|
| Som bremsen ikke slipper..... Fra : Sgod | Vist : 3498 gange 50 point Dato : 20-04-05 15:31 |
|
Det drejer sig om en Opel kadett og det virker som at bremsen på h. forhjul ikke slipper helt. Bilen er triller ikke godt, det lugter lidt brændt og h. forhjul er meget varmt.
For mig virker det som om at bremsen sidder lidt fast og bliver brændt af under kørsel?
Hvad er der galt? Og hvad skal der gøres? Nye bremser?
Sgod
| |
| Kommentar Fra : Teil |
Dato : 20-04-05 15:35 |
|
Der kan sidde en sten i klemme.
Prøv at bakke hurtigt, ellers skal der blæses rent
for bremsestøv, ev, nye bakker.
| |
| Kommentar Fra : alka |
Dato : 20-04-05 15:39 |
|
Hvis du har "flydende Å" dvs. kaliberen ikke sidde rigtigt, eller stemplet "sidder fast", og ikke går tilbage, kan det være det der bremser hele tiden. Det kan være, at en rengøring af bremsen kan løse problemet. Det kan også være så alvorligt, at kaliberen skal skiftes.
Hej fra alka
| |
| Kommentar Fra : stilke |
Dato : 20-04-05 15:41 |
|
Ihvertilfælde skal du have den adskilt, og se om belægningen/skiven er ødelagt, og så skal du have afmonteret din bremsekaliber, og arbejdet med stemplerne så de går gnidningsfrit i sin cylinder, og det gælder for begge forhjul, og det kan ikke gå stærkt nok.
Jeg har lidt på fornemmeren at det ikke er en opgave for dig, men så må en gøre det som ved hvad der skal gøres, og så må man håbe at det er nok.
| |
| Kommentar Fra : alimak |
Dato : 20-04-05 15:51 |
|
Det kan være dit forhjulslejer der er smadret Men det som er mer sansynelig er at gliderne på din caliper er rustet fast,Det kan du let tjekke ved at demontere klosserne og så prøve og bevege caliperen på tvers af bilen, de skal kunne beveges.Kan de det, kan du prøve og tage en rørtang og prøve at presse stempelet ind, det kan have sat sig fast. Har du ikke forstand på bremser så ville jeg få en der har det, til at lave det for dig.Husk det er viktig at det gøres riktig.
alimak
| |
| Kommentar Fra : alimak |
Dato : 20-04-05 15:55 |
|
P.S Det er ikke bakker på forhjulene, men klosser.
alimak
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 20-04-05 16:30 |
|
Opel Kadet.
der er næsten 100 % sikkert sket det, at bremsebelægningen er slidt helt ned.
Så kan bremsekaliperen presses for langt ud, så den ikke følger med tilbage når du slipper bremsen, og så klemmer bremseklodserne urokkeligt fast på skiven med varme og grim lugt til følge.
Så det kræver afmontering og nye bremseklodser, og måske endda skive, for de har det med at blive skæve så de "slår" når de har været for varme.
(Det kan i værste fald stikke ild i bilen hvis du fortsat kører med hængende bremser)
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : hjkofoed |
Dato : 21-04-05 00:56 |
|
Hej dova, du har for det meste ret, men denne gang lægger jeg mit lod i alimaks skål.
Hvis klodserne var slidt ned, ville den give en skrabelyd af metal mod metal.
Sgod, du skal have bremseklodserne ud og rense disses over- og underside for rustskaller. Samtidig skal du rense de flader klodsernes over- og underside kører mod for støv og småsten. Og som alimak skriver: Få én, der har prøvet det før, til at vise dig hvordan.
H-J
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 21-04-05 07:49 |
|
hjkofoed
Jeg vil give dig ret så langt hen ad vejen, at der måske har været en skrabelyd, men på et tidspunkt, skraber det ikke mere, men gør som spørgeren beskriver, og det kan være så slemt, at bremseklodsen bliver så varm, at den ikke er "hård" nok til at skrabe når den gnaver sig fast i skiven.
Jeg har selv været udsat for det en gang, hvor hjulet blev så varmt, at det begyndte at ryge fra det da bilen stod stille.
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : Sgod |
Dato : 21-04-05 11:05 |
|
Jeg takker for alle svarene. Jeg har vist forstået at det i alle omstændigheder, er en omgang nye klodser, skrive(r) samt en rengøring af bremser o.s.v
Og at det nok er en god ide at få en med god forstand på bremser med mere, til at lave den.
Jeg takker indtil videre.
Sgod
| |
| Kommentar Fra : hjkofoed |
Dato : 22-04-05 22:02 |
|
dova
det samme her, kunne gennem hullerne i fælgen se skiven gløde, og den stank af fiskelim.
| |
|
Det tyder på at DOVA's forklaring er den som kommer tættest på. Har selv kørt en bremsebelægning helt ned. Og der var ingen metal mod metal lyd (hvinen). Derfor må problemet skyldes at bremsebelægningen er helt eller næsten væk. Det mærkes også som om bremsevirkningen er kraftig forstærket (næsten blokade).
Husk at skifte både skiver og bremsebelægninger i begge sider samtidig - ellers får du skævbremsning.
Hvis du har en BilTeam forretning i nærheden, kan du hente billige kvalitetsbremsedele her.
Prøv at tjekke deres webside ...
http://www.biltema.dk/
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|