/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
atv-hvad skal der til for at den kan syn~
Fra : jjn31
Vist : 2645 gange
200 point
Dato : 15-04-05 22:21

Hej med jer

Har investeret i en Atv.
Har overvejet at få den indregistret. Men hvad krav stilles der for at den kan blive det?
Har hørt den både kan blive indregistret som en bil(og det koster en halv arm), men også som traktor(det skulle være noget billigere).
Vil blive meget glad hvis der var nogen der lå inde med et link til en hjemmeside el lign der kunne fortælle noget om det.

Mvh Jesper

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 15-04-05 22:36

Hvis den skal indregistreres som traktor, skal den plomberes så den max kan køre 30 km/t

Og uanset hvad du vil indregistrere den som, kræver det en godkendelseserklæring (næsten det samme som en typegodkendelse, men gælder modsat denne, kun for det enkelte køretøj) , og køretøjet skal gennemgå nogen tekniske undersøgelser for at finde ud af, om det mekaniske og tekniske lever op til de krav der er for de givne køretøjer. m.h.t. opbygning, lys, bremser, støjudvikling, udstødningsrøg og meget meget mere.

Det er særdeles vanskeligt, og ofte umuligt at få sådan noget gennemført.

Spørg i din lokale bilinspektion hvordan du gør med fremgangsmåde med godkendelseserklæring.
(Hvis ikke reglerne er ændret, slippper du heller ikke for, at køretøjet skal til København og godkendes ved justitsministeriets tekniske afdeling).

Jeg har selv været med til proceduren for nogen år siden, med en importeret motorcykel der ikke var typegodkendt i DK

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-04-05 22:38

Og glemte lige, der skal også betales statsafgift, altså registreringsafgift.

mvh dova

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 15-04-05 22:40

På en af siderne med ATV står der følgende:

http://www.kazuma.dk/
Citat
Trafiksikkerheden:
Skal sådanne maskiner køre on-road, stilles der krav om kvalitetsbremser, styresikkerhed samt færdselslovens indretninger (lygteføring, spejle, spedometer, afviserblink m. hazardbling).

Vi er meget bevidste om trafiksikkerheden.
Skal vi anbefale sådanne maskiner til kørsel på off. veje vurderer vi indgående maskinens størrelse, køreevne, bremseevne og evnen til at blande sig i trafikken. Til sikkerheden hører også de rette dæk. Der er stor forskel på terrændæk og asfaltdæk.

Selvom sådanne maskiner er EEC-certificerede og kan typegodkendes er det ikke dermed givet, at vi som importør vil medvirke til at få dem ud på vejene......
- Hér..!! - lige netop hér er vi meget kritiske.

http://www.roedkilde.com/html/atv_salg.html

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 15-04-05 22:45

Havde ikke lige set denne sætning fra Rødkilde

http://www.roedkilde.com/html/atv_salg.html
Citat
EEC modeller til indregistrering er også på lager

Så mu du spørge dem hvad det koster ekstra.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-04-05 22:51

Jamen, er det ikke som motorcykel, jakjoe.
Det mener jeg det er.

mvh dova

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 15-04-05 23:12

Dova> Det er det sikkert !!
Jeg læste spørgsmålet som indregistrering i al amlindelighed...men kan godt se nu,
at det måske nok mest er som traktor !!

http://www.billemc.dk/atv.htm

http://www.dkfritidbil.dk/oplysninger/sbi_vejl/afsnit1.htm
Citat
Færdselsstyrelsen tillader (efter konkret ansøgning), at ATV-køretøjer (All

Terrain Vehicle, "4-hjulet motorcykel") - på særlige betingelser - omklassificeres

til traktor, der kan anvendes i overensstemmelse med reglerne i færdselslovens

§ 75, om godkendte traktorer. Det bemærkes, at køretøjerne ikke

kan registreres i medfør af færdselsloven § 72, men alene godkendes til anvendelse

i overensstemmelse med færdselslovens § 75.

http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20010071229-REGL

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 15-04-05 23:18

Citatet findes under: 050 TRAKTOR

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : jjn31

Dato : 15-04-05 23:30

Hvis den skal plomberes, hvad kræver det så?

Kommentar
Fra : jjn31

Dato : 15-04-05 23:35

det startede med at jeg faldt over dette http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=373999#Scene_1
og det syntes jeg lød for billigt, ikk? 8250,-

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-04-05 00:37

§ 75. En traktor, der tilhører ejeren eller brugeren af en landbrugs-, gartneri- eller skovbrugsejendom, kan endvidere uden registrering anvendes til følgende transporter, når den er godkendt dertil:

1) transport af arbejdsredskaber mellem dele af en landbrugs-, gartneri- eller skovbrugsejendom, selv om traktoren ikke ved arbejdsredskabernes anvendelse benyttes som træk- eller drivkraft, og

2) transport af produkter, der hidrører fra eller skal benyttes i en landbrugs-, gartneri- eller skovbrugsvirksomhed, til og fra en sådan ejendom og mellem dele af den. Traktoren må dog ikke anvendes til samtidig transport af produkter fra flere virksomheder, medmindre disses ejere eller brugere alle er medejere af traktoren. Benzindrevne traktorer må ikke anvendes ud over en afstand af 10 km fra den pågældende ejendom til transport til industriel brug af produkter, der hidrører fra virksomheden. Sådan transport kan dog altid ske til nærmeste jernbanestation.

Stk. 2. For traktorer i sameje mellem ejere eller brugere af flere ejendomme kan godkendelse efter stk. 1 ikke meddeles, hvis samejet omfatter mere end 2 traktorer, eller hvis en af ejerne eller brugerne foruden de traktorer, der er i sameje, ejer en eller flere andre traktorer.

Stk. 3. Trafikministeren fastsætter bestemmelser om godkendelse efter stk. 1.

Og det var såfærdselslovens §75. så selv om den kan godkendes som traktor, er det altså kun til de i paragraffen nævnte formål, og ikke til alm. kørsel som transportmiddel.

mvh dova

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 16-04-05 11:04

Politiken d.d. "Lørdags Liv" er prisen hævet til 10.000 kr. for indregistrering som traktor.
En indregistreret traktor må køre 4o km/t.

http://www.dkfritidbil.dk/detailforskrifter/Koeretoejsart.htm
Citat
050 TRAKTOR

Motordrevet køretøj, som hovedsageligt er indrettet til at trække andet køretøj eller arbejdsredskab, og som er konstrueret til en hastighed af højst 40 km/t.

mvh
jakjoe

Godkendelse af svar
Fra : jjn31

Dato : 25-02-06 13:04

øhh, mon ikke det er på tide at få afsluttet dette..Tak for svaret dova.