/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Hvad er bedst for min kæde?
Fra : JesperL
Vist : 1523 gange
50 point
Dato : 18-09-02 14:01

Jeg har læst lidt om diverse måder og smøre sin kæde på, og det er selvfølgelig op til den person man nu er, hvad man synes er bedst, men jeg er nybegynder til det her, min mc har kørt 2000 km. og jeg vil gerne vide hvad jeg skal købe, jeg vil ikke have at olien, sviner til når jeg kører, og olien skal blive siddene 1000 km til. Ved godt at hvis det regner meget, skal man smøre den ved ca. 500km istedet
Hvad bruger i af olie produkter?

Hilsen Jesper Liljekrans GS500E

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 60 point
Dato : 18-09-02 13:22

> og olien skal blive siddene 1000 km til. Ved godt at hvis det
> regner meget, skal man smøre den ved ca. 500km istedet

1000 km på en smøring ?? Så skal det da være i et tørt og støvfrit rum
En sjælden gang hvor jeg har pladret kæden til i olie kan en smøring holde
500 - 800 km, men så er det også slut.

500 km i regn er også i overkanten.
Afhængig af regnens mængde kan du komme helt ned på at skulle smøre for hver
75 - 100 km.

Kort fortalt kan du ikke bruge km tælleren til at se hvornår du skal smøre
kæde.
Brug kæden i stedet for. Er rullerne blanke skal der smøres. Er rullerne
"sorte" af olie er den ok.
Men husk det er rullerne du skal se på. Ikke siden af kæden.

> Hvad bruger i af olie produkter?

BelRay - noget hvidt stads.
Motul - noget andet stads.
+ hvad jeg ellers har i kælderen af O - rings kæde smøre stads....

Du kan købe O-rings kæde spray hos MC forhandlere.

Man kan også smøre med andre ting, men O-rings kædespray er vist mest
normalt.

Allan
TRX 850

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-09-02 13:17

> Jeg har læst lidt om diverse måder og smøre sin kæde på, og det er
> selvfølgelig op til den person man nu er, hvad man synes er bedst, men
> jeg er nybegynder til det her, min mc har kørt 2000 km. og jeg vil gerne
> vide hvad jeg skal købe, jeg vil ikke have at olien, sviner til når jeg
> kører, og olien skal blive siddene 1000 km til. Ved godt at hvis det
> regner meget, skal man smøre den ved ca. 500km istedet
> Hvad bruger i af olie produkter?

Du bør nok smøre ca. hver 500 km som standard - og efter regnvejr.

Anyway - køb noget kædespray udviklet til mc. Motorex, Bel Ray etc.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-09-02 13:44

JesperL wrote:
> Jeg har læst lidt om diverse måder og smøre sin kæde på, og det er
> selvfølgelig op til den person man nu er, hvad man synes er bedst, men
> jeg er nybegynder til det her, min mc har kørt 2000 km. og jeg vil
> gerne vide hvad jeg skal købe, jeg vil ikke have at olien, sviner til
> når jeg kører, og olien skal blive siddene 1000 km til. Ved godt at
> hvis det regner meget, skal man smøre den ved ca. 500km istedet
> Hvad bruger i af olie produkter?

Scottoiler!

--
\ Per Svein Moland
__ o)\\ Vestnes MC Klubb
.´ *._| \ NMCU #24603 M&R kretsstyre
=|----.____/ _/ _ ) OTC #335, DTAH #005
/""=,--.___\__/ /\\ Honda XL650V TransAlp -01
.=|_ ´-, \=\ ___/ .\\==.
// ´-,_( ( )---/ //\\ \\
(( ( )====`-__|__/ (( ( ) ))
\\___// \\___//
´---' ´---'

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-09-02 13:51

"JesperL" wrote in message
> Hvad bruger i af olie produkter?

Kædespray til O-ringskæde.

Husk at smøre når kæden er "varm", altså efter en tur,
så trækker olien ind i kæden.
Sprayes kæden lige før du kører, er der en god chance for at
det kastes af og sviner din MC, og det er der jo ikke
meget ved.

Og - som også de andre skriver, smør når kædens ruller bliver blanke,
IKKE når du har kørt et bestemt antal km.

mvh...

Finn

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-09-02 14:05

> --
> \ Per Svein Moland
> __ o)\\ Vestnes MC Klubb
> .´ *._| \ NMCU #24603 M&R kretsstyre
> =|----.____/ _/ _ ) OTC #335, DTAH #005
> /""=,--.___\__/ /\\ Honda XL650V TransAlp -01
> .=|_ ´-, \=\ ___/ .\\==.
> // ´-,_( ( )---/ //\\ \\
> (( ( )====`-__|__/ (( ( ) ))
> \\___// \\___//
> ´---' ´---'

Fed signatur - når man altså bruger monospace font. Ellers ligner det bare
en omgang ingenting......

Allan

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-09-02 14:32

AW på TRX wrote:
>> --
>> \ Per Svein Moland
>> __ o)\\ Vestnes MC Klubb
>> .´ *._| \ NMCU #24603 M&R kretsstyre
>> =|----.____/ _/ _ ) OTC #335, DTAH #005
>> /""=,--.___\__/ /\\ Honda XL650V TransAlp -01
>> .=|_ ´-, \=\ ___/ .\\==.
>> // ´-,_( ( )---/ //\\ \\
>> (( ( )====`-__|__/ (( ( ) ))
>> \\___// \\___//
>> ´---' ´---'
>
> Fed signatur - når man altså bruger monospace font.

Det gjør vel alle på news, hvis de ikke er cluebies da...

> Ellers ligner det bare en omgang ingenting......

*Ingenting* kan ikke gjøre noe galt.

--
\ Per Svein Moland
__ o)\\ Vestnes MC Klubb
.´ *._| \ NMCU #24603 M&R kretsstyre
=|----.____/ _/ _ ) OTC #335, DTAH #005
/""=,--.___\__/ /\\ Honda XL650V TransAlp -01
.=|_ ´-, \=\ ___/ .\\==.
// ´-,_( ( )---/ //\\ \\
(( ( )====`-__|__/ (( ( ) ))
\\___// \\___//
´---' ´---'

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-09-02 15:21

"JesperL" <JesperL.news@kandu.dk> wrote in message
news:kOZh9.1375$Qk5.103813@news010.worldonline.dk...
> Jeg har læst lidt om diverse måder og smøre sin kæde på, og det er
> selvfølgelig op til den person man nu er, hvad man synes er bedst, men
> jeg er nybegynder til det her, min mc har kørt 2000 km. og jeg vil gerne
> vide hvad jeg skal købe, jeg vil ikke have at olien, sviner til når jeg
> kører, og olien skal blive siddene 1000 km til. Ved godt at hvis det
> regner meget, skal man smøre den ved ca. 500km istedet
> Hvad bruger i af olie produkter?

Lyt til de andres råd omkring smøringen, så er du fri for at købe et nyt
kædekit pga. slid om 5000 Km

Du kunne også overveje en af de automatiske fætre.. De skulle være gode til
at få kæden til at overleve, men jeg har hørt noget om at der skulle være
lidt knas med at indstille dem..

Jeg selv bruger Chain wax og priser det til guderne.. Det hele bliver ikke
slynget af når man kører og det trænger godt ind og holder faktisk også
forbløffende godt i regnevejr

-Eddy Folder

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-09-02 15:39

> Fed signatur - når man altså bruger monospace font.

hvad er det? ( bruger oe )
mvh
bo thomsen

Kommentar
Fra : JesperL

Dato : 18-09-02 17:09

Tak for den fyldes gørende viden

Hilsen Jesper Lijekrans

(hvordan sletter jeg dette spørgesmål, jeg har fået mit svar? burde der ikke være en "luk indlæg"?)

Kommentar
Fra : Brian_L

Dato : 18-09-02 22:40

Du skal bare vælge at acceptere en kommentar som svar.
mvh
Brian

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-09-02 07:59

Bo Thomsen wrote:
>> Fed signatur - når man altså bruger monospace font.
>
> hvad er det? ( bruger oe )

Fixed font, f.eks. Courier New.

--
\ Per Svein Moland
__ o)\\ Vestnes MC Klubb
.´ *._| \ NMCU #24603 M&R kretsstyre
=|----.____/ _/ _ ) OTC #335, DTAH #005
/""=,--.___\__/ /\\ Honda XL650V TransAlp -01
.=|_ ´-, \=\ ___/ .\\==.
// ´-,_( ( )---/ //\\ \\
(( ( )====`-__|__/ (( ( ) ))
\\___// \\___//
´---' ´---'

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-09-02 11:00

> Lyt til de andres råd omkring smøringen, så er du fri for at købe et nyt
> kædekit pga. slid om 5000 Km
>
> Du kunne også overveje en af de automatiske fætre.. De skulle være gode
til
> at få kæden til at overleve, men jeg har hørt noget om at der skulle være
> lidt knas med at indstille dem..

Køb en Scottoiler eller en tilsvarende.
En tysker er kommet i Guinnes Book of Records med sin ScottOiler.
78.000 km på det samme kædekit - og den kører stadig.
En ScottOiler koster ca. 800 kr. - så det er en god investering.
Den er nem at justere og montere.

Mvh
Jack
VFR750FK
www.vfr.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-09-02 12:27

"Bo Thomsen" <fjernes_bbt@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
news:ama2pd$ii2$1@sunsite.dk...
>
> > Fed signatur - når man altså bruger monospace font.
>
> hvad er det? ( bruger oe )
Kursus start

Menu: Vis
Vælg : Tekststørelse
Vælg : Fast

Kursus slut

Hilsen (_"""_)
Jens (.) (.)
-------oOOO--(_)--OOOo---------c

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-09-02 13:40

En lille rettelse:

Heinrich Ackermann (hedder manden fra den tyske vfr-klub)
har nu kørt 87.000 km.
Han kører på den samme kæde og tandhjul endnu og siger at kæden kun ser en
lille smule brugt ud
Han har endvidere kun skullet stramme kæde 5 gange undervejs.

Mvh
Jack
VFR750FK
www.vfr.dk

Godkendelse af svar
Fra : JesperL

Dato : 19-09-02 18:09

Tak for svaret AW på TRX.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-09-02 21:32

> Heinrich Ackermann (hedder manden fra den tyske vfr-klub)
> har nu kørt 87.000 km.
> Han kører på den samme kæde og tandhjul endnu og siger at kæden kun ser en
> lille smule brugt ud

nååå så kan jeg da bedre forstå det - det er da fordi han kører
HONDA VFR selvfølgelig, at han har en scottoiler er da bare en
biting
bo thomsen, www.vfr.dk

Kommentar
Fra : allan2712

Dato : 03-07-07 16:24

Petro-Canada’s Purity FG Chain Oils er avancerede kædesmøreolie.Oliernes ”klæbrige” natur bevirker en særdeles god vedhæftning til kæder og sværd , modstår vandafvaskning og giver optimal beskyttelse af motorsaven. forebygger slidtage,oxidering og rust.

Olie har omvendt centrifugalkraft. det vil sige tager du et piskeris og starter med at piske så vil olien blive siddene på piskeriset og ikke blive slynget af. når du stopper med at piske vil det overskyende olien løbe af. Optimal smøring af kæden vil være at du smøre når kæden er varm.
Mvh. Czanto

prøv at se mere på www.absvejs.dk