/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Hvilken træsort??
Fra : Jernladyen
Vist : 1520 gange
50 point
Dato : 18-04-05 17:11

Vi skal have sat nye stammer ud i vores løbegård til kattene. Men jeg kan ikke huske, hvilke træsorter de er mest vilde med at hvæsse kløerne i. Så vidt jeg husker, er der to sorter, de er rigtig glade for. Men hvilke??
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Trine80

Dato : 18-04-05 17:13

Ved ikke, men kunne forstille mig en Hyld måske ?

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 18-04-05 17:16

Ja, måske. Jeg kan ikke huske det. Men hyld kunne sagtens være den ene af dem.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-04-05 17:29

Jeg mener det er Guldregn. Den har nemlig et højt indhold af Kisel og det gør at hvæsningen har effekt. Altså at deres kløer bliver skærpede. En hvilkensomhelst træart med et højt Kiselindhold vil også være godt. Teaktræ er et af dem, men de vokser ikke skide godt i DK. Hyld er blødt og har ikke den effekt.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 18-04-05 17:34

Guldregn har den ulempe, at den er giftig. Det gør skam ingenting, at kløerne ikke bliver skærpede. Det er indekatte, derfor løbegården. Og da det er min hals/mit tøj, det går ud over, når de har skarpe kløer, så ser jeg helst, at de ikke er spor skarpe. Så skader de heller ikke hinanden lige så meget, når/hvis de kommer op og slås.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 18-04-05 17:34

Hvis du kan få fat i nogle tykke hyldegrene/stammer, er det det helt rigtige. De flosser let, når kstten hvæsser kløerne og de er glade for det.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 60 point
Dato : 18-04-05 17:35

Du kan bruge stammen fra et frugttræ, hyldetræ eller birketræ.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-04-05 17:39

Når en Kat hvæsser sine kløer, er det netop for at gøre dem skarpe og klar til jagt. Derfor elsker de træsorter med Kisel i.
Men du bestemmer jo selv Jette. Arne

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 18-04-05 17:42

Hyldegrene er ikke noget problem. De prøver at kvæle os i baghaven. Rodskyder de så meget, at man kan sætte en hyldepind i jorden, og få den til at vokse?? Min samlever mener, at Tuja også er godt, men det mener jeg ikke kan passe. Ved i det?? Vi fik nogle stammer af en daværende arbejdskollega, og de var simpelthen så vilde med dem, at de hang i laser på et par uger. Men jeg mener ikke, det var Tuja.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 18-04-05 17:46

Ja, Arne, jeg ved det. Det er også derfor jeg klipper den ældstes kløer. Jeg får simpelthen store sår på halsen af hans kløer, fordi han ælter så meget, når han er oppe og kæle. Men det er jo en naturlig ting for dem at hvæsse kløerne, så det ville være synd at fratage dem muligheden. Så ville det også bare gå ud over møblerne og væggene. Den gamle hvæsser kløer både i tapetet og i alt træ på væggene, når han er fornærmet, og da han er en meget viljefast ældre herre, så er det temmelig tit, han er det.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-04-05 17:46

Jette - Det eneste der er giftigt ved Guldregn er dens frø. Du kan altså sagtens bruge en Guldregn-stamme som kradsetræ uden at frygte giftighed. Og katten bruger KUN sine kløer når den er sur.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 18-04-05 17:48

Næh, Arne, den bruger også kløer, når den har det godt. Så ælter den på livet løs, og det gør altså ONDT - og laver et hav af huller i T-shirts o.lign.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-04-05 17:50

Ja OK - også når de kæler. Men du spurgte jo om hvad de holder mest af, og da mener jeg stadig at det af de arter der findes i Danmark er Guldregn.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-04-05 17:52

Guldregn har en anden fordel! Veddet er MEGET hårdt og bliver derfor ikke så hurtigt flosset i stykker. Hvordan du så vil løse problemet med huller i halsen o.s.v. ????

Kommentar
Fra : akle

Dato : 18-04-05 17:52

Med hyldebærs-træstammer/-grene, skal kradsetræet udkiftes tiere, fordi de flosser for let. Teaktræsstammer kan ikke anbefales, da træsorten er for hård, så event. splinter kan bore sig ind i kattepoterne. Alle andre træsorter, som frugttræer, birk, eg og elm er udmærkede. Selv bruger vi tykke elmegrene, som nu har holdt i 8 år til flere NFO-katte. Af andet materiale, så er kattene utrolig glade for at kradse i skibstovværk, så dette har vi viklet om en separat stamme (sømmet fast), monteret med et plateau øverst.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-04-05 17:54

Mine katte har adgang til mindst 25 forskellige træer, men alligevel foretrækker de de trykimprægnerede stolper i carporten, og de gamle telefonmaster omme ved brændeskuret, og deres absolutte yndlingsstamme, er et stykke drivtømmer af ubestemt art, som jeg slæbte hjem fra havet for nogen år siden.

mvh dova

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 18-04-05 18:12

Vores har masser af trykimprægnerede stolper. Løbegården er bygget af dem. Men dem rører kattene aldrig, underligt nok. Telefonmasterne ualmindeligt giftige, da de er sprøjtet med alt muligt for at kunne holde. Og dengang var der ikke samme krav til gifte, som der er nu. Men det virker, som om kattene er mest glade for stammer med bark på. Så snart det er væk, mister de interessen for stammen.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : akle

Dato : 18-04-05 18:21

Det bør nævnes, at trykimpregneret træ er giftig, nogle har nævnt dette i forumet, men faren ved trykimpregneret træ er, hvis katten får en splint af træet i poterne. Først da, vil giften, via splinten, bræde sig til en slem betændelse/forgiftning. Derfor frarådes trykimpregneret træ-materiale til dyr.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-04-05 18:26

Det ka' godt være, men nu er det udekatte, og jeg løber ikke bagefter dem døgnet rundt for at få dem til at kradse i andre træer i stedet for.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-04-05 18:37

Citat
I stedet for at købe et kradsetræ, kan man bruge et stykke af en stamme fra et frugttræ, hyldetræ eller birketræ.

http://www.dyrebrevkassen.dk/html/leksikon/frmlks.html?9t.html&2

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 18-04-05 19:12

Ja, der er mange træsorter, man KAN bruge. Spørgsmålet er bare, hvad de er totalt skøre med? Den stamme vi fik for mange år siden, virkede på kattene som slik på børn. De var fuldstændig skøre med den, og rev og flåede i den når de var ude i løbegården. De andre, vi har haft, har ikke haft nær den samme virkning. De har da villet kravle i dem, og ind imellem også kradset i dem, men intet i forhold til den første de fik. Og jeg kan sandt for dyden ikke komme på, hvad det var for en, og hende jeg fik den af, har jeg ingen kontakt med mere.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-04-05 19:35

Noget af det bedste, er en gammel barkløs stamme, der ikke er alt for hård.
og så skal du lade den ligge ned, så kattene kan stå oppe på den mens de hvæsser klør, det er bare et hit.
Hvis du har set katte der kradser på den måde, har du måske lagt mærke til, at de der bruger kløer og poter helt anderledes end når de kradser i træer der står op. Der gør de det for at hvæsse kløer.

Men når de rejser sig og kradser, er det noget de som regel bruger for at afmærke deres territorium og afsætte duftspor, og grunden til, at de strækker sig for at kradse, er for at fremmede katte skal tro, at den kat der har afsat sit duftspor er en meget stor kat.

Ham af mine der nogen gange tror han er overkat, har en speciel teknik med at klatre op midt på stolper og træer, og så kradse med en pote af gangen.

mvh dova

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 18-04-05 19:40

Min kat har slået flere troldepil ihjel blot ved at hvæsse kløerne på dem. De skal gerne være omkring 10cm i diameter i "katten-stå-på-bagben" højde og så går det løs... selv de døde udgaver er stadig meget attraktive for hende, og de nye jeg har sat, der er ved at blive store, er ved at vække interesse....

mvh berpox

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 18-04-05 20:18

Ja, vi plejer både at have nogle stammer der ligger ned, og nogle, der står op. D.v.s., de står på skrå op ad en stamme, der står op, og så er der en anden stamme, der går ned til den, der ligger ned. Ved ikke lige, om det er forståeligt. Men det er jo ret fint, for det giver muligheden for flere forskellige stammer. Vores Guldregn slog vi ihjel for 10 år siden, fordi hunden gik og åd frøene. Det var en skam, for det var en utrolig flot Guldregn. Men den smed jo sine frøkapsler rundt i hele haven. Vi har "myrdet" små Guldregneplanter indtil for et par år siden, der kom op i hele haven. Selv inde under sokkelen på huset, kom de fra. Men vi har både troldpil, der alligevel skal fældes, fordi den ingen blade sætter mere, og vi har hyld i massevis. Vi har også en stor syren, der væltede i sidste stormvejr. Er der nogen der ved, om den kan bruges?? Den er vel ikke giftig?? Der står en bambus inde i løbegården, for at give skygge, men den kan de jo ikke hvæsse kløer i - desværre. Den er jo håbløs at få op igen. Den var flere år om at begynde at gro, fordi kattene besørgede på den, men det skal jeg da lige love for, den er kommet over. Nu er den enorm høj, og ved at være temmelig bred. Men vi kan jo save en del grene over, og så lægge en hylde på de oversavede grene, der står tilbage, og så binde hylden fast rundt om resten af bambus'en.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : akle

Dato : 19-04-05 09:59

Min advarsel vedr. trykindpregneret træ, var da ikke møntet på nogen, - blot at man skal være opmærksom på ulemperne/farerne ved at bruge dette til dyr, og derved have mulighed for at tage sine forholdsregler.

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 19-04-05 13:20

Kære Jette,
Lad det komme an på en prøve. Nu har du ihvertfald fået en masse gode råd.
Jeg mener stadig at hyld er nr. 1 som kradsetræ; men katte er jo også forskellige, så måske foretrækker dine noget mere eksotisk.
Faktisk kradser de kære dyr jo i alt. Vores bruger foruden det, de kan finde i skoven og haven, vores sofa for at sige "Nu vil jeg ud, ellers kradser jeg". Det virker omgående på min kone, der pligtskyldigt åbner terrassedøren, så uhyret kan slippe ud.
God fornøjelse

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 19-04-05 17:02

Hej Flemming.
Ja, der er ikke andet for end at kaste sig ud i det. Jeg ville have lukket spørgsmålet i aftes, men vores net virkede "for en gangs skyld" ikke. (hvor er jeg træt af det møg).

Akle, det virker som om vores katte ved, hvad der er giftigt og ikke giftigt. Vi havde nogle planter før i tiden, vi ikke vidste var giftige. Dem rørte de aldrig, mens de godt kunne finde på at gnaske lidt i de andre. Især "de små" (da de var små). De trykimprægnerede stolper rører de heller ikke. De kan godt kravle op til "loftet", men de bruger hegnet, ikke stolperne. Men det er måske fordi vi plejer at have en hylde helt oppe under "loftet" i løbegården, så de måske tror, at de får den igen ved at kravle derop. Men sidste storm tog den. Og siden har det alligevel ikke været vejr til, at de har gidet gå ret meget ud, så vi har ikke sat den op igen. Men nu skal det være. De elsker at ligge på hylden og slikke sol. Og samtidig har de et godt overblik over nabohaverne, om der skulle være nogle katte eller fugle, de kunne prøve at skræmme.
Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : Jernladyen

Dato : 19-04-05 17:05

Tak for svaret ans. Du var først med "hele remsen", så du får de stakkels point.

Tak til jer alle sammen for jeres bidrag. Det er altså rart, man altid får nogle gode og hurtige svar her på kandu.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-04-05 17:15

Tak, jeg håber at dine katte bliver glade for de nye stammer i deres løbegård.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 19-04-05 17:35

Det vil de uden tvivl. Lige nu er der kun en stamme og en stor bambus (og en afskyelig masse ukrudt).
Hilsen Jette