/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Betale sin gæld med feriepenge.
Fra : nogoodbadguy
Vist : 1367 gange
10 point
Dato : 20-04-05 15:14

Har lige et spørgsmål om feriepenge.
Har en overbo som er helt på røven hvad penge angår, så ringede og sagde han havde en god økonomisk handel der gik ud på at de 2000kr. han har tilbage i feriepenge vil han sætte ind på min konto, og jeg skulle give ham 1600kr. Jeg tjener 400,- men er det ovhovedet lovligt at skrive en andens kontonummer på sit feriekort.

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 20-04-05 15:19

Har afvist forslaget med vil gerne høre hvad i mener.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-04-05 15:29

Det lyder som en skummel affære.
Der ligger noget skjult i det forslag.
Så nej tak ville jeg sige.

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 20-04-05 15:31

Men i princippet er det jo ligemeget hvad konto man sætter sin feriepenge hen, men har sagt nej.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 20-04-05 15:34

hvorfor vil han det når han er helt på røven
godt du afviste ham for en sådan person er da ikke værd at samle på
det lugter

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-04-05 15:35

Selvfølgelig kan han da sætte sine penge ind på en konto efter eget valg.
Problemet er bare at du aldrig ser pengene hvis han ikke gør det.
Feriepenge kan man nemlig ikke gøre udlæg eller andre ting i selv om han skriver under på det.

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 20-04-05 15:45

Et eller andet sted forsttår man ham godt, hvis han har brug for penge her og nu og re villig til at betale 400 kroner for det, så er den jo ikke længere, jeg kan ikke få øje på noget ulovligt i det, jeg ville dog anbefale at han underskrev feriekortet, og gav det til dig så du kunne påføre kontonummeret og sende det ind for ham

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 20-04-05 16:03

Har set feriekortet men og datoen og beløbet er god nok men, går nemlig ledig og er på dagpenge fra a-kassen, så måske kan det få konsekvenser.

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 20-04-05 16:04

Der skal stå jeg går ledig.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 20-04-05 16:05

Det jeg kan få øje på er - at vedkommende ikke vil have feriepengene ind på sin konto, måske fordi han får andre kontante ydelser i den periode hvor han egentlig skulle bruge sine feriepenge. Er det tilfældet, så kan man nemt blive blandet ind i noget skidt.

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 20-04-05 16:07

Og ydermere, når du selv er på dagpenge, skal du slet ikke gøre det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-04-05 16:09

Vil det sige at han vil sælge feriekortet til dig - og du så selv skal opkræve dem.
Hvis det er tilfældet, så hold dig langt væk. Det er ulovligt og kan få store konsekvenser.
Det står også på feriekortet at det ikke må transporteres til andre osv.

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 20-04-05 16:11

Den eneste ydelse han har nu er bankens tålmodighed -- dvs ingen arbejde eller noget. Lidt uheldig situation at komme i men det skal jo ikke gå over mig. Vil godt hjælpe andre men bare ikke når det kan få alvorlige konsekvenser.

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 20-04-05 16:12

Det vil heller ikke hjælpe ham, de feirepenge han får udbetalt bliver automatisk modregnet i hans øvrige ydelser, så der er ingen fordel i det

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-04-05 16:18

Ja - det er vel også derfor han hellere vil sælge det.
Det kan nok ikke betale sig at hæve dem selv.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-04-05 16:22

Lad os nu antage, at manden går på fagforening eller bistandshjælp.

Så skal kortet stemples af enten fagforening eller kommune før pengene kan udbetales, og hvis han "fifler" med det, for at slippe for at få beløbet modregnet, er det bedrageri og dokumentfalsk.

Og hvis han så ville gøre det "legalt" og få stemplet kortet rette sted, vil det komme til at koste ham penge i sidste ende.

Det er heller ikke sikkert det hjælper at skrive dit kontonummer på, for hvis de enten har et kontonummer på manden i forvejen, eller tjekker at det ikke er hans konto, kommer pengene måske ikke.
Det har jeg selv prøvet i forbindelse med nyt kontonummer, at pengene "forsvandt" midlertidigt og endte på en fejlkonto, da man på trods af oplysning om ny konto, sendte til den gamle som ikke eksisterede mere.

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 20-04-05 16:29

Tror også der ligger noget fusk i det. Ved så ikke hvor han skal stemple feriekortet når han ikke er medlem af en a-kasse eller har arbejde og heller ikke får kontanthjælp. Har er udlært tømrer og har siden studeret på unuversitet.
Så det må være kommunen der skal stemple.

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 20-04-05 16:32

unuversitet=universitetet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-04-05 16:35

Hvis han ikke får bistandshjælp eller fagforening, er det ingen af dem der skal stemple.
Så mener jeg, at det er den tidligere arbejdsgiver.

men så er det nok fordi han ikke vil have pengene i banken, da de så måske går til dækning af overtræk, eller også fordi der kan gå en rum tid, vist op til 3 uger inden feriepengene bliver udbetalt fra kortet sendes ind.

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 20-04-05 16:41

Er næsten sikke på at det er socialforvaltningen der står for det da det er mange år siden han har haft arbejde, han var på SU men tidsperioden er nu overskredet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-04-05 16:42

Han lever vel ikke af ingenting.
Så får han vel SU eller anden ydelse.
Hvis han blot lever af andres hjælp, så er det ganske rigtigt den sidste arbejdsgiver der skal underskrive (stemple)

Kommentar
Fra : Labtec

Dato : 20-04-05 16:45

Jeg ville nok sige til ham at jeg skal have hans dvd afspiller i pant indtil du får pengene. Det er jo sikkert bare fordi han har overtræk på kontoen og at han ikke vil have at de bliver opslugt af det.
Hvis han ikke vil gå med til at give dig sin dvd afspiller eller andet af værdi i pant, så drop det. For så har han ikke tænkt sig at betale dig tilbage.
Husk også at sådan en type der har så meget rod økonomisk ikke har styr på en skid, og har så meget andet i hovedet et par uger efter. Så pas på med at stole på ham, uanset hvor meget i hygge snakker og hvor godt du tror du kender ham.

Kommentar
Fra : Labtec

Dato : 20-04-05 16:47

Nårh nej.Glem det. Han skal jo have pengene af dig. øhmøhm...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-04-05 16:47

Det korte af det lange er.....
Hvis du kender ham godt og har lyst til at hjælpe ham - så lån ham pengene. Så kan han jo tilbagebetale dig når han får feriepengene.

Men glem ALT om feriekortet. Det skal han selv indløse.

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 20-04-05 16:50

Der er kun kontanthjælp tilbage der kan hjælpe ham, men det vil han ikke have fordi så kommer han i en aller anden form for aktivering, og der kan jeg godt forstå ham.
Eller lyssky arbejde er også en løsning/mulighed men bare ikke ret lang tid da de penge ikke kan sættes i banken.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sagde nej tak til hans forslag og så var hurtigt ude af døren igen.

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 20-04-05 16:55

Har før lånt ham 200 og de er også blevet tilbagebetalt, men når det er 2000 det drejer sig om kan der gå lang tid inden jeg ser de penge igen, da han først skal til at finde arbejde med løn hver 14.dag eller hver måned, så der er ingen garanti.
Siger det bare som jeg ser det.

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 20-04-05 17:02

Han betaler jo praktisk talt husleje af underskud. Vil godt hjælpe ham men skal have en skriftelig garanti, men ikke i form af et feriekort.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-04-05 17:03

Hvis han ikke får penge nogen steder fra (officielt) så kan han da også sagtens hæve feriepengene.
Han kan jo ikke have gået uden arbejde i flere år hvis han har et feriekort der gælder nu.

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 20-04-05 17:03

Beklager tastefejl.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-04-05 17:06

Hvis det blot er fordi banken ikke må få hans feripenge (det ville ellers vise hans gode vilje) kan han jo blot oprette en anden konto eller få dem sendt pr. check.

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 20-04-05 17:12

Man får vel feriepenge når man er på SU...eller hvad.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-04-05 17:18

Man kan godt hæve feriepenge selvom man er på SU.
Men de tæller med i årsindkomsten og socialkontoret skal underskrive feriekortet.

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 20-04-05 17:26

Men optjener man feriepenge når man er på SU. Kan ikke finde noget om det på http://www.su.dk/index.html?/startside.asp

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-04-05 17:28

Nej - Du får ikke feriepenge af SU - hvis det er det du mener.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-04-05 17:30
Kommentar
Fra : 1133

Dato : 20-04-05 17:57

hej har du ikke spurgt direkte hvorfor det skal være sådant
(det er et godt stykke tid jeg var her sidst orker ikke at læse det hele igennem
så bær over hvis det er spurgt om før) for der må jo være en direkte grund dertil

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 20-04-05 18:00

Har et forslag. Jeg skal ud at søge arbejde i morgen tidlig på Spæncom i Aalborg, der kan han jo snilt tage med. De tjener en god løn efter hvad jeg har hørt, 169kr i timen ved akkordarbejde.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 20-04-05 18:03

skide godt du tænker dog på han sitiuation

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 20-04-05 18:03

>>1133. Det er for der er overtræk på hans konto, og fordi han ikke kan vente på de går ind.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 20-04-05 18:08

hvad med at du så lånte ham penge eks 500 kr
og han lånte dig sit ferie kort
uden at blande andre ind i det
og lave en inden byrdes krontrak
hvis du da kender ham godt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-04-05 18:09

Jamen så gør som jeg sagde tidligere:

Hvis du har lyst til at låne ham pengene - så gør det.
Men han skal selv hente sine feriepenge (han kan bare bede om at få dem pr check)

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 20-04-05 18:09

Har før hjulpet en tidligere arbejdskollega med 2500,- men der fik jeg så hans kontokort og pinkode så jeg selv kunne hæve dem.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-04-05 18:14

Nej - stop nu.
Hjælp ham hvis du har lyst. Vi kan jo ikke gøre mere.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 20-04-05 18:14

jammen så kender du jo parolen
held og lykke til jer begge to i morgen

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 20-04-05 18:20

Låner ham 500,- til på Lørdag. Han får nogle penge lørdag fra noget håndværksarbejde. Så går han ikke helt i stå, har selv prøvet at stå uden penge og det er ikke rart. Har lige snakket med ham.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 20-04-05 18:28

hej igen
men så alt jo i den skønneste orden
uden indbanding fra andre sider
er livet ikke bare skønt (somme tider)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-04-05 18:31

Håber I får jobbet imorgen.
Held og lykke.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 20-04-05 18:35

hej refi
så ser det end engang kanduerne kan

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-04-05 18:42

Vi hælper da med gode råd når det er muligt.

Kommentar
Fra : golfhouse

Dato : 20-04-05 20:43

Tror ikke jeg ville være så bekymret, hans problem er jo at går pengene ind på hans konto dækker de hans overtræk.

men han kan bare skrive på feriekortet at han ønsker en check.

Men der sker intet ved de sættes ind på din konto.

Peter

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 20-04-05 21:48

Men der er lige det ved det at hans overtræk er for stort til at feriepengene kan dække det, om så han betalte dem 10 gange i træk så ville den nok være nulstillet.
Men har tilbudt ham at søge arbejde sammen med mig i morgen, og så er der også mulighed for at han kan optjene dagpengeret i en a-kasse.

Kommentar
Fra : golfhouse

Dato : 20-04-05 21:51

ja men derfor at pengene god kan gå nd hos dig, så kan han jo få dem når de kommer, ingen tjekker det.

Peter

Kommentar
Fra : golfhouse

Dato : 20-04-05 21:51

ja men derfor at pengene god kan gå nd hos dig, så kan han jo få dem når de kommer, ingen tjekker det.

Peter

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 20-04-05 22:01

Du skal lige tage højde for at jeg er ledig og på dagpenge nu. Hvad tro du a-kassen/fagforeningen vil sige til at der går andre penge ind end min understøttelse.
De kan jo lave registersammenføring.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 20-04-05 22:05

hej
hvorfor blive ved at bekymre dig du kom jo selv med en løsning

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 20-04-05 22:05

Det er ikke sikkert at feriekonto kontrollerer det.

Kommentar
Fra : golfhouse

Dato : 20-04-05 22:05

Det har intet at sige, problemet er hvis du er på bistand, på dagpenge må du også vinde i lotto.

du kan bare ikke få dine egne feriepenge.

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 20-04-05 22:09

Jeg bekymrer mig heller ikke, jeg svare bare på nogle indlæg, men hvem skal have point for spørgsmålet lukkes nu.

Kommentar
Fra : halloodk

Dato : 21-04-05 09:19

For det første skal du overhovedet ikke låne ham pengene, med mindre du har råd til at smide 1600 kr. væk. For det andet kan han til enhver tid efterflg. ændre kontonr. For det trejde, når han tilbyder dig 400 kr for at låne 1600 kr, i et par mdr. så er der noget helt galt, så er det ikke så underlig at han har en dårlig økonomi.

Hvad vil du gør hvis han ikke betaler?, I øverigt modtager man ikke kontanthjælp oveni feriepenge, det vil sige han har ikke de penge til ekstra forbrug.
med venlig hilsen
halloodk

Kommentar
Fra : nogoodbadguy

Dato : 21-04-05 09:55

De 2000kr der er på hans feriekort nu er fra arbejde hos en kammerat hvor han satte vinduer i, men låner ham slet ikke så mange penge. Det hele er afklaret nu.