/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Naboens birketræ!!!
Fra : Wollesten
Vist : 3976 gange
50 point
Dato : 20-04-05 08:35

Min nabo har et birketræ som har en krone, som efter den sidste storm nu udelukkende bor inde hos mig !
Jeg skal til at opsætte en carport på stedet, og er nu meget bekymret over dette stormskadede træ.
Endvidere er det nu også mig som har de meget tvivlsomme "fornøjelser" af træets nedfald, flere gange i løbet af året!!
Da jeg ved, at naboen måske ikke umiddelbart kan/vil se sagen fra min side, vil jeg gerne vide, hvordan min sag står, hvis jeg må ty til hegsloven, hvilket jeg selvfølgelig helst vil undgå. Træet er som sagt stormskadet, og jeg ved, at når den næste storm kommer, hvad den jo gør, at så lander træet 100% sikkert oveni min carport !

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-04-05 08:59

1) Må du bygge carport så tæt på skel?
2) Nedfaldet kan du ikke gøre noget ved.
3) Hegnsloven/Naboretten:
Citat
ALMINDELIG NABORET

Naborettens lovregler om skel, hegn m.v., suppleres af naborettens almindelige uskrevne regler, som er opstillet i retspraksis. Efter den almindelige naboret skal en grundejer ikke affinde sig med ulemper fra naboejendommen, som går væsentlig ud over, hvad der efter kvarterets beskaffenhed og ejendommenes beliggenhed er rimeligt. Reglen omfatter gener fra træer, anden beplantning, rødder samt indre hegn. Tvister herom afgøres ved sagsanlæg ved de almindelige domstole.

fra http://www.hegnsloven.dk/

så du kommer nok til at tage en snak med naboen om det træ hvis ikke det skal ende i retten.

mvh berpox

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 20-04-05 10:36

Hej

Dine muligheder for at få træet fældet mod naboens vilje er desværre meget begrændset. Du må dog save de grene af der raver ind på din grund, og ødelægger hækken i skel.
En tur i retten giver sjældent gode resultater, men tag en snak med naboen og vis ham hvad du vil beskære, så kan det være han synes træet bliver så grimt, at han er villig til at fælde det.
mvh
steen

mvh steen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-04-05 10:47

Ja, det er da lidt træls med sådan et træ, for hvis det vælter, er der i første omgang kun en til at betale, og det er din egen forsikring, som dog efterfølgende kan kræve erstatning fra naboens forsikring.

Men ellers, følg de øvrige råd og tag en snak med naboen om det.

mvh dova

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 20-04-05 10:59

Du skriver at du ved naboen ikke umiddelbart vil se sagen fra din side.

Hvordan ved duet? har du spurgt?

Og hvis han/hun ikke umiddelbart vil se sagen fra din side, så må du jo bare argumentere for din påstand.

Grunden til ovenstående er at jeg synes der er en stigende tendens til at danskere ikke forsøger at løse problemer inbyrdes og straks kaster en masse ressourcer ind i sagen, forsøg dog at tale fornuft først

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 20-04-05 11:01

Hvis hele kronen bor inde ved dig, så skær den af helt hen til hegnskanten, hvis din nabo ikke er til at tale med. Hvis resten af træet så vælter ned i din carport, må det være for hans regning. Det er godt nok træls med sådanne naboer, man ikke kan tale med. Sådan en fik vi også for et par år siden, i stedet for vores søde og rare "gamle" naboer.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-04-05 11:57

Tag dog en snak med den nabo! Også med hensyn til den carport du påtænker at bygge. Man kan da godt blive irriteret på en nabo, der bygger carport foran ens køkkenvinduer, og derefter beklaget sig over et lille uskyldigt træ. Jeg håber da at jeg er hamrende uretfærdig mod dig, Men man ser den slags eksempler, fordi man ikke snakker sammen.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 20-04-05 12:24

Hvis almindelig snak og sund fornuft ikke får naboen til at samarbejde, så gør som Jernladyen skriver: "Af med knoppen der rager ind over skel"

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 20-04-05 12:31

berpox har principelt ret.
Du kan kun gøre noget ved den del af træet der rækker ind over din grund.
Man kan så sige, at hvis du venter med at beskære træet indtil det er sprunget ud, er der en chanche for at træet "forbløder" da især birk trækker meget vand op.

Det ville dog være den aller bedste løsning, hvis I kunne finde en mindelig løsning.
En retssag vil kun forværre naboskabet.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 20-04-05 16:01

Alternativ : Kunne du ikke tilbyde ham et (eller to) nyt sundt ungt birketræ, så kan det være han bliver gladere for det end det stormskadede og ser med mildere øjne på sin nabo og hans kommende carport.

Kommentar
Fra : kirsten_merrild

Dato : 20-04-05 17:25

For nogle år siden, havde jeg et rønnetræ, der næsten lagde sig helt ned i storm. En ven hjalp mig, vi surrede et tykt tov om stammen, brugte bilen som trækkraft, fik træet op at stå og bandt det til et andet træ (ca. 10 meters afstand) Begge træer står pænt nu og jeg har fået en tørresnor.
Måske din nabo kan bruge det råd?
Venligst Kirsten