/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
hvad koster bøgerne?
Fra : thbala
Vist : 1238 gange
100 point
Dato : 20-04-05 17:37

jeg skal snart starte på universitetet som bygningsingeniør og skal derfor have vide hvad bøger kommer til at koste mig...
hvad koster det ca. i alt?
og hvad koster det ca. til at starte med?

skal jo gerne have økonomien til at hænge sammen..

vil blive glad for et dokumenteret svar..

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-04-05 18:03

På de fleste læreanstalter er der en del studerende der sælger de brugte lærebøger til favorabel pris - så der kan være penge at spare dér.

I min studietid (for ca. 13 år siden) brugte jeg i runde tal 15.000 over 3 år på studiematerialer (bøger, kompendier, opslagsværker, papirvarer. Det dyreste var første semester hvor jeg også måtte anskaffe mig en god regnemaskine med grafisk display, samt diverse tegneredskaber (hovedlineal, skabeloner, tusch osv.) - og jeg købte kun nye bøger.

Dertil kom indkøb af en kraftig PC (486DX33 med hele 4Mb RAM og 170Mb harddisk) )

Bogindkøbet afhænger iøvrigt af hvad der undervises efter. Mine tal er for en maskiningeniøruddannelse, men mon ikke en bygningsingeniøruddannelse er sammenlignelig hvad det angår.

mvh berpox

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-04-05 18:41

Jeg har læst til Datamatiker (LUC) & Datalogi (DIKU). Dét var dælenmig dyrt : 5.000 - 6.000 kr. om året : 1990 -1996 !!!

Nu.. 10 år senere er mit 'gæt' : 8.000 - 12.000 kr. pro anno

..for samme uddannelse på 'Uni', men (..det er blot et klalificeret gæt) inden for samme uddannelse (..der indbefattede bifag i : Diskret Matematik ved; Matematisk Institut KU.)

Bygningsingeniør er vel knap så bogligt tungt ? .....såeh ; 5.000 - 6.000 kr. om året ???

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-04-05 18:45

Ps. Dén gang; kostede kompendierne ca. 600 kr pr. semester, hvilket skal lægges oven i ovennævnte priser

Altså yderligere 1.200 pr. år, oven i de egentlige bogudgifter ...og dertil kopiering og udskrifter

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-04-05 18:48

Summa summarum : Regn med ca. 900-1.200 kr. ...alt indbefattet, om måneden til studieudgifter pr. måned

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : fluffyclaus

Modtaget 100 point
Dato : 20-04-05 21:02

De ovennævnte bud lyder ret rimelige. Nu ved jeg ikke hvilket universitet du vil optages på, men du kunne jo gå ind på deres hjemmeside, finde mailadressen på den studievejleder der har med dit studie at gøre, og så spørge ham eller hende. Det må da være at gå direkte til kilden.

Vh fluffy

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 02-05-05 18:53

Det er nærmest umuligt at fastsætte prisen for bøger på et universitet, idet der sjældent er et fast pensum. Som gennemsnit vil jeg mene du kan nøjes med ca. 500 i gennemsnit pr. måned. Når man køber bøger på et universitet er det normalt ikke kun for at tilegne sig det bestemte indhold, men tit og ofte bøger du skal bruge i fremtiden som opslagsværker. Det varierer dog ofte med studiet og studieform alt efter universitet.

Godkendelse af svar
Fra : thbala

Dato : 02-05-05 19:35

Tak for svaret fluffyclaus.

det var jo det man gjorde... :P takker