/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
den nye kat jagtes
Fra : hotstuff_II
Vist : 788 gange
40 point
Dato : 17-04-05 20:19

hej. Min kæreste og jeg har et kæmpe problem... vi har i lørdags købt en norsk skovkat på 8 mdr... vi er utrolig glad for den, den er meget rolig og kærlig. men vores gamle kat (main coon på 6 mdr.) er bestemt ikke glad for sin nye legekammerat. den jagter den rundt i lejligheden (50 kvm). den væser og brummer af den hele tiden, og kommer de for tæt på hinanden slås de også. den nye kat ser ud til at føle sig meget skræmt og utryg og ligger det meste af tiden under vores seng eller oppe på noget højt. vi blev vækket mange gange i nat af den nyes kat klagen (den kommer fra et hjem med 9 andre katte), og et par gange vågnede vi også ved væsen og slåskamp under sengen.

Hvad skal vi gøre????

vi kan ikke kende vores gamle kat og må sjældent ae den eller tage den op efter den nye kat er kommet til, så væser den af os eller flyver på vores hånd...

det skal lige siges at vi har skrevet under på at vi har fuld fortrydelsesret på den nye kat og kan levere den tilbage til dens oprendelige ejere til hver en tid, men det er vi meget ked af at skulle gøre for vi holder meget af den, men har extremt ondt af den stakkel.... hvad synes i?????

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 17-04-05 20:52

Det er en helt naturlig reaktion.
Katte er normalt meget territoriale, og det er en fremmed der er kommet ind på den gamle kats domæne. og det vil den selvfølgelig forsvare, på samme måde som hvis en fremmed pludselig flyttede ind i jeres lejlighed

I må prøve at se tiden an, og lade dem selv finde ud af det, hvis det ikke ligefrem bliver blodige kampe.

Endelig sørge for at give den gamle kat masser af opmærksomhed.
I de fleste tilfælde lykkes det ved at den ene kat anerkender sin plads som "underkat", men nogen gange går det ikke.
Det afhænger helt af dyrenes psyke.

mvh dova

Kommentar
Fra : Thai_dk

Dato : 17-04-05 21:07

Min hankat havde jeg sammen med søsteren der desværre blev kørt over. fik så en ny kat, og det tog ca. 4 måneder før den nye blev behandlet pænt. For et lille årstidsiden fik vi så en lille main Coon og det var et kæmpe gedemarked. der gik igen ca. 4 måneder før der faldt ro i lejren og ca. 6 måneder før han ville sove med mig igen (det gjorde han altid før)

Men som dova skriver, giv jeres "gamle" kat masser af opmærksomhed og se tiden lidt an

Held og lykke med det hele

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 17-04-05 21:21

Ja det kræver lidt tålmodighed fra jeres side, det er ikke sikkert det lykkedes for dem at acceptere hinanden. Men jeg tror det alligevel kommer til at gå, på grund af deres unge alder.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 17-04-05 22:18

Hvis de er hunkatte begge to, så kan de godt komme til at strides en del, før der falder ro over lejren. Det kan tage tid. Derimod går det hele nemmere, hvis den gamle kat er en kastrat (eller ligefrem en ukastreret hankat). Bliver der for megen slogsen og stridigheder, så luk den nye kat ind i et rum for sig selv, så den 1) kan få husets lugt 2) blive lidt tryggere 3) få ro til at spise og sove 4) ikke er bange hele tiden. Snak meget med den nye kat, så den også bliver præget af jeres lugt. Snak ligeledes meget med den gamle kat, så den kan lugte den nye kat af jeres hænder,samt få kæl og klap sosm den plejer. Lad kattene få lov til at kigge til hinanden en gang i mellem gennem dørsprækken, gradvis hyppigere og hyppigere. - En anden løsning er også at sætte den nye kat i et stort træmmebur, delvis tildækket, og med sovehule, mad og vand, - så kattene kan tilvænnes hinandengennem træmmerne. Når det hele går bedre, kan de få lov at være sammen i kortere perioder ad gangen. Dette forøges gradvis. Om natten skal den nye kat være for sig selv (lukket inde) indtil det er forsvarligt at lade kattene være sammen. Sidstnævnte løsning bruger jeg altid selv, ved nyankomne katte til bestanden.
PS. Min datter har en Norsk Skovkat og en Main Coon i lejlighed, hvor hun fik MCén som nr. 2 kat. Også dér var der jagten og gæmme sig væk i begyndelsen. De er perlevenner i dag, selvom det tog sin tid. Det hele kræver tålmodighed og langsom tilvænning.
Prøv min "opskrift", så I også kan få lidt nattero.
Held og lykke!
Mvh Akle

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 17-04-05 22:25

Nu må I ikke panikke... Slå koldt vand i blodet. I skal ikke levere den nye tilbage.
Selvfølgelig kan I resikere at de to kattes personligheder ikke kan sammen, men det er yderest sjældent.
De to racer skal nok kunne sammen, men regn med der går 14 dage til 3 uger, indtil rollerne er fordelt.
Hiakiet skal lige på plads.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 17-04-05 23:54

I kan også prøve at købe en "Feliway" til at stikke i kontakten hos dyrlægen. Det beroliger begge dyr. Du kan læse om det på dette link.
http://www.dyrlaegevagten.dk/shopframe.cfm/cms/id=419/sprog=1/item=yes/

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 18-04-05 00:25

PRØV , BÅDE DIN MAND OG DIG AT TAGE HVER EN KAT OP PÅ SKØDET, OG SID OG KÆL FOR DEM, I HVER SIN STOL OVER FOR HINANDEN,BYT DEREFTER KATTE, OG GØR DET SAMME.
RYK SÅ LIDT TÆTTERE SAMMEN, OG IRETTESÆT DEN GAMLE KAT, HVIS DEN HVÆSER AD DEN NYE.
DEN GAMLE KAT VIL FINDE UD AF AT I STADIG HOLDER MEGET AF DEN,
OG AT I BEGGE MENER DEN NYE KAT MÅ HAVE LOV AT VÆRE DER.
SÅ VIL DEN GAMLE HURTIGT ACCEPTERE DEN NYE KAT.
GOD FORNØJELSE.
MVH AG 112

Godkendelse af svar
Fra : hotstuff_II

Dato : 19-04-05 20:25

tak for svarene allesammen, det går allerede meget bedre med de to banditter :)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-04-05 20:37

Selv tak.

Godt at høre det går bedre med kattene

mvh dova