/ Forside/ Karriere / Udlandet / USA / Spørgsmål
10  wacher 144
USA - Usle Selvretfærdige Analfabeter
Fra : mblm
Vist : 677 gange
10 point
Dato : 17-09-02 16:30

USA - Usle Selvretfærdige Analfabeter

Er der andre end mig der er ved at brække sig over USA's selvopfattelse? Nu er det ikke den almindelige amerikaner jeg har noget imod, men det samlede indtryk som gives resten af verden.
Nuvel! USA er den eneste supermagt der er tilbage i verden, men jeg tror ikke Europa ville græde så meget hvis denne "verdens politibetjent" indskrænkede sine beføjelser til indenfor sine egne grænser.

Vi har meget at takke USA for i Europa - tag f.eks. Marshall-hjælpen, men det ændrer ikke ved det faktum at USA er et ungt land med en masse børnesygdomme. Deres nationale politik vil jeg lade dem om at bekymre sig om - men deres syn på den internationale politik og deres handlinger i forbindelse med denne er under al kritik.

Lad os tage et aktuelt eksempel:

1) Det berømte terrorangreb og farcen med Ossama Bin Laden
En bunke terrorister, anført af flere fremtrædne personer i de fanatiske og fundamentaliske dele af den Afghanske befolkning planlægger under (formodet) ledelse af en rig mand der engang har været støttet af USA, beslutter sig for at kapre fire fly og flyve de to ind i World Trade Center, et ind i Pentagon og formodenligt det sidste ned i Det Hvide Hus. Hvorfor de nu fik lyst til det kan ikke være den store gåde, når man ser USA's allerstedsnærværende dobbeltrolle i Mellemøsten og Sydøstasien - sjovt nok de steder, hvor der bor flest muslimer.

Hvad bliver konsekvenser? Jo fra den dag af (misforstå mig ikke jeg billiger ikke terrorisme eller anti-amerikanisme) kæder man af uransagelige årsager alle terrorister sammen i ét kæmpe netværk. Hvor mange gange har det ikke været postuleret at den og den gruppering har haft kontakt til Al Qaida? Derudover kan den altid krigsliderlige republikanske regering i Washington på en eller anden sindssvag måde få opbakning til at starte en krig mod Saddam Hussein i Iraq. Som en konsekvens af terrorangrebet. Hvor fanden er logikken?

I alle vestlige lande falder det store flertal for den dygtige amerikanske propaganda. Og hvad med alle de suspekte videooptagelser af Ossama Bin Laden??? Hvor mange af dem er ægte, hvis noget??? Uden at lyde alt for paranoid skulle det ikke undre mig, selvom jeg opfatter det som usandsynligt, at USA selv på en eller anden måde stod bag det terrorangreb som på et kritisk tidspunkt formåede at retfærdiggøre endnu højere forsvarsudgifter og endnu en krig - mod Iraq.

Man skal ikke lukke øjnene for at den amerikanske våbenindustri har haft en væsentlig indflydelse i valget af næsten enhver republikansk præsident i USA i den senere tid. Sjovt nok er Bush's fremtoning som en gudsfrygtig mand i "guds eget land" baseret på en position som han har erhvervet sig med støtte fra våbenindustrien og tobaksindustrien.

USA - er et storslået land. Men hvor mange andre lande omtaler sig selv som "guds eget land" eller "our great nation" ved hver eneste lejlighed??? Seneste direkte eksempel var jøderne førend de blev uvennet med Gud og dømt til fortabelse. En fortabelse som de jo ikke accepterer, hvilket gør at de i princippet stadig venter på at Messias skal komme - fordi ham der kom sagde nogle grimme ting til dem så de måtte slå ham ihjel..

Nu kører spørgsmålet af sporet - men luft din vrede her. Enten over mit indlæg eller over USA's zonkeragtige fremgangsmåde overfor resten af verden.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 18-09-02 11:31

USAs angreb mod terroristerne har bragt en del landes sind i kog, for mange er af den holdning at USA selv er skyld i terrorangrebene 11 sep. sidste år, og måske har du ret i din teori om at det er USA selv, der stod bag - det finder vi jo nok aldrig ud af - men prøv at forestille dig at USA blev bevidst om at de havde begået så meget terror mod andre lande og at det var selvforskyldt de blev angrebet af èt andet land, og at andre lande var begyndt at stille skarpt mod dem. Resultatet af dette kunne være at USA foreslog våbenhvile, så der kunne blive rettet op på de negative vibrationer.
Hvis nu de andre lande ikke accepterede dette,men forsatte med deres skyts mod USA, ville USA så forholde sig passivt eller ville det forsvare sig???
// Toupie

Kommentar
Fra : mblm

Dato : 18-09-02 16:26

> nocom

Hvis du gerne vil have noget uddybet bør du ikke skrive indlæg som et svar...

Anyway - jeg har ikke tid nu, men jeg vil meget gerne uddybe det.

Blot en bemærkning: Jeg tror ikke selv at USA står bag - men det er alligevel en interessant tanke...

Kommentar
Fra : mblm

Dato : 19-09-02 11:01

Brev til en USA-elsker

Mblm: "Hvis du gerne vil have noget uddybet bør du ikke skrive indlæg som et svar..."
> Du pisser mig lidt af, fordi du skriver svar hele tiden. Hvis jeg synes du kommer med en god kommentar kan jeg sagtens give dig point for det. Du spilder bare min tid - når jeg skal afvise dine svar...

Nocom: "Da U.S.A måske er en af de sidste store supermagter, og også sætter handling bag ordene, fremstår de måske også lidt voldsomme til tider."
> USA ER den eneste tilbageværende stormagt. Hverken Rusland, Kina eller EU har en struktur eller en handlingssfære, der kan måle sig med USA's. Når du skriver at USA sætter handling bag ordene forstår jeg ikke helt hvad du mener. Når man debatterer emner som fred og sikkerhed, eller krig kontra fred - kan det være en allerhelvedes dårlig idé at sætte handling bag ordene. USA har været den dannende faktor i FN, og alligevel føler de sig berettigede til ("på hele verdens vegne") at starte en krig mod Iraq - som de jo jævnligt bomber alligevel. USA underminerer FN's eksistensberettigelse ved ikke at lade FN diktere hvordan de skal foregå. Tror du seriøst at USA vil lade være med at starte en krig mod Iraq, hvis FN's sikkerhedsråd ikke godkender en intervention?

Nocom: "Jeg synes faktisk at Europæerne er blevet til en flok lallende humanister i mange tilfælde. Der snakkes og snakkes, men hvor er der handlinger?"
> Jeg vil give dig ret et langt stykke. F.eks. udlændingedebatten herhjemme og mange andre situationer. Senest den tyske kanslers hovedløse afstandtagen til at en krig overhovedet kan komme på tale (naivt og dårligt gennemtænkt! Men åh så politisk korrekt!). Men hvis du skal vælge mellem lallende humanister og krigsliderlige terrorister, hvem vælger du så? Amerikanerne er jo ikke mindre terrorister end al-Quaida. Der er blot ingen årsdag for de utallige overgreb på andre nationers suverænitet som USA har foretaget i den ene eller anden "gode sags" tjeneste. Bin Ladens plan (se forsiden af Information fra i går!) lykkedes jo kun fordi der sidder et ukompliceret grødhovedet som Georg Bush i Det Hvide Hus.

Nocom: "Hvor naivt kan man være, at tro på Saddam Hussein's seneste udspil, med at der nu er åbent for våbeninspektørene? Hvis det ikke er at trække tiden ud, hvad så?" > Det er at trække tiden ud. Hvorfor har du sådan en hast med at bombe Saddam Hussein tilbage til stenalderen, hvor resten af hans folk befinder sig grundet vore sanktioner? Iraq invaderede Kuwait - det forhindrede den vestlige verden med USA i spidsen - hvorfor? Var det fordi vi havde ondt af Kuwait? Eller var det pga. olien??? Det dobbeltmoralske aspekt er drevet til yderste ekstent når det drejer sig om USA's egoistiske handlinger - som bliver propeganderet til at være indsatser for at frelse verden, mens Europa krydrer røv!

Nocom: "Det er så nemt at dømme folk der handler, når man selv sidder stille og ik´ntet foretager sig!"
> Nogle gange er det ikke at foretage sig noget også en handling. F.eks. når man ikke stemmer til et valg fordi man synes alle politikkerne er lige galt på den! Hvis jeg skal vælge mellem at kaste bomber over Iraqiske byer for at smadre millitære installationer ("ups! hr. general vi ramte et hospital og en skole, men vores raketter har en præcission på +/- 3m") eller sidde på min flade i Danmark og kritisere USA's handlinger - så ved jeg godt hvad jeg vælger. Det er der ikke noget pladderhumanistisk i - tværtimod ville denne planet have godt af at der blev lidt færre mennesker i bestemte dele af verden. Dette er ikke racistisk ment, men en nøgtern vurdering af problematikken omkring disse eksplosive befolkningers snarlige industrialisering, der vil forpeste hele planeten.
Min mening er ikke at vi bare skal lade Saddam Hussein være, men så fjern dog den mand med en snigskytte aktion og se hvad der sker! Kurdistan vil blive dannet i nord og gøre krav på områder i Syrien, Tyrkiet, Iraq og Kazakstan - muslimerne i syd vil blive slagtet eller også kræve deres selvstændighed. Jo! Saddam Hussein er en stabiliserende faktor i området, hvad enten vi kan lide det eller ej! Når alt kommer til alt, er det nok derfor han ikke har fået en kugle for panden for længe siden. Eller er amerikanske specialstyrker slet ikke så dygtige som de flot bliver fremstillet i computerspil, dokumentarprogrammer og film fra underlødige Hollywood?

Nocom: "Kunne vi bare her i Danmark sige det samme; "Guds eget land", ville det være fantastisk. Men nej, her i vores lille jantelovsdanmark må vi hellere holde kæft og lade komme over os, hvad der må komme!"
> Dette udsagn er meget underligt formuleret. Jeg vil meget gerne have du skriver lidt mere uddybende hvad du mener. Som det står nu mener du at USA er Guds eget land og at det ville være godt hvis vi kunne sige det samme, men det kan vi ikke fordi vi ikke kaster raketter og missiler i alle retninger!!! Hvorfor må Iraq ikke have masseødelæggelsesvåben når nu USA har så mange atomraketter tilbage???

Nocom: "Og helt ærligt, hold lige Zonker uden for!! Den er lidt for langt ude! "
> Godt ord igen; jeg kom lige fra et andet spørgsmål og det var det første ord der faldt mig ind

Kommentar
Fra : mblm

Dato : 19-09-02 11:04

> Toupie

Hehehe - jeg kan ikke lade være med at se en hvis dobbelttydighed i dit indlæg.

Accepteret svar
Fra : Toupie

Modtaget 10 point
Dato : 19-09-02 16:42

mblm

Det er jeg da glad for, for det var sørme også meningen

Godkendelse af svar
Fra : mblm

Dato : 26-09-02 19:05

Jeg besluttede mig for at lukke spørgsmålet da mine forventninger til den efterfølgende diskussion blev noget derangeret da den startede. Ærgeligt ærgeligt!

Points går til Toupie for aldrigt svigtende humør!!!