/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Vor tidsalder ?
Fra : Trine80
Vist : 9382 gange
50 point
Dato : 16-04-05 12:47

Hej, hvad hedder vore nuværende tidsalder ?
Jeg selv tror lidt den hedder Rumalderen, mens andre mener Den Teknologiske tidsalder.
Men jeg savner lidt et bevis for hvilken alder vi har idag, findes der evt en Uptodate oversigt over de aldre vi har været igennem, og til nu ?

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 60 point
Dato : 16-04-05 12:52

Prøv at se denne side: http://da.wikipedia.org/wiki/Tidsaldre

Der er også noget der hedder Geologiske tidsaldre.

Hvis du søger på Tidsaldre i Google får du mange hits. M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-04-05 13:00

De der levede i Midddelalderen kaldte ikke deres egen tid for Middelalderen. Hvad vor Nutid engang bliver døbt vil Fremtiden vise, men det kunne da sagtens blive Rumalderen eller Den Teknologiske tidsalder. Mange nulevende bruger forskellige udtryk for Vor Tidsalder, men intet er mere rigtigt end andet. Som sagt: Det er helt op til vore efterkommere.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 16-04-05 14:17

Så vidt jeg ved er vi i informationsalderen, - når jeg indsætter det på google synes jeg at se bekræftigelse på det.
fx : http://www.hansreitzel.dk/Datterforlag/HansReitzel/hrf.nsf/LM/BF16AEB39BD624F4C1256ED00031C961
Selv, vil jeg nok lidt fantasifuldt sige vi lever i plastikalderen.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-04-05 14:21

Man taler ofte om Informationssamfundet, men det med tidsaldre er altså først noget der bliver bestemt af historikerne om mange år.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 16-04-05 15:29

Man taler om at industrisamfundet er ved at blive "overtaget af informationssamfundet, men det er vel ikke noget der ligger fast i historieskrivningen endnu. Jeg har ledt og kigget og jeg finder ofte betegnelser som moderne tid og nyere tid og individets og globaliseringens tid. Der må jo være en tidsline et sted omend navnet på vores ikke ligger helt fast.
Imidlertid fandt jeg et ret interessant link, HYPERHISTORIE, så kan I lære det ! Prøv at klikke lidt rundt.:
http://www.hyperhistory.com/online_n2/History_n2/a.html

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 16-04-05 15:30

ups, jeg mente at selv ordet informations alder eller hvad det nu bliver kaldt ikke ligger fast som betegnelse for vores tidsalder.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-04-05 15:32

mulberry - prøv at se mit første link.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-04-05 16:20

Den hedder : NUTID !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-04-05 16:23

Prøv at skille ordet ad :

NUT = NØD

ID = IDENTIFIKATON eller på engelsk ; IDENTITY !

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Trine80

Dato : 16-04-05 16:24

Tak for svaret arne.jakobsen.

Jeg ville nu godt havde givet jer begge point, da jeg som arne mener at vi enu ikke helt kan sætte navn på vores tidsalder.
Tak for de gode link.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-04-05 16:24

PS. :

NØD = SKØR

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-04-05 16:25

Trine80 -> Arne's svar svar var IKKE et svar

...blot en henvisning

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-04-05 16:28

Nej Molo. Jeg kunne selvfølgeligt have kopieret teksten i linket og lagt det ind her. Men jeg kom også straks med en uddybende forklaring, og Trine er jo nødt til at vælge én af dem. Det gjorde hun så. Hvad er der galt? Er Rønnebærrene sure?

Kommentar
Fra : Trine80

Dato : 16-04-05 16:32

Molokyle < ja, men som jeg selv mener, kan man ikke komme med et konkret svar. Blot henvisninger til hvad tiden evt kan kaldes. Tror ikke det er afgjort enu hvad vor tid hedder.
Men finder du et link der konstatere at 2005 hedder = ??? så er jeg da villig til at sende dig point i en anden tråd.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-04-05 16:33

Molo - I øvrigt er Nutid er grammatisk begreb. Det hedder Vor tid, Sålænge det ikke af historikerne er blevet tildelt et andet navn.