/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
A-kasser og fagforeninger
Fra : ziggy99
Vist : 705 gange
300 point
Dato : 15-04-05 23:17

Min hustru og jeg har diskuteret vildt om hvorvidt der er en sammenhæng mellem A-kasser og fagforbund.

Jeg påstår, at der ikke er nogen sammenhæng mellem fagforbund og a-kasse og at man derfor kan vælge frit mellem de eksisterende a-kasser.....og derfor det billigeste, da udbetalingerne er ens ved ledighed.

Min hustru siger at der er fordele ved at ha´ samme fagforbund og a-kasse, men hvis de er adskilt, hvor er så fordelen?

1. Hvis jeg har ret, hvad er så meningen med at have forskellige priser på den samme ydelse?

Derfor:

1. Hvilken a-kasse er den biligste?

2. Er A-kasser økonomisk uafhængige af fagforeningerne eller tilflyder der penge retur? eller er der andre fordele at have samme a-kasse/forbund ved ledighed?

3. Hvem får det ekstra overskud som er forskellen på prisen?

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 15-04-05 23:22

Her er der mange gode oplysninger: http://www.ak-samvirke.dk/index.php?article=833

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 15-04-05 23:23

Når jeg ser mit indlæg foreslår jeg hehe at spørgsmålene benævnes 1,2,3. og 4

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 15-04-05 23:24

Fagforbundet kender dine kompetencer og har kontakter indenfor dit arbejdsområde, derfor giver det efter min mening fordele at have a-kasse og fagforbund samlet.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 15-04-05 23:29

jamen, hvis du er medlem af en fagforening skal de sgu da også bistå dig hvis du er uden arbejde.....jeg mener du har da ret til den samme rådgivning uanset hvad

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 15-04-05 23:38

....og hvilken fagforening som du er medlem af!!!!!!! så forstå dog hvad jeg prøver at sige

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 15-04-05 23:41

http://kortlink.dk/ug/r4d

http://www.hk.dk/hkwww/PJECEBES.NSF/vDocsByDocID/OSPN-5JGJQ8/$file/vedtaegter2003.pdf
Citat
§ 31
Stk. 1 A-kassens indtægter og formue må kun anvendes til opfyldelse af akassens
formål, jf. § 1, og må hverken som lån, sikkerhedsstillelse eller gave tilflyde andre.

Stk. 2 A-kassens midler skal holdes adskilt fra andre foreningers midler og
skal anbringes og forvaltes på økonomisk forsvarlig måde.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 15-04-05 23:51

Jeg prøver altid på at forstå hvad der spørges om.
Men det er da muligt jeg ikke forstår det !

Jeg forsøger på at give dig et svar, eller henvisning til noget, som du eller andre kan benytte til forklaring/oplysning af spørgsmålet.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 15-04-05 23:59

Jeg læser og læser, men hvor bliver midlerne så brugt? har HK (som er årsagen til spørgsmålet...underligt nok) et større administavtivt arbejde, som godtgør omkostningerne?

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 16-04-05 00:06

Er det bare fordi du synes at det er ok din socialdemokratiske observans siger, at sådan er det bare og sådan skal det vedblive..... Du har ikke besvaret et eneste af mine spørgsmål!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 16-04-05 00:16

I det første link står der f.eks.

Citat
Hvad er en a-kasse?

I lovens forstand er formålet med a-kasserne, at de skal udbetale dagpenge til arbejdsløse medlemmer som kompensation for tabt arbejdsfortjeneste. A-kasserne skal også forvalte andre ordninger - som fx efterløn - og a-kasserne skal rådgive og vejlede medlem-merne.

A-kasserne er samtidig medlemsdrevne organisationer, der selv fastlægger service- og kvalitetsniveau. A-kasserne løser fx opgaver i beskæftigelsesindsatsen - ofte i samarbejde med fagforeninger, AF, kommuner og virksomheder.

Se også hvad Kristelig a-kasse skriver om sig selv:
http://www.krifa.dk/akasse/hvad_er_en_akasse/kristelig_akasses_historie.jsp

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-04-05 00:50

Jo der er sammenhæng mellem Akasserne og fagforbundene.

Og på arbejdspladserne er det oftest sådan, at de har overenskomst med et bestemt forbund, og kan kræve at man ved ansættelse er medlem der.
Og det indebærer så, at det er den tilhørende Akasse man er knyttet til.
Og det kontingent man betaler, går en del til fagforbundet og den største part til A-kassen, jeg kan ikke lige huske fordelingsprocenten.

De er økonomiske samhørige, men mest på den måde, at A-kasserne betaler til forbundet.

Hvilken der er den billigste ??

Den Kristelige var i mange år billigst, da det kun var en Akasse og dermed ikke tilknyttet noget bestemt fagområde.

Men hvad mener du med forskel i prisen for ydelserne?
I dag er der ikke særlig meget forskel, men selv inden for forskellige lokalafdelinger af samme forbund, kan der være forskel i prisen på kontingentet.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 310 point
Dato : 16-04-05 00:57

1:
a-kasserne skal rådgive og vejlede medlemmerne.
A-kasserne er samtidig medlemsdrevne organisationer, der selv fastlægger service- og kvalitetsniveau. A-kasserne løser fx opgaver i beskæftigelsesindsatsen - ofte i samarbejde med fagforeninger, AF, kommuner og virksomheder.

2:
Ved ikke hvilken a-kasse du kan optages i, så det må du lige finde ud af.
http://www.ak-samvirke.dk/index.php?menu=66

3:
§ 31
Stk. 1 A-kassens indtægter og formue må kun anvendes til opfyldelse af akassens
formål, jf. § 1, og må hverken som lån, sikkerhedsstillelse eller gave tilflyde andre.

Stk. 2 A-kassens midler skal holdes adskilt fra andre foreningers midler og
skal anbringes og forvaltes på økonomisk forsvarlig måde.

4:
Prisforskellen kan du læse en del om her
http://www.forbrug.dk/om/publikationer/fr04/fr04-4/kapitel-4/

mvh
jakjoe

Godkendelse af svar
Fra : ziggy99

Dato : 16-04-05 01:56

Tak for svaret jakjoe. så er den ged vist barberet!!!

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 16-04-05 07:15

Siger også tak, selvom jeg ikke kan barbere en ged.

mvh
jakjoe