/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Som bremsen ikke slipper.....
Fra : Sgod
Vist : 3498 gange
50 point
Dato : 20-04-05 15:31

Det drejer sig om en Opel kadett og det virker som at bremsen på h. forhjul ikke slipper helt. Bilen er triller ikke godt, det lugter lidt brændt og h. forhjul er meget varmt.
For mig virker det som om at bremsen sidder lidt fast og bliver brændt af under kørsel?

Hvad er der galt? Og hvad skal der gøres? Nye bremser?
Sgod

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-04-05 15:35

Der kan sidde en sten i klemme.
Prøv at bakke hurtigt, ellers skal der blæses rent
for bremsestøv, ev, nye bakker.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 20-04-05 15:39

Hvis du har "flydende Å" dvs. kaliberen ikke sidde rigtigt, eller stemplet "sidder fast", og ikke går tilbage, kan det være det der bremser hele tiden. Det kan være, at en rengøring af bremsen kan løse problemet. Det kan også være så alvorligt, at kaliberen skal skiftes.

Hej fra alka

Kommentar
Fra : stilke

Dato : 20-04-05 15:41

Ihvertilfælde skal du have den adskilt, og se om belægningen/skiven er ødelagt, og så skal du have afmonteret din bremsekaliber, og arbejdet med stemplerne så de går gnidningsfrit i sin cylinder, og det gælder for begge forhjul, og det kan ikke gå stærkt nok.
Jeg har lidt på fornemmeren at det ikke er en opgave for dig, men så må en gøre det som ved hvad der skal gøres, og så må man håbe at det er nok.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 20-04-05 15:51

Det kan være dit forhjulslejer der er smadret Men det som er mer sansynelig er at gliderne på din caliper er rustet fast,Det kan du let tjekke ved at demontere klosserne og så prøve og bevege caliperen på tvers af bilen, de skal kunne beveges.Kan de det, kan du prøve og tage en rørtang og prøve at presse stempelet ind, det kan have sat sig fast. Har du ikke forstand på bremser så ville jeg få en der har det, til at lave det for dig.Husk det er viktig at det gøres riktig.
alimak

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 20-04-05 15:55

P.S Det er ikke bakker på forhjulene, men klosser.
alimak

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-04-05 16:30

Opel Kadet.

der er næsten 100 % sikkert sket det, at bremsebelægningen er slidt helt ned.
Så kan bremsekaliperen presses for langt ud, så den ikke følger med tilbage når du slipper bremsen, og så klemmer bremseklodserne urokkeligt fast på skiven med varme og grim lugt til følge.

Så det kræver afmontering og nye bremseklodser, og måske endda skive, for de har det med at blive skæve så de "slår" når de har været for varme.

(Det kan i værste fald stikke ild i bilen hvis du fortsat kører med hængende bremser)

mvh dova

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 21-04-05 00:56

Hej dova, du har for det meste ret, men denne gang lægger jeg mit lod i alimaks skål.
Hvis klodserne var slidt ned, ville den give en skrabelyd af metal mod metal.

Sgod, du skal have bremseklodserne ud og rense disses over- og underside for rustskaller. Samtidig skal du rense de flader klodsernes over- og underside kører mod for støv og småsten. Og som alimak skriver: Få én, der har prøvet det før, til at vise dig hvordan.

H-J

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-04-05 07:49

hjkofoed
Jeg vil give dig ret så langt hen ad vejen, at der måske har været en skrabelyd, men på et tidspunkt, skraber det ikke mere, men gør som spørgeren beskriver, og det kan være så slemt, at bremseklodsen bliver så varm, at den ikke er "hård" nok til at skrabe når den gnaver sig fast i skiven.

Jeg har selv været udsat for det en gang, hvor hjulet blev så varmt, at det begyndte at ryge fra det da bilen stod stille.

mvh dova

Kommentar
Fra : Sgod

Dato : 21-04-05 11:05

Jeg takker for alle svarene. Jeg har vist forstået at det i alle omstændigheder, er en omgang nye klodser, skrive(r) samt en rengøring af bremser o.s.v
Og at det nok er en god ide at få en med god forstand på bremser med mere, til at lave den.

Jeg takker indtil videre.

Sgod

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 22-04-05 22:02

dova
det samme her, kunne gennem hullerne i fælgen se skiven gløde, og den stank af fiskelim.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 23-04-05 08:32

Hvis du vil prøve at redde lejet, så få den til en habil mekaniker uden at køre mere med den. I bedste mening vil jeg belave dig på at kaliperen sikkert bør udskiftes i h.forhjul, men desværre måske også i venstre, sagen er at hvis den har nogle år på bagen, kan udluftningsskruerne været rustet så fast at de ikke er til at åbne, det gælder også for baghjulene. Bliver systemet åbnet skal der jo luftes ud i alle hjul. Ved evt. skift af skiver, så skift begge skiver foran på samme tid, ellers kan den komme til at bremse skævt, skiver er iøvrigt ikke så dyre. Men bremser kan godt være et varmt emne. mvh Mogens

Kommentar
Fra : Carsten_Poulsen

Dato : 02-05-05 17:27

Det tyder på at DOVA's forklaring er den som kommer tættest på. Har selv kørt en bremsebelægning helt ned. Og der var ingen metal mod metal lyd (hvinen). Derfor må problemet skyldes at bremsebelægningen er helt eller næsten væk. Det mærkes også som om bremsevirkningen er kraftig forstærket (næsten blokade).
Husk at skifte både skiver og bremsebelægninger i begge sider samtidig - ellers får du skævbremsning.
Hvis du har en BilTeam forretning i nærheden, kan du hente billige kvalitetsbremsedele her.
Prøv at tjekke deres webside ...
http://www.biltema.dk/