/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Måling af methanol
Fra : johnkaas
Vist : 1735 gange
200 point
Dato : 21-04-05 14:05

Er der nogen der ved hvordan man måler koncentrationen af en blanding af methanol og demi.vand, måleområde mellem 1 til 2 mol, med en rimelig nøjagtighed, flydevægt er afprøvet, det skal helst være elektrisk måling, så opgiv venligst komponenter og diagram.

på forhånd tak.

John

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 210 point
Dato : 21-04-05 14:39

Jeg var i mit "large" humør idag, så jeg er faktisk gået langt for at finde et svar, jeg har spurgt adskillige tekniker og kemikere.
Og de havde alle det samme svar, som nok er lidt nedslående for dig.

Der findes 2 metoder.
Du kan bruge din flyder. Der findes nogle i handlen som er ret nøjagtige, med et snævert interval.
Ellers er der kun den omstændige og meget dyre metode, at benytte en gaschromatograf, her kan opnåes nøjagtigheder på 100ppm.

Så efter at have spurgt 5 personer, som alle sammen arbejder med methanol, IPA, ethanol i vores process anlæg og måling af nævnte, var der kun de 2 løsninger.

De er blevet arbejdet med andre metoder, som kunne være billigere og hurtigere. gaschromatograf er hurtig, men det er ikke hverdag man lige har en sådan til xx millioner stående.

Men jeg hører gerne fra dig, hvis du skulle opfinde en metode.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-04-05 21:23

thulin: De fleste gymnasier har altså en gaschromatograf, og deres priser er slet ikke oppe i de svimlende tal, men få hundrede tusinde. (Det der koster mest er faktisk vedligeholdelsen)
Der findes nu mange andre metoder til bestemmelsen, feks NMR (Kernemagnetisk resonans) som er kendt på vore sygehuse som MR eller MRI skannere, de viser indholdet af kulstof 13 som er indholdet med 1% af alle kulstofatomer.
Sådant apparat findes på mange laboratorier og universiteter.
En anden og mere enkelt metode er et simpelt destillationsapparat, som efter få gennemkogninger har et Metanolindhold på 97%, og det skulle være nøjagtig nok, ligesom flydevægtmetoden til at bestemme feks. en 10Mol metanolblanding i feks. 1liter blanding, da 1-2 Mol/l svarer til 90-80% nøjagtighed.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 24-04-05 21:48

Hvad med et Corioulis-densimeter? De har mig bekendt en præcision på op til 4-6 betydende cifre, realistisk set. Det må da være godt nok. (Det kan godt være at det i virkeligheden hedder noget andet og ikke har noget med Corioulis-kræfter at gøre, men hvad jeg mener er: Et af de der apparater som består af et lille u-rør i et temperaturbad, som måler resonansfrekvensen af et veldefineret, og ovenikøbet meget lille, volumen væske). Og så tror jeg de er betydeligt billigere end GC´ere og NMR´ere. Lidt løs hovedregning siger mig at forskellen på 0 M CH3OH I H2O og 2 M CH3OH I H2O er noget i retning af 0,7*34 g/1000 g ~ ca. 2 % (ret mig hvis jeg tager felj). Bare 4 betydende cifre burde da så være nok til en nogenlunde nøjagtig bestemmelse?

Kommentar
Fra : hjulmand81

Dato : 28-04-05 15:31

Hvis du er oppe i området 1-2 M er jeg enig i at den simpleste metode til en rimelig bestemmelse er ved hjælp af densitet. Hvis du imidlertid er væsentlig længere nede i koncentration fx nogle få procent har jeg selv med fordel anvendt HPLC målinger. Men det er selvfølgelig ikke alle steder et tilgængeligt apparat.

Godkendelse af svar
Fra : johnkaas

Dato : 11-05-05 07:32

Tak for svaret thulin.