/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
købsmoms ved restaurantbesøg
Fra : anetteogjesper
Vist : 1403 gange
50 point
Dato : 14-04-05 13:48

Undskyld lige et hurtig spørgsmål mere:

Ved momsen på et restaurantbesøg, som jeg kun kan fratrækken en del af momsen, hvor skal jeg bogføre det? - Under købsmoms?

Kan det ikke passe hvis vi siger at regningen lød på 370 kr. at vores købsmoms er 18,50 kr. og vores fradrag for besøget er 87,88 kr.?

mvh
Anette

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 14-04-05 13:54

Hej Anette

Helt korrekt med beregningen af moms og fradrag.

Ja - den del af momsen du kan fratrække, skal bogføres under købsmoms (debet).

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 14-04-05 14:03

Hej Anette

Jeg vil lige sikre mig, at du er med på, at momsen i dit årsregnskab/årsrapport for 2004 og i dit skattemæssige regnskab for 2004 skal lyde på det samme i skyldig/tilgodehavende moms.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : JimsChatox

Dato : 14-04-05 14:04

Fradraget laver du/I bare som en postering til skatteregnskabet....

Lad os antage at i kun er på restaurant 1 gang i hele 2004, vil driftsregnskabet se sådan ud:

Kto. 25XX Restaurant (debetsaldo) 351,50

Når skatteregnskabet opgøres laver du følgende postering:
Kto. 25XY Ikke fradr. ber. andel -75% (kredit) 263,62
debiteringen laves under egenkapitalbevægelser!!

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 14-04-05 14:13

Jeg er desværre ikke helt med omkring det JimsChatox skrev.

Lad os sige jeg har været ude og spise 3 gange: 1. gang kr. 370, anden gang 237 og 3. gang 180 inkl. moms

Hvordan skal jeg så bogføre disse korrekt? - gerne eksempel. (Jeg bruger summasummarum)

mvh
Anette

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 14-04-05 14:17

Jeg er desværre ikke helt med omkring det JimsChatox skrev.

Lad os sige jeg har været ude og spise 3 gange: 1. gang kr. 370, anden gang 237 og 3. gang 180 inkl. moms

Hvordan skal jeg så bogføre disse korrekt? - gerne eksempel. (Jeg bruger summasummarum)

mvh
Anette

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 14-04-05 14:21

Jeg er desværre ikke helt med omkring det JimsChatox skrev.

Lad os sige jeg har været ude og spise 3 gange: 1. gang kr. 370, anden gang 237 og 3. gang 180 inkl. moms

Hvordan skal jeg så bogføre disse korrekt? - gerne eksempel. (Jeg bruger summasummarum)

mvh
Anette

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 14-04-05 14:26

Hej Anette

Hvis vi holder os til bogføringen og derved ser bort fra skatteregnskabet, skal du bogføre som følgende:

1. gang (370 kr. inkl. moms):
Driftskonto for restauration debeteres med 351,50 kr.
Balancekonto for købsmoms debeteres med 18,50 kr.
Det samlede beløb bogføres hvor pengene er hævet, fx bankkonto krediteres med 370 kr.

Når du skal lave dit skattemæssige regnskab, skal du lægge 75% af de afholde restautionsomkostninger til dit resultat, da du kun har fradrag for 25%. I dit tilfælde vil du skulle lægge 351,50*75%=263,63 kr. til dit overskud/underskud.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 14-04-05 14:26

Jeg er desværre ikke helt med omkring det JimsChatox skrev.

Lad os sige jeg har været ude og spise 3 gange: 1. gang kr. 370, anden gang 237 og 3. gang 180 inkl. moms

Hvordan skal jeg så bogføre disse korrekt? - gerne eksempel. (Jeg bruger summasummarum)

mvh
Anette

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 14-04-05 14:29

Jeg er desværre ikke helt med omkring det JimsChatox skrev.

Lad os sige jeg har været ude og spise 3 gange: 1. gang kr. 370, anden gang 237 og 3. gang 180 inkl. moms

Hvordan skal jeg så bogføre disse korrekt? - gerne eksempel. (Jeg bruger summasummarum)

mvh
Anette

Kommentar
Fra : JimsChatox

Dato : 14-04-05 14:32

allright.

jeg ved jo selvfølgelig ikke om du bogfører det skattemæssige fradrag med det samme, eller om du samler op og bogfører beløbet i forbindelse med udarbejdelsen af årsregskabet. mit svar tager udgangspunkt i det sidste.

men lad os sige du har spist 3 gange i 2004.

din konto for restaurant vil derfor udvise følgende:

ktonr. XXXX Restaurant 787,- (inkl. moms)

dit momsfradrag er 39,35 det skal krediteres på restaurationskontoen og debiteres på indgående moms, således du får en driftsmæssig påvirkning i regnskabet på kr. 747,65

skattemæssigt må du ikke trække hele beløbet derfor laver du en postering mere, nemlig det som ikke er fradragsberettiget (de 75%)

Det er 75% af 747,65 som ikke er fradragsberettigede.....og det er kr. 560,74.

De skal krediteres på enten samme restaurationskonto, hvis du ikke har en særskilt konto til det. Jeg ville vise det på en særskilt konto, overfor revisor/skattevæsen, det viser nemlig at jeg har taget højde for den ikke fradragsber. del.

posteringen vil derfor være: kredit konto for ikke fradragsberettiget del restaurant, og debet en konto under ikke fradragsbre. omkostninger under egenkapital.

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 14-04-05 14:42

Hej

Der gik vist lidt kuk i det foroven.

Okay, det var også såden jeg gjorde det i regnskabet, men jeg forstår selvfølgelig ikke helt det nederste du skrev.

>>Når du skal lave dit skattemæssige regnskab, skal du lægge 75% af de afholde restautionsomkostninger til dit resultat, da du kun har fradrag for 25%. I dit tilfælde vil du skulle lægge 351,50*75%=263,63 kr. til dit overskud/underskud.<<

Skal dette også føres ind i regnskabet?

Vil det sige når jeg har mit resultat, skal jeg tage det minus jeg jo desværre har og lægge 263,63 kr. til, så minusset bliver mindre?

mvh
Anette

Kommentar
Fra : JimsChatox

Dato : 14-04-05 14:47

JA!

Hvis du ikke har gjort det forinden!!!

Overskud bliver større ved posteringen, og underskuddet mindre!!!

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 14-04-05 14:48

Hej

Jeg kan se i begge har to forskellige måder at bogføre og resultatet er jo det samme, men hvilken er den bedste?

mvh
Anette

Kommentar
Fra : JimsChatox

Dato : 14-04-05 14:57

Hej Anette,

der er kun 1 måde bogføre det på.....måske er vores forklaringer lidt for snøvlede...beklager i hvertfald min del af postyret

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 14-04-05 15:06

Du skal ikke beklage, jeg skal bare være sikker

Det der er til forskel er måden på hvordan der debiteres og krediteres, men selvfølgelig er det det samme i den lange ende. Forskellen er hvordan i bogfører momsen.

Er det bedst at bogføre hele beløbet, som JimsChatox og derefter kreditere og debitere eller gøre som ampere og indføre det direkte?

mvh
anette

Kommentar
Fra : JimsChatox

Dato : 14-04-05 15:11

der er ikke nogen "bedst" løsning....det er op til en selv, hvad man synes er nemmest/hurtigst/hvad man er vant til....

skattevæsenet er ligeglade med hvordan det bliver gjort.....bare det bliver gjort rigtigt!

Jeg ville dog vente og gøre det op 1 gang for alle ultimo regnskabsåret!!!!

Lav et lille "arbejdspapir" i excel og læg ved til revisoren!

Accepteret svar
Fra : ampere

Modtaget 50 point
Dato : 14-04-05 15:11

Jeg foretrækker selv at bogføre med henblik på at lave et årsregnskab og efterfølgende lave korrektionerne til det skattemæssige årsregnskab. På denne måde, er det let at kontrollere at posteringerne er korrekte. Endvidere har du et samlet beløb for fx. repræsentationskontoen, hvor du hurtigt kan beregne de 75% der ikke er fradragsberettiget (100-25%).

Nettoomsætning       xxx.xxx
Vareforbrug       (xxx.xxx)
      _______
Dækningsbidrag       xxx.xxx

Distributionsomkostninger       (xxx.xxx)
Lokaleomkostninger       (xxx.xxx)
Administrationsomkostninger    (xxx.xxx)
Personaleomkostninger       (xxx.xxx)
Afskrivninger        (xxx.xxx)
      ___________
Driftsresultat       xxx.xxx

Finansielle indtægter       xxx.xxx
Finansielle omkostninger       (xxx.xxx)
      ___________
Ordinært resultat       xxx.xxx

Repræsentationsudgifter, 75% af 747,65 kr.      561
Ikke-skattepligtige indtægter       (xxx.xxx)
Ikke-fradragsberettigede omkostninger    xxx.xxx
      ___________
Skattemæssigt resultat       xxx.xxx
      ___________

mvh. AMP

Kommentar
Fra : JimsChatox

Dato : 14-04-05 15:14

Jeg kan tilslutte mig ampere's opstilling!

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 14-04-05 15:19

Du skal bogføre hvert bilag for sig - ellers overholder du ikke bogføringsloven krav om kontrolspor.

I summasummarum bør der være en momskode for moms vedr. repræsentation som du kan anvende når du bogfører - der er ihvertfald en kode for købsmoms under kolonnen "moms" - K25. Se om der ikke er en der hedder R25 e.lign. så føres momsen automatisk korrekt når du bogfører og du skal kun regulere dit fradrag som vist i min sidste kommentar.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 14-04-05 15:28

Hej

Jeg har bogført billagende for sig!

Ja, der er en momskode, men den tager jo baseret på 25% og jeg skal jo kun regne med 6,25% af beløbet eksl. moms.

Jeg kan godt lave en moms kode der hedder 6,25%, men så skal jeg jo indføre beløbet uden moms eller hvad?

Et andet spørgsmål er med hensyn til at bogføre det som ikke er fradragsberettiget, altså 561 kr., skal jeg kreditere restaurantkontoen? (regner med at hvis jeg skal, det skal være uden moms?)

mvh
Anette

Kommentar
Fra : JimsChatox

Dato : 14-04-05 15:28

Ja selvfølgelig skal man bogføre hvert bilag for sig......min kommentar knytter sig til selve den skattemæssige regulering, den skal blot uarbejdes inden indsendelse af selvangivelsen.

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 14-04-05 15:31

Det er selvangivelsen jeg sidder og bakser med og det hele skal være i orden. Vi har desværre ikke råd til en revisor, så jeg må sætte mig godt ind i tingene.

Når jeg skal aflevere selvangivelsen til skattevæsnet, skal jeg så aflevere andet ud ogver årsregnskabet?

Kommentar
Fra : JimsChatox

Dato : 14-04-05 15:35

JA-ingen moms på de posteringer!

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 14-04-05 15:51

Hvis der er en momskode der hedder R25 burde den kun beregne det der svarer til 6,25% - kontroller evt. en postering af et af dine restaurationsbilag.

Ring evt. til mig på 2534 6050

mvh. Anne

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 14-04-05 15:53

Du skal udover din selvangivelse også aflevere et bilag til selvangivelsen, med dit regnskab for virksomheden.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 14-04-05 16:35

Hvis du har en omsætning på over 500.000 ekskl. moms skal du også aflevere et virksomhedsskema. Du skal altså i alt indlevere:

- Udvidet selvangivelse
- Skattemæssigt årsregnskab for virksomheden
- Evt. virksomhedsskema (findes på Told & Skats hjemmeside http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=56155&vID=0 - vælg 04.006/2004)

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 14-04-05 20:26

Hej

Tak fordi jeg må ringe hvis jeg havde spørgsmål, meget venligt

Jeg har ingen momskode der hedder R25, men jeg kan bare indføre dem som du sagde:
351,50 debiterer jeg restaurantkontoen og 18,50 debiterer jeg indgående moms, det burde være det samme.
Jeg er stadig lidt i tvivl om jeg skal bogføre "ikke fradragsberettigede" (altså kreditere restaurantkontoen med 560,74)?

Jeg håber jeg er ved at have styr på det.

I SummaSummarum kan man udprinte et meget fint årsregnskab, er det godt nok at sende med sammen med selvangivelsen?

Der er ingen specielle regler for porto?

Jeg har optalt varelager og krediterer det nu fra indkøbskontoen og debiterer ned i varelagerkontoen, men der er jo solgt noget, så kontoen kommer ikke helt i nul, men det er vel okay?

mvh
Anette

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 15-04-05 10:06

Hej Anette

Et årsregnskab er ikke det samme som et skatte regnskab. Jeg vil anbefale at du udskriver årsregnskabet og efterfølgende foretager korrektionerne til det skattemæssige regnskab - så kan skatteforvaltningen se at du har taget højde for de ej fradragsberettiget udgifter (se tidligere kommentar).

Porto er fradragsberettiget, så du skal ikke regulere noget i skatte regnskabet - jeg antager at det bare er almindelig brug af proto og lign, og I ikke har en virksomhed der er speciel som så'n.

Den lageroptælling som I har foretaget pr. 31.12.2004 (hvis det er jeres regnskabsperiodes afslutning) skal være lig den i regnskabet - både regnskabsmæssigt og skattemæssigt. Det salg der er foretaget i 2005, bliver krediteret i 2005 og påvirker derved ikke balancesaldoen pr. 31.12.2004 - et regnskab viser kun de historiske tal, og ikke de aktuelle.

Hvis I har en særskilt bankkonto og kasse for virksomheden, skal disse ligeledes stemme til årsopgørelse pr. 31.12 hhv. kasseoptælling.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 15-04-05 10:41

Hej Anette

De krav der stilles til dit skattemæssige årsregnskab, fremgår af Mindstekravsbekendtgørelsen (se link).

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19990106805-REGL

En virksomhed der drives i privat regi, og beskattes som personlig indkomst, vil oftest skulle bruge følgende kapitler;

Kapitel 2 - Formkrav
Kapitel 3 - Amindelige krav til regnskabet (skatteregnskabet)
Kapitel 8 - Momsafstemning
Kapitel 9 - Afstemninger af øvrige oplysninger der er indberettet til Told & Skat (fx. medarbejderes lønudgifter, A-skat mv.)

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 15-04-05 11:00

Grunden til jeg troede vi bare kunne sende årsregnskabet, var at i vejledningen for selvangivelsen står der at årsregnskabet skal medsendes. - Hvordan laver jeg et korrigeret årsregnskab?

Vi har optalt vores lager for 2004, men har desværre ikke fået det afsluttet endnu, så det skulle jeg jo også gerne...
Har jeg ret i at jeg tager mine varer og krediterer mit vareindkøbskonto og derefter debiterer mit varelager?
Vi har jo solgt noget, så der vil stadig stå penge på disse kontí, men de skulle så gerne stemme med det der er solgt ikke?
Hvad bankontien står i minus og kassen lidt i plus, hvordan korrigeres dette?

Kan du lave et lille eksepmpel til mig på hvordan et regnskab til skattevæsnet ser ud?

Vi har kun lidt indtægter og udgifter. Så er der noget tøj vi har brugt til reklame og det almindelige kontorudstyr, der altid er brug for og så vores restaurant besøg.

Du kan evt. sende til bixen@xxxxx.dk

Forresten jeg skulle så ikke kreditere restaurantkontoen med 560,74 for det "ikke fradragsberettigede", men først gøre det i opgørelsen til skattevæsnet?

mvh
Anette

Kommentar
Fra : JimsChatox

Dato : 15-04-05 12:00

Det med momsafstemningen er efter min overbevisning bortfaldet!

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 15-04-05 14:39

Momsafstemningen er IKKE bortfaldet, den er tværtimod blevet skærpet. (se nedenstående)

Kapitel 8

Momsafstemning

§ 27. Registrerede afgiftspligtige efter lov om merværdiafgift (momsloven), bortset fra finansielle institutter som nævnt i § 4, stk. 2, nr. 6, skal oplyse størrelsen af udgående og indgående merværdiafgift i regnskabsperioden.

Stk. 2. Der skal endvidere udarbejdes en afstemning mellem de poster i årsregnskabet, der er beregnet afgift af, og købs- og salgsmomsen efter momsangivelserne.

Jeg vender tilbage senere med et eksempel på et regnskab.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : JimsChatox

Dato : 15-04-05 15:03

Hej AMP,

Læs venligst nedenstående.....momsafstemningen ER bortfaldet.....!!!

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om
skattemæssige krav til regnskab

§ 1

I bekendtgørelse nr. 1068 af 17. december 1999 om skattemæssige krav til regnskab ophæves § 27, stk. 2.

§ 2

Stk. 1. Bekendtgørelsen træder i kraft den 29. januar 2003.

Stk. 2.Bekendtgørelsen har virkning for regnskabsår, der påbegyndes den 2. april 2001 eller senere.

Skatteministeriet, den 21. januar 2003

Svend Erik Hovmand

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 15-04-05 15:04

Ups!

Jeg var lige hurtig nok til at kopiere teksten - selve afstemningen er ophævet, (stk. 2), men der skal fortsat oplyses om den indgående og udgående moms.

AMP

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 15-04-05 15:04

Hej Ampere,

stk. 2 er udgået af bekendtgørelsen, jf. Bekendtgørelse 2003-01-21 nr 34
om ændring af bekendtgørelse om skattemæssige krav til regnskab.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 15-04-05 15:36

Hej Anette

Når du har afsluttet din opgørelse af varelageret 31.12, skal du se om der er indtægtsført eller udgiftsført for meget. Hvis det bogførte lager er større end det optalte, skal du føre forskellen som en kreditpost under varelager og debetere vareforbrug/varekøb og omvendt.

Når banken står i minus (kredit?) skal beløbet medtages som en bankgæld i balancen under passiver (kortfristet gæld). Du skal ikke foretage nogle korrektioner ifbm. det skattemæssige regnskab.

Den positive (debet?) kassebeholdning medtages i balancen som et aktiv under likvider.

Det korrigeret årsregnskab kan du lave ved at udskrive årsregnskabet indefra Summasummarum og lave en korrektion til resultatopgørelsen som vist i min tidligere kommentar (tillæg af de udgifter der ikke er fradragsberettiget og fratrække indtægter der ikke er skattepligtige - sidstnævnte er der sikkert ingen af, medmindre du har fået godtgørelse fra T&S for elektronisk indberetning af moms og afgifter). Selve bogføringen skal du ikke foretage - kun korrigere på "papiret".

Nettoomsætning xxx.xxx
Vareforbrug (xxx.xxx)
_______
Dækningsbidrag xxx.xxx

Distributionsomkostninger (xxx.xxx)
Lokaleomkostninger (xxx.xxx)
Administrationsomkostninger (xxx.xxx)
Afskrivninger (xxx.xxx)
___________

Ordinært resultat xxx.xxx

Repræsentationsudgifter, 75% af 747,65 kr. 561
Ikke-skattepligtige indtægter (xxx.xxx)
Ikke-fradragsberettigede omkostninger xxx.xxx
___________
Skattemæssigt resultat xxx.xxx

Er der nogle linier der ikke bruges, bliver de bare slettet.

Summen af de udgifter og indtægter der bliver korrigeret for, fører du på en særskilt linie under egenkapitalen.

Hvis du ringer eller skriver din mailadresse, er det lettere at lave et eksempel - fuld diskretion selvfølgelig.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 15-04-05 16:08

Tusind tak for eksemplet!

Det første du skrev med lageret, var det ikke også det jeg skrev?
eksempel: Jeg har indkøbt bluser for 2000 kr. og debiteret dem på konto 2400 vareindkøb tøj. Jeg sælger så 2 bluser til 200 kr., som jeg indfører under varesalg1 konto 1000. Nu har vi så d. 31/12-04 og jeg optæller mit lager, som heldigvis siger 1800. Jeg krediterer så konto 2400 med 1800 og debiterer min varelager konto med 1800. Skal jeg gøre andet?

Hvad hvis tallene ikke passer?

Med hensyn til du du skriver om positiv og negativ kassebeholsning (jeg hentyder igen til summasummarum) skal jeg så indskrive dem igen, de står der jo sådan set allerede, eller skal jeg flytte dem?

vareforbrug er udgifter ikke? - skal der minus foran? og omsætning indtægter?

Hvad er Dækningsbidrag og Ordinært resultat?

Skal jeg tage hele beløbet på restaurant besøget (ex. moms) og indsætte under vareforbrug og så trække fra bagefter (det du viste)?

Jeg ved ikke helt med korrigering ?

Jeg skrev min email adresse længere oppe, men her er den igen og skriv endelig, for jeg er vist lidt af en dompap
Så kunne jeg måske også sende dig mit årsregnskab, hvis du vil?

bixen@xxxxx.dk

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 15-04-05 16:56

OK, jeg troede ikke at navnet på din mailadresse var rigtigt, men blot et eksempel pga. af x'erne.

sender en mail.

Mvh. AMP

Godkendelse af svar
Fra : anetteogjesper

Dato : 01-06-05 17:40

Tak for svaret ampere.