/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hvordan griber jeg det an?
Fra : McGee
Vist : 552 gange
100 point
Dato : 19-04-05 08:28

Vi har købt et dødsbo med rod i skelpælene, ved et tilfælde fandt vi ud af at vi har mere jord end vi var klar over, problemet er bare at naboen holder på sit, det drejer sig om et stykke jord bag vores lade, imellem hus og lade er der et hegn med låge, som er blevet sømmet fast fra nabosiden og man har indrettet hundegård. Vi kan ikke finde nogle skelpæle at gå ud fra, og tegningerne over grunden er ca. 2cm stor og ikke til meget hjælp, men amtets areal info viser tydeligt at det er vores grund, kan man stole på det?
Skal jeg have advokat og opmåling på? Skulle ejendomsmæglerne/ tidligere ejere ikke have afklaret dette inden salg? Kan vi regne med at naboen skal betale en del af gildet?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-04-05 08:39

Henvend dig til kommunens hegnssyn, og forelæg problemet.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 19-04-05 11:11

En landmåler løser problemet, men han er pokkers dyr!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-04-05 11:39

I første omgang kan du henvende dig på kommunens Tekniske forvaltning og høre om et matrikelkort over din grund.
Det skal forefindes et eller andet sted.
Og der er mål på grunden angivet, og markering af skelpæle og den slags.

Og hvis du så finder, at du har retten på din side, kan du gå videre med sagen, med opmåling o.s.v., men det er dog ikke billigt.

mvh dova

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 19-04-05 12:29

Når det er et dødsbo du har købt, er det svært at indkalde den tidligere ejer, så du hænger nok selv på besværet og sandsynligvis også på regningen.

Kommentar
Fra : hans_ussing

Dato : 21-04-05 01:32

Har du brug for en landinspektør kan du gå ind på www.ddl.org. og klikke på PLF (privat praktiserende lansinsopektører) og slå op under din by. Så finder du en der kan hjælpe dig opmåling af din jord.

Hilsen
Hans

Kommentar
Fra : mulleni

Dato : 16-05-05 22:44

Din BBr meddelelse skal du ikke regne med, hvad angår Areal, men prøv at forespørg på kommunen.

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 100 point
Dato : 24-05-05 12:01

Det vil under alle omstændigheder være fornuftigt af dig at tale med en landinspektør. Han kender den type problemer ud og ind....du er bestemt ikke den første, der har det problem. En landinspektør kan også give dig et overslag over, hvilke udgifter du skal regne med, og hvilken procedure, der må anbefales. Hvis naboen holder på sit og du holder på dit, må der naturligvis en retlig afgørelse til....men før, du kommer så langt, er landinspektøren nok den første, du skal tale med. Han kan også bedømme, om du får brug for advokatbistand.....i mange tilfælde kan en landinspektør påtage sig at tale med naboen og prøve at udfinde en løsning.

Måske kan du se i tingbogen, hvem der tidligere har anmeldt overdragelser eller udstykninger, der har med ejendommen at gøre....det ville være heldigt, hvis du kunne finde en myndighed, der ligger inde med et bedre matrikelkort, for det kunne lette opgaven med at få udredet tingene. Har du været på tinglysningskontoret og se, hvilke papirer, de ligger inde med i aktmappen? Det er heller ikke umuligt, at en kreditforening, der tidligere har ydet lån, eller en advokat, der har berigtiget en tidligere overdragelse af ejendommen, ligger inde med en (bedre) kopi af matrikelkortet.

Godkendelse af svar
Fra : McGee

Dato : 25-05-05 19:01

Tak for svaret Oldboston.