/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Valg af netværk..
Fra : Linkin_noller
Vist : 621 gange
100 point
Dato : 19-04-05 20:37

Er ikke helt sikker på hvorvidt jeg spørger det rigtige sted, men prøver..
Jeg skriver IT opgave på A, og skal beskrive en hjemmeside jeg selv har konstrueret, i dette tilfælde til en cafe. Her skal jeg komme ind på teknologiarkitektur, altså også netværksarkitektur.. Og her er jeg ret fortabt. Altså denne cafe har to computere, som begge er tilkoblet internettet, men skal også være forbundet med hianden.. Samt skal de lejes ind på et webhotel, da der ikke investeres i egen server..
Men hvilken form for netværk og sådan, er så optimalt???

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-04-05 20:55

En router klarer deling og netværk og begrænsninger og sikkerhed.

Kommentar
Fra : Linkin_noller

Dato : 19-04-05 20:59

havde osse selv foreslået en router.. men er det alt der er at komme ind på under dette emne? der er da en vis usikkerhed forbundet med trådløs i øvrigt?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-04-05 21:27

Router er ikke = trådløs netværk.
Et trådløst netværk (med router) kan bestemme præcis hvem der må være med.
Et netkort har et unikt nummer/MAG-adresse som kan tillades i et netværk, og alle andre render ind i en mur eller oplever slet ikke at der er et netværk
Man kan også lade to stk accesspoint pege på hinanden og dermed forbinde netværket.

Kommentar
Fra : Linkin_noller

Dato : 19-04-05 21:32

okay, så det er kun hvis man ikke sætter den op til dette (tillader disse mag adresser), at der er en risiko for andre misbruger forbindelse?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-04-05 21:42

En ledning fra router ud til hver enkelt comp er absolut det sikreste.
Styres routeren ordentligt sammen med trådløs forbindelse er det også ret sikkert.
Men nu kommer næste led i sikkerhedskæden routeren skal også styre firewall ud mod internettet.
Men men - alle låse har en nøgle eller muligvis en dirk som passer.

Kommentar
Fra : Linkin_noller

Dato : 19-04-05 21:44

okay.. lidt mere indviklet end først antaget kan jeg godt se..

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-04-05 22:07

Læs lidt her så har du fat i noget af det grundlæggende:
http://www.wintip.dk/win32/guides/net/index.htm

Ikke for at korrigere stavefejl, men mag-adresse er en Mac adresse, sådan bare for forståelsen.
http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=mac

Accepteret svar
Fra : tukols

Modtaget 100 point
Dato : 19-04-05 23:18

Hej.
Hvis du skal forklare denne netværksarkitektur, så kunne den se sådan ud:

Netværkstype: Peer to Peer
Netværkstopologi: Stjernetopologi
Router: En 4 ports router med indbygget firewall . (Så er der plads til udvidelser)

Beskrivelse af netværket:

Peer to Peer:
Alle computere er lige, lille administration, ikke hirakisk. (I modsætning til et serverbasert netværk, som kræver en administrator)

Stjernetopologi:
Stjernetopologi WS1+WS2+router+(evnt.printer) (her kan du lave en tegning, med computerne forbundet til routeren) med hver sit netkabel.
Stjernetopologi er let at ændre, samt tilslutning af nye/flere computere foregår problemfrit.
Fejl på en computer påvirker ikke resten av netværket.

Router:
Forbinder det lokale netværk og skjuler det udadtil (internettet). En indbygget firewall sikrer netværket.

Kabeltyper:
UTP/STP Kategori 5 E. Det er ikke nødvendig at bruge skærmede kabler her, men mange forhandlere fører kun det skærmede kabel.
Der er fravalgt trådløst netværk, grundet behov for stor stabilitet i netværket samt det kræver en del viden at få det stillet sikkerhedsmæssigt forsvarligt op.

Software installeret på netværket:

WS1+WS2: Her skriver du hvilket operativsystem der skal lægges på, samt hvilke programmer der skal ligge på compuerne.

Sikkerhed på netværket:

Her beskriver du selvfølgelig routeren med indbygget firewall, virusprogrammer etc.

Ved ikke om det er noget du kan bruge, eller evnt. selv få nogle ideer.

Hilsen tukols

PS: WS=Workstation=computer

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 20-04-05 03:36

Edit:
Hvis du vælger at have en printer med, har du to muligheder.
1. Den ene computer (WS1)skal være "printserver" og have printeren tilkoblet fysisk med et kabel. WS2 kan så "se" printeren på det lokale netværk og efter konfigurering printe ud via denne. (kræver at WS1 er tændt).

2. Der købes ind en printserver som kobles til ruoteren i den 3 port. Nu kan begge WS printe ud uafhængig av om den anden computer er tændt.

Dette skal selvfølgelig så også tilføjes i din beskrivelse af netværket.

Hilsen tukols

Godkendelse af svar
Fra : Linkin_noller

Dato : 20-04-05 11:35

Alletiders! Virkelig stor hjælp, tusind tak.....! :D

Kommentar
Fra : Linkin_noller

Dato : 20-04-05 11:36

I andre må selvfølgelig gerne stadig komme med tilføjelser, hvis det er, men tukols fortjente nu point...

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 20-04-05 12:55

Tak for det. Godt det kunne bruges.

Nu ved jeg ikke hvor store krav der stilles til den opgave du har fået. "IT på A" må jeg erkende ikke fortæller mig noget om dit niveau.

Udover mine første foreslåede punkter under "Beskrivelse af netværket" skal du nok tilføje "Hardware" og her beskrive de enkelte komponenter:
WS. (eks: Dell [type] 3.2 GHz [type]processor, 1024 MB [type]RAM)
Printer/Printer server: Mærke model nr.
Router: Mærke model nr.
etc. Alt hardware der er opkoblet.

Hvor dybt ned du skal gå i beskrivelsen af dit hardware, kommer jo an på det niveau du er blevet undervist i, og hvad der forventes du kan.

Yderligere punkter:
Internetforbindelse: Udbyder og hastighed
Du skal selvfølgelig også nævne løsningen med webhotel.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : Linkin_noller

Dato : 20-04-05 15:01

Altså har IT A, dermed på a-niveau på HHX... Både software og hardware er nævnt, men det med interneforbindelsen og webhotellet havde jeg ikke tænkt på skulle uddybes.. Ligesom jeg ikke har skrevet en bestemt model ned af de andre hardware, ved nemlig ikke helt om det er krav..