mvh dova

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 22-04-05 15:35

Hvis du har råd til at købe fast ejendom kan du ikke lovligt modtage bistandshjælp fra det offentlige, hvis du gør det alligevel og det bliver opdaget bliver du anklaget for socialbedrageri, dette gælder også hvis din ægtefælle har penge og du får bistand. For ikke så lang tid siden var der en der fik 4 år og 6 måneders fængsel for socialbedrageri.
Så træd varsomt!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-04-05 15:36

Men ellers må du komme med lidt flere oplysninger, om det er alene du vil købe hus, eller om der er en samlever med en stor indtægt.

I dag er det ikke unormalt, at der kræves en årlig husstandsindkomst på over 400000 for at blive godkendt som huskøber.

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-04-05 15:46

Hvis du er på kontanthjælp, har du da ikke råd til at købe hus.

Er du formuende er du ikke berettiget til kontanthjælp.

Accepteret svar
Fra : and_uden_tand

Modtaget 509 point
Dato : 22-04-05 16:27

Jeg forstår ikke alle jer fordømmende personer, hvorfor forholder I jer ikke bare til spørgsmålet, og så giver et svar på det, og så holder jeg meninger for jer selv, var det jeres mening spørgeren ville vide, var spørgsmålet nok formuleret på en anden måde.
Det kan vel ikke være rigtig, at man ikke kan stille et spørgsmål her, uden at det skal afstedkomme diverse for spørgeren uvedkommende kommentarer.
Drop jeres private meninger og svar på spørgsmålene.

Kommentar
Fra : Carsten_Poulsen

Dato : 22-04-05 16:36

Socialforvaltningen skelner idag ikke mellem de 3 forskellige boligtyper der findes. Dit boligvalg kan kun få indflydelse hvis du ønsker at modtage boligstøtte. I dette tilfælde skal det være en lejebolig (almennyttig). Det er vigtigere for socialforvaltningen at kende din sociale status - om du er gift. I så fald kan du komme i den situation at du ikke er berettiget til kontankthjælp.
Om du kan købe hus på kontanthjælp afhænger mere af, hvor god kontakt du har til bank eller kreditforening.
Jeg sidder i eget hus og har i et kortere tidsrum været på kontanthjælp (6 mdr), så det kan udmærket lade sig gøre. Blot skal man være opmærksom på, at det kan være nødvendigt at have et afdragsfrit flexlån (½ husleje) for at kunne få det økonomiske til at hænge sammen.
De forhold der kan få indflydelse på en kontankthjælp er følgende ...
1. ægteskabelige status.
2. sociale indkomst (alle de indtægtskilder man har - kontanthjælp, feriepenge, løn, renter, udbytte m.fl.).
3. kontante formue (aktier, obligationer m.m. som kan omsættes til kontanter her og nu).
4. pligtige udgifter (hustrubidrag, børnebidrag m.m.).
5. udgift til almen vedligehold af bolig (statsamtet vil godkende en formue på ca 10.000 pr år til dette formål).
6. udgift til nødvendige reparationer eller udskiftninger i ejerboliger.

Dette er de væsentligste forhold som kan påvirke en kontanthjælpsydelse. Der er andre - men de omfatter særlige forhold i modtagerens situation.

Kommentar
Fra : Carsten_Poulsen

Dato : 22-04-05 16:44

* Tillæg til første indlæg *
Det er muligt at finansere en ejerbolig med 100%. Eneste krav er, at en panthaver max må belåne boligen med 80%. Dvs. at man så er nødt til at have mindst to kreditorer sat op i en prioriteret rækkefølge. Alle disse kreditorer skal have accepteret hinanden som kreditorer.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-04-05 16:54

vixen

Hvis du på nuværende tidspunkt er på kontanthjælp, så tal med din sagsbehandler.

Han/hun er den eneste, der kan give dig svar.

Han/hun kender til din økonomiske på nuværende tidspunkt og hvorfor du er på kontanthjælp.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-04-05 17:09

Jeg har købt andelslejlighed medens jeg har været på kontanthjælp og fik oven i købet hjælp (=lån) til finansieringen, men der forelå også en precedenssag, der var prøvet ved domstolene. Jeg ved ikke om dette er tilfældet for ejerboliger.

Hvis du kan købe hus og grund for samme beløb, som det koster at etablere sig i en gennemsnitlig lejebolig i det område/kommune du bor i, kan jeg ikke umiddelbart se nogen hindring i, at du kan foretage et huskøb.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-04-05 17:28

Fra www.familieadvokaten.dk

Må man købe hus, når man er på kontanthjælp?
Må man købe hus når man er på bistandshjælp?

Hvis man køber hus, kan man stadig få fuld bistand?

Jeg håber, I kan hjælpe mig med mine spørgsmål.

Svar:

Når man modtager kontanthjælp, får man et beløb til underhold og eventuelt et beløb til boligudgiften, hvis boligudgiften er høj eller man har en stor forsørgerbyrde

Hvis man køber et hus, når man modtager kontanthjælp, må man jo være i besiddelse af en formue (til udbetaling, omkostninger etc.). Man kan ikke få kontanthjælp, hvis formuen er over 10.000,- for enlige og 20.000,- for gifte.

Såfremt man køber et hus, vil den hjælp man modtager til renter og afdrag på huset, hvis man modtager en sådan, være tilbagebetalingspligtig.

Hvis man forøger sine boligudgifter ved køb af hus, i forhold til nuværende boligudgifter, medtages den forøgede boligudgift ikke ved beregningen af hjælpen til boligen.

Kontanthjælpen til underhold vil være den samme.

Med venlig hilsen

Frank Viberg-Holde

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-04-05 18:02

Hvis du f. eks. har arvet, så kan det være fornuftigt at anbringe arven i et hus, i stedet for at leve af arven, du er nok nød til at rådføre dig med socialforvaltningen - hvis det er dig selv det drejer sig om

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-04-05 18:15

Hvis man har arvet, bliver det modregnet i kontanthjælpen, valde.
For så har man penge til selvforsørgelse.

Så det er ikke muligt at købe hus for en arv når man er på kontanthjælp, medmindre kommunen går med til at betragte det som en forbedring af boligforholdene.
og det gør de sjældent, hvis de i stedet kan såre nogen kroner til udbetaling af kontanthjælp.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-04-05 18:16

ØØhhh mit sidste indlæg:
"såre" er selvfølgelig spare

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-04-05 18:48

Får kommunen oplysninger om man arver mere end 10.000 kr. stoppes kontanthjælpen øjeblikkeligt. Dette kan endda ske mange måneder før arven rent faktisk kommer til udbetaling !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vixen

Dato : 22-04-05 18:48

Puha jeg fik vist svar på mit spørgsmål tilsidst...jeg vil vælge at ignorere alle jer andre da jeres svar desværre slet ikke er relevant for hverken mig personligt eller mit spørgsmål!!
Derfor går mine points også til and_uden_tand som vist var en af de eneste der hørte hvad jeg egentlig spurgte om.
Også tak de få andre der kom med relevante svar.
Vixen

Godkendelse af svar
Fra : vixen

Dato : 22-04-05 18:49

Tak

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-04-05 18:58

Tjaeh.... det var nu et noget tyndbenet svar der blev accepteret i forhold til spørgsmålets ordlys vixen og and_uden_tand (Hvis argumentation gravede sin egen grav, hvad en relevant kommentar anbelanger)

Fornemmer jeg en skjult agenda hér ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-04-05 19:51

jeg har ikke stillet noget spørgsmål. Dova!

Kommentar
Fra : vixen

Dato : 22-04-05 22:21

Nu må du lige styre dig MOLOKYLE!! Helt ærligt....jeg synes at vi alle skulle tage os sammen og lade være med at dømme hinanden når man INTET grundlag har at gøre det på.