/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Genstridig cykel!!!!
Fra : bente64
Vist : 1274 gange
200 point
Dato : 14-04-05 23:01

Jeg vil høre om der skulle være en der kan give os et godt råd mht til en cykel. Vi har lige købt en ny (brugt) herrecykel. Sadlen var i dårlig stand og sadelpinden alt for høj. Men her kommer problemet!
Sadelpinden er ikke til at få af.
Den rokker sig ikke ud af stedet.
Vi tror nok alt er forsøgt. WD40 sprøjtet ned så godt det nu lader sig gøre. Asen og masen med en rørtang. Intet virker. Vi ringer til cykelsmeden og spørger om han kan hjælpe. Cykelsmeden forsøger at varme den op og derefter få den løs. Men nej.... Det kan i godt opgive siger han. Vi prøver en anden hjælpsom sjæl: Mere olie, mere varme, større rørtang flere kræfter............niks den vil ikke rokke sig ud af stedet. Hvad gør vi nu? Kan vi måske finde en løsning hvor vi bare skærer den forb...... saddelpind ned til ønsket længde. Den passer jo ikke umiddelbart til sadlen, da man jo skærer det smalle stykke foroven væk, men kan det løses?

Håber der sidder nogle kloge hoveder som kan hjælpe.

MVH Bente

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-04-05 23:13

Med alt det I har forsøgt, er der kun én løsning tilbage. Sav sadelpinden af helt nede ved stellet. Og så må I bore resten væk. Dette kræver en stor kraftig boremaskine og et bor der passer. Man kunne måske også mejsle stumpen væk, men igen kræver det noget ret specielt værktøj. M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-04-05 23:15

Få en til at skære sadelpinden over, og så bore/fræse resten ud af stellet, så der kan sættes en ny deri.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-04-05 23:16

Nåh ja. Når I har savet, kan I måle hvor langt ned stumpen sidder og så save det stykke af også. Så skal der kun svejses en ny studs på. Men ingen af løsningerne er specielt simple. Det havde I heller ikke regnet med vel?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-04-05 23:27

Jeg mener du kan få sadler der passer direkte på den tykke pind, feks. ret gode kondicykelsaddler.
Hvor tyk er pinden?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 14-04-05 23:34

Man kan da ikke varme på stellet uden at ødelægge lakeringen! Har man varmet på selve saddelpinden, så sætter den sig endnu bedre fast! Når man så bruger en stor rørtang så klemmer man sadelpinden oval, Så er opgaven næsten håbløs! Tjae - måske som nogle foreslår sav bæstet af nede ved stellet, Måske resten kan slås ned med en anden saddelpind! Naa sælg den cykel til en den passer til i højden!

Kommentar
Fra : bente64

Dato : 14-04-05 23:43

Til Palle: Jeg har ikke cyklen her, men vil forhøre mig hos cykelhandleren vedrørende en sadel der kan bruges.
Til Valde: Det er selvfølgelig ikke sadelpinden vi har varmet op. Det er stellet. Selvfølgelig ødelægges lakeringen ved dette, men det kan jo løses bagefter. Hovedsagen er jo at cyklen ikke kan bruges som den er nu.
Med hensyn til specialværktøj. Nej det har vi ikke, hverken til at fræse eller bore med. En mejsel? tja vi har jo en borehammer med mejsel til, men mon det nu virker?

MVH Bente

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-04-05 00:21

Forsøg ikke at bore stumpen ud selv..................det er ret svært at styre og den kommer nemttil at "hugge".
Og kan den ikke drejes med en stor rørtang, kan det blive svært.
Den "bøjle" som holdt pinden på plads, kan evt. udvides lidt ved at kile en mejsel lidt ned. En borehammer med mejsel kan måske bruges sådan:
Bor et hul på tværs af saddelpinden i toppen til en kraftig jernstang/skruetrækker,
og nu kan borehammeren måske løsne med sine vibrationer nedefra og op.
Men læg lige cyklen ned så i ikke stritter op i luften med den hammer.

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 15-04-05 00:52

Sav saddelpinden af helt nede og prøv så at drive en tynd spids dorn ned mellem det yderste og det inderste rør, således at det inderste rør bliver deformeret indad, og derved får diameteren formindsket.

Accepteret svar
Fra : Flash77

Modtaget 100 point
Dato : 15-04-05 02:38

Jeg tror at jeg ville forsøge at fylde hele stellet med krudt så cyklen bliver til en stor rørbombe. Når du så tænder den vil sadlen højst sansynligt blive skudt ud af stellet. Jeg ved ikke om det er ulovligt.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 15-04-05 07:00

Hmmm....fjern sadlen, godt med olie/"rustløsner" på sadelpinden, en solid træklods med lidt længde lægges oven på sadelpinden, hold godt fast i træklodsen, og giv den så nogle ordentlige tæv med en mukkert. Måske er du heldig at kunne slå sadelpinden læs på denne måde. Hvis først den er løs, så ud med den, og monter en anden.

Hvis sadelpinden allerede er klemt oval lige over stellet, nytter ovenstående ikke noget. SÅ må du save sadelpinden over lige over stellet, få en med adgang til en drejebænk til at dreje en ståldorn der passer ned i sadelpinden, og som netop ligger an på rørenden, og kan smutte med ned i stellet uden at klemme, og så er det dornen der skal have tæsk vha træklods og mukkert. Ev. kan du bruge en stor såkaldt "dødslagshammer" i stedet.
Stålet skal f.eks. være sejhærdningsstål, og ikke "stål 37"/norsk nissejern eller hvad man nu kalder det , da det sikkert er alt for blødt.

Duer dette heller ikke - tja, så er jeg lige tom for yderligere ideer lige nu.

mvh berpox

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 15-04-05 08:23

Kender problemet, men vi fik løst det efter 6 timers hård kamp.

Det eneste rigtigte er selvfølgelig at få det hele til at sejle i rustløser.
Lad det stå et stykke tid, har i allerede gjort.

Ny da i har ødelagt lakken, kan i fortsætte med at varme, som i har gjort, men pas på at sadelpinden ikke bliver varmet for meget op.
køl sadelpinden af, udfør denne proces 3 -4 gane, da det bevirker at rusten løsnes samtidig med at metallet udvider sig og trækker sig sammen.
Når det hele så er koldt varmes stellet op igen og der forsøges med en stor rørtang, pas på i ikke bøjer stellet.

Jeg har flere gange, når alt andet er mislykket, brug en nedstryger på trykluft, som virker som en bajonetsav.
Rører saves af lige overstellet, med bajonet nedstrygeren saves en rille i sadelpinden uden at komme alt for meget i stellet.
Klem på sadelpinden og nu vil den med garanti komme ud.

God arbejdslyst

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 15-04-05 08:50

Rettelse til mit første indlæg. Lad være at save pinden af; men klem den sammen lige over stellet så den får facon som et mærkeligt stort B.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 15-04-05 13:17

Giv den til Onkel Lange Jan og køb en ny der passer eller er til at have med at gøre.
Ellers går min stemme til Rfou

Kommentar
Fra : bente64

Dato : 30-04-06 20:00

Nå opdagede lige et spørgsmål som jeg ikke havde fået lukket
Cyklen opgav vi. Det var ikke til at få den pind af. Så stod cyklen lidt hernede i området uden sadel på i et stykke tid. Indtil gårdmændende fik oprydningsiver og åbenbart dømte skrot da de så den sadelløse cykel. Væk er den nu. Kørt bort på ladet af en arbejdsvogn.
Pointene går til Flash77 pga det kreative indslag

Godkendelse af svar
Fra : bente64

Dato : 30-04-06 20:02

Tak for svaret Flash77.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 30-04-06 22:06

Det var så lidt. Hvis der er flere problemer med cyklen spørger du bare - jeg ved en del om den slags.