/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Dreng 8 år, tandlægeskræk.
Fra : bassenborg
Vist : 738 gange
50 point
Dato : 18-04-05 16:12

Jeg har en dreng på 8 år, som altid har været bange for at komme til tandlæge, ja han er nærmest panikangst når de skal til at putte noget i munden på ham. Han kan ikke få vejret, og sådan nogle ting. Han fik et hul i en tand for et par år siden, og det skal gerne snart laves for at det ikke bliver for stort. Kan man hjælpe sådan en lille fyr på nogen måder? Voksne kan jo komme i terapi og blive hypnotiseret, men hvad gør man med børn?

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 18-04-05 16:14

Børn kan da også sættes i terapi både med og uden hypnose, hvor i landet er du så skal je ggive dig navnet på en KOMPETENT behandler

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 18-04-05 16:20

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 18-04-05 16:28

Bassenborg, har du prøvet at have ham med når du selv er til tandlægen?? Måske det kunne hjælpe, hvis han så at der ikke skete noget....kræver selvfølgelig, at du ikke selv er bange for at gå til tandlæge

Kommentar
Fra : Trine80

Dato : 18-04-05 17:01

Som barn kan jeg huske at jkeg fik at vide at det at gå til tandlægen slet ikke var noget jeg skulle spekulere på.
Det gjorde slet ike ondt fik jeg at vide,,,, Orh,, det lille stik sagde min far, det mærker du ikke. Du skal bare tænke på noget andet.

Sådan vil jeg aldri selv forklagre mine børn om det. Jeg kunne jo mærke at han "skjulte" noget, hvilket gjorde mig enu mere urolig.

Jeg syntes bare man skal forklare at det gør lidt ondt, lige når han stikker er det ikke så behagligt,, men det er ikke forfærdeligt. Man kan godt holde det ud, så man behøver ikke være bange.
Altså, fortælle om det som det er. Istedet for at stikke en hvid løgn, eller pynte på historien med eks: du for et klistermærke når det er overstået :S
Nej det er ikke rat.
Det er der ikke nogle mennesker der kan lide.
Men det er ikke slemt.

Kommentar
Fra : bellis2

Dato : 18-04-05 18:11

Da min søn var lille faldt han og slog munden mod en gynde, derved blev fortænderne løse, og han kom til tandlægen, der måtte trække tænderne ud. Efter den omgang blev han virkelig bange bare vi nærmede os adressen hos tandlægen. Vi opsøgte derfor en børnetandlæge, som gav ham lattergas, han gik hos den tandlæge i nogle år, hvorefter han i dag ikke er bange for at gå til tandlægen.

Derfor er mit råd til dig, opsøg en børnetandlæge, der har lattergas eller lignende, så er problemet løst, for det gør så ikke ondt at gå til tandlæge.

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 18-04-05 20:01

Han kan ikke engang klare at få den til munden som lattergassen kommer ud af.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-04-05 20:04

Jeg synes faktisk at Trine80 har givet et rigtigt godt svar.

Når forældre FØR det første tandlægebesøg bruger ord som: Ingen smerte, Kun et lille stik o.s.v. fortæller de jo netop barnet at der KAN komme smerte. Altså forældrene gør selv barnet bange idet de omtaler emner som Smerte og Stik. Når de også siger: Du skal ikke være bange, gør de jo NETOP barnet bange. Barnet kan sagtens mærke forældrenes EGEN angst for smerte.

Så når I har problemer med jeres dreng idag, er det jeres egen fejl. I har indpodet frygt for tandlæger i drengen.

I har ikke gjort det bevidst, men ikke destomindre er det det I har gjort. Tal med jeres tandlæge om det. Og så hold jer væk næste gang. Enhver form for pyldren vil kun gøre problemet større. At tale om psykologhjælp er alt for tidligt.

Venlig hilsen Arne

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 18-04-05 21:19

Arne nu ved hverken du eller os andre hvordan Bassenborg har talt med sin søn inden første tandlægebesøg, så jeg syntes det er lidt voldsomt at beskylde ham for selv, at have indpodet frygten i drengen. Det er jo slet ikke sikkert drengen havde angst for tandlægen, inden det hul blev lavet for nogle år siden, angsten som jeg forstår det er først kommet bagefter.

// Toupie

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 18-04-05 21:21

Sorry, huller er ikke blevet lavet, så angsten kan godt have været der før men ikke desto mindre er det en voldsom anklage du kommer med Arne.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-04-05 21:27

Toupie - Det har du ret i. Men børn ER ikke bange for noget fra fødslen. Og det mest almindelige m.h.t. til børnetandlæge-skræk, er at det er forældrenes egen skræk der er blevet overført til børnene. Jeg kan som du siger ikke vide om Bassenborg og kone/mand er bange for tandlæger og har overført deres frygt til drengen.
Jeg siger blot at det er det mest sandsynlige.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-04-05 21:29

Toupie - Det var IKKE en anklage.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 18-04-05 22:03

Arne du har ret i at børn fra fødslen ikke er bange for noget, men angsten kan komme andre steder fra end fra forældrene men fint du skriver at det ikke var en anklage, for det kunne godt "læses" sådan

// Toupie

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 18-04-05 22:39

Jeg (mand) mener ikke at vi har påvirket vores dreng på den måde som du skriver Arne. Men knægten kan jo sagtens få de input fra mange andre steder, bl.a skole og fritidshjem. Han har i hvert tilfælde den ide, at tandlæger ikke er noget der er skabt for hans skyld. Det skal også siges, at jeg og min kone ikke er bange for at gå til tandlæge, men som de fleste andre, heller ikke er noget vi ligefrem glæder os til.
Jeg ved så ikke med psykologhjælp, om det er for tidligt. På større skoler er der en skolepsykolog, bl.a på den skole min dreng går på, og han er faktisk god til at skride ind overfor børn der har problemer på den ene eller den anden måde. Han er måske ikke specialist i tandlægeskræk, men det var måske en ide at spørge ham til råds. Det er jo da et eller andet i sindet der gør drengen bange, og det er om det, psykologer har deres viden.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-04-05 22:46

Hej Bassenborg, det var godt at høre fra dig. Hvis ikke det er dig og Mor der har gjort drengen angst for tandlæger er det sikkert en af pædagogoggerne, hvornår var han til tandlæge første gang?. En sådan angst kommer ikke af sig selv.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 18-04-05 23:33

Bassenborg min tillid til skolepsykologer er ikke særlig høj (desværre) så jeg vil foreslå dig evt. at spørge http://www.hypnosedoktor.dk/ i stedet for

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 19-04-05 07:17

Det er jo egentlig ligegyldigt at placere skyld, faktum er at drengen er bange for tandlæger og så lad os arbejde ud fra det.

Jeg har gransket mine kontaktlister, men kender ingen i dit område, min anbefaling er at finde en NLP terapeut som jeg næsten kan garantere dig vil kunne hjælpe din dreng i løbet af en enkelt session

Accepteret svar
Fra : AKZO

Modtaget 50 point
Dato : 11-05-05 10:29

Hej

Har jeres dreng fået lavet noget før hos en tandlæge?? Det ville jo være rart at vide eftersom det så kan være nemmere at komme med gode råd?

Hvis han ikke har, kan det jo tænkes at han er bange fordi han ikke ved hvad der skal ske og fordi han måske har hørt "skræmme historier" de påvirker nemlig en del!

Hvis han har fået lavet et cariesangreb før, kunne det jo tænkes at det har gjort ondt - måske fordi han har fået lattergas, lattergas virker ikke ens på alle - nogle slapper meget af og bliver ligeglade - andre går i panik "inde i sig selv" og nogle bliver hysteriske.

Det behøver absolut IKKE at gøre ondt at gå til tandlægen - kun i pengepungen - en alm. lokalbedøvelse kan lægges så det ikke mærkes, men det kræver jo også at tandlægen gør det langsomt og ikke bare "jokker" nålen ind. Desuden kan der smøres overflade bedøvende gel på området hvor der skal stikkes.

Hvis mine børn er så uheldige at skulle ha' lavet noget hos tandlægen, forlanger jeg altid en lokalbedøvelse. Ingen af dem er bange for tandlægen for der er jo ikke noget der har gjort ondt.

Held og lykke

Godkendelse af svar
Fra : bassenborg

Dato : 11-05-05 20:33

Tak for svaret AKZO.
Han har næsten lige været ved tandlæge med min kone. Det gik rimelig godt. Han fik lavet en lille del af hullet, og skal så have lavet resten næste gang. Og næste gang skal han prøve at have en pille der får ham til at slappe af. Det er noget tandlægen har foreslået. Så må vi se om det bliver bedre. Jeg skriver jo at det gik rimelig godt, og det skal forstås i forhold til at det som regel slet ikke går.

Kommentar
Fra : AKZO

Dato : 11-05-05 20:42

Jeg er glad for at det gik godt. Jeres dreng har det sikkert også bedere med besøget fordi han opdagede at det var nogenlunde ok. Når han skal ha' det lavet færdigt næste gang vil vil han nok tænke tilbage på sidste gang hvor det alligevel ikke var "så slemt"
At tandlægen har foreslået en afslappende pille - vil måske være godt nok, det skal jeg ikke bedømme, jeg er bare glad for at han fik en nogenlunde positiv oplevelse.

AKZO