/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
Galt? Blanding af hest og ko?
Fra : tiljoachim
Vist : 2405 gange
100 point
Dato : 16-04-05 13:37

Hej findes der en blanding af en hest og en ko som hedder en galt eller gald?
Er der evt nogen som har billeder?

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 16-04-05 13:46

Galt kastreret hangris

http://kortlink.dk/danskeslagterier/r4v <---- se nederst på siden.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 16-04-05 13:57
Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 110 point
Dato : 16-04-05 14:06

Nej det gør der ikke. Hest og Ko er to forskellige arter og sådanne KAN ikke producere afkom. En Galt er som jakjoe skriver en kastreret Orne. Der er et andet ord nemlig Gylt, dette er en ung So der endnu ikke har fået grise.
Ordet Gald findes ikke i det danske sprog.
M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 16-04-05 14:18

2 forskellige arter kan godt producere afkom
http://www.netleksikon.dk/m/mu/muldyr.html

Muldyr Genetisk
Muldyr og mulæsel (Mulus: Equus asinus x Equus caballus) er hybrider (krydsninger) mellem arterne hest og æsel.

Et muldyr har en hest som mor og et æsel som far
Et mulæsel har et æsel som mor og en hest som far

Muldyr og mulæsler er oftest sterile, men kan i enkelte tilfælde få afkom. Det vil i så fald ikke være et muldyr eller et mulæsel, men enten en hest eller et æsel.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-04-05 14:25

Krummen. Du har kun delvist ret. Muldyr og mulæsler er ALTID sterile. Det der afgør om to dyr er af samme art, er at de skal være i stand til at producere fertilt (avledygtigt) afkom, det er æsel og hest ikke. Derfor ER de to forskellige arter. En Gravhund og en Pikingeser KAN få avledygtigt afkom, derfor er de af samme art men forskellige racer.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 16-04-05 14:29

Det er ikke mig der skriver "Netleksikon", jeg citerer blot.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-04-05 14:29

Grunden til at Hest og Æsel er i stand til at avle sterilt afkom er at de to arter er meget nært beslægtede. Det er ikke tilfældet med Hest og Ko. Disse vil derfor ikke kunne få afkom, hverken fertilt eller sterilt.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-04-05 14:32

OK Krummen, men jeg mener bestemt det er en fejl. Havde afkommet været fertilt ville man ifølge definitionen ikke kalde Æsel og Hest for selvstændige arter.

Kommentar
Fra : tiljoachim

Dato : 16-04-05 15:29

ok... jeg ved godt at en galt er en kastereret gris.. men jeg mener bare at der var nogen fra skolen biologihold som kom viste mig et billede, men det har de nok gjort for sjov, selvom de virkede rimelig alvorlige..

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-04-05 15:32

Det var vel ikke den 1. april, de viste dig billedet

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-04-05 19:56

Hej tiljoachim - Jeg tror ikke du får bedre svar end du allerede har fået. Og når man har fået et eller flere brugbare svar, er det normalt at man lukker spørgsmålet. Nu kan jeg se at ans også er inde i denne tråd, så hun vil sikkert fortælle dig at der ikke står noget i reglerne om at man SKAL lukke sine spørgsmål. Det er også rigtigt. Men læs lige følgende forklaring:

Ved du ikke hvordan man lukker et spørgsmål, så se her:

Når du går ind på dit eget spørgsmål, vil du se at der over hver enkelt kommentar, helt ude til højre står
Accepter som svar. Du vælger den kommentar du synes har været til størst hjælp for dig. Så klikker du på teksten Accepter som svar. Du får så lov til, dels at angive ved et antal stjerner imellem 1 og 5, hvor godt du synes svaret var, samt at skrive en besked til den der svarede. Derefter trykker du på OK-knappen. Nu er dit spørgsmål lukket, den dygtige svarer har fået sine point, og spørgsmålet er lukket. En af fordelene ved at lukke sine spørgsmål er at andre der vil læse svaret, skal betale 10% af point-antallet for at læse det efter at spørgsmålet er lukket. Man vil altid kunne læse dit spørgsmål, men kommentarerne og det accepterede svar skal købes. Det betyder at hvis dit spørgsmål var til 100 point, koster det 10 point at åbne det efter at du har lukket det. Du kan dog max. få 50% af dine point tilbage på den måde. Men det betyder også at et 100 point spørgsmål kan ende med kun at have kostet dig 50 point.

M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-04-05 20:11

tiljoachim - Da du ikke er superbruger, kan man ikke lige læse din historik. Men nu har jeg søgt på dit navn og opdaget at du inklusive dette ialt har stillet 3 spørgsmål. Du har lukket det ene, så du ved godt hvordan man gør. Sorry. AJ

P.S.: Men der er så mange nye brugere der IKKE ved hvordan man lukker et spørgsmål. De stiller ofte spørgsmål om dette. Håber ikke at du blev sur over min lille epistel.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-04-05 20:18

tiljoachim

Jeg kan kun grine over arne.jakobsens indlæg

Det er korrekt at jeg er i denne tråd.

Det er koretkt at det ikke står skrevet at en tråd/spørgsmål skal lukkes.

Det er korrekt den måde arne.jakobsen giver en vejledning i hvordan et spørgsmål lukkes på, men du behøver det ikke.

Jeg tror at nogle fra skolen har gjort lidt grin med dig. Bare det havde været dig, der havde gjort lidt grin med dem.

Hilsen ans og god week-end

Godkendelse af svar
Fra : tiljoachim

Dato : 16-04-05 20:25

Tak for svaret arne.jakobsen.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-04-05 20:33

tiljoachim - Tak skal du have. Med hensyn til det spørgsmål du stadig har stående åbent:
http://www.kandu.dk/dk/spg/62748
Vil jeg anbefale dig at henvise til det næste gang du stiller et andet spørgsmål, det KAN jo så være at det bliver besvaret. Dine 100 point er jo tabt, da du selv har lagt en kommentar. Du kan også bruge spørgsmålet til at præmiere en god svarer. I et spørgsmål kan man ofte får flere gode svar, man kan så acceptere ét svar men samtidig ønske også at tildele en anden svarer point. Så skriver du linket til dit ikke-lukkede spørgsmål, og skriver en tak til den anden gode svarer i det gamle spørgsmål.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-04-05 20:38

Åh, der var nok noget arne ikke vidste

Det spørgsmål der linkes til, eksisterer ikke mere, man kan nemlig godt slette sit spørgsmål hvis man selv har skrevet en kommentar

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-04-05 20:53

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 16-04-05 21:15

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-04-05 22:38

Nåååå. Får man point for ikke korrekte svar.. Hmmm det er smart. Så har man jo mange muligheder for at samle rigtig mange point sammen

Det er nok det sølle leksikon, der ikke er up to date

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 17-04-05 22:46

Hold nu din mund Klumme.

Spørger bestemmer da selv om han/hun vil give point til et rigtigt eller et forkert svar. Det kommer da under ingen omstændigheder dig ved, og det kan i øvrigt sagtens ske, at et leksikon skriver noget helt forkert.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 01-05-05 07:31

Kan et æsel og en zebra få afkom?..... Kan en tiger og en løve få afkom? Det må AJ vide noget om.