/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
er der en der vil hjælpe mig med radioak~
Fra : needhelp
Vist : 460 gange
20 point
Dato : 16-04-05 17:51

er der en der kan forklare hvad radioaktivitet er??

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 16-04-05 18:31
Accepteret svar
Fra : sipelip

Modtaget 30 point
Dato : 16-04-05 18:34

radioaktivitet deles op i tre typer stråling:
alfa
beta
og gamma.

Meget kort fortalt, er alfa stråling heliumkerner der skydes ud af en atomkerne når den henfalder. Heliumkerne vil sige to protoner og to neutroner. Ved henfaldet omdannes atomkernen så til et andet grundstof, som er fire unit lettere (1 unit pr. kernepartikel) og to numre lavere i det periodiske system (et nummer lavere pr. proton)

Betastråling er stråling der består af elektroner. Elektronerne stammer fra kernen, ikke fra orbitalerne (elektronskyen), i det en neutron i kernen omdannes til en proton og en elektron, der altså skydes ud. Det medfører at grundstoffet der henfalder bliver et nummer højere i det periodiske system.

Gammastråling er anderledes, i det det ikke er partikel stråling. Det er nemlig elektromagnetisk stråling ligesom lys, bare med en meget kortere bølgelængde, og dermed højere energi. Strålingen kommer fra et henfald, hvor atomet spaltes i to nye atomer, og elektronerne falder ind mod kernen under afgivelse af energi.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 16-04-05 20:38
Godkendelse af svar
Fra : needhelp

Dato : 16-04-05 21:19

Tak for svaret sipelip.