/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
hvad betyder standardkostpris?
Fra : svak
Vist : 4293 gange
50 point
Dato : 18-09-02 13:06

hvad betyder standardkostpris? begrebet anvendes i mit økonomisystem

svak

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 18-09-02 13:31

Jeg vil tro det er din indkøbspris men hvilket økonomisystem er det du bruger ?

Kommentar
Fra : Vestjyden

Dato : 18-09-02 14:11

I eksempelvis kalkuler kan man benytte forskellige kostpriser, der beregnes ud fra en grundlæggende standardkostpris på de/n enkelte vare/r. Så standardkostprisen er blot den kostpris, man 'starter ud med'.

Kommentar
Fra : svak

Dato : 18-09-02 14:35

santa2002, begrebet anvendes generelt i kalkuleverdenen og har ikke noget med økonomisystemet at gøre, så dit svar kan jeg ikke bruge.

vestjyde, systemet beregner af og til en standardkostpris, så man kan vel ikke sige, at det er den kostpris, man "starter ud med"...

svak

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 18-09-02 14:53

Hej Svak,

jeg vil nu også tro at det er det samme som Vestjyde skriver, at det er en slags forkalkule, udfra hva' jeg ka' tyde fra denne side... -->
http://www.aquiladata.dk/index3.html

jeg har dog ikke forstand på den slags... men det har Vestjyden...

mvh.

Strarup

Accepteret svar
Fra : Vestjyden

Modtaget 60 point
Dato : 18-09-02 14:59

Når systemet har beregnet en standardkostpris, skal du bare forstå det som kostprisen på varen, altså den (standardkost)pris, du kan tage udgangspunkt i når du laver kalkuler ... er det sort snak?

Godkendelse af svar
Fra : svak

Dato : 18-09-02 15:52

Tak for svaret Vestjyden.

jeg kommer det nok ikke nærmere...

go' dag!

svak

Kommentar
Fra : Snaps4

Dato : 23-12-02 13:32

Hej

En standard kostpris er i økonomisk henseenden en "standard" pris man bruger til kalkulation. Disse standardpriser er oftest brugt i forbindelse med efterkalkulation af materialeforbrug.

Som de andre har været inde på kan man løbende ændre standard priserne. Standard priserne fastsætter du selv, og kan bruge dem til at analysere hvis der er difference/overforbrug af materialer osv.

De bruges ofte til budgettering og efterkalkulation.

Mvh. Snaps