/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
EL-ORGEL
Fra : hauerbach
Vist : 1067 gange
50 point
Dato : 13-04-05 22:30

Hej - Har lige erhvervet mig et gammelt elorgel til min far som savnet at spille. Orglet er af mærket CRB DIAMOND 747.
Jeg ville gerne vide hvordan jeg ændre lyde - rytmer og lign. Findes der mon en manual over et så gammelt instrument ?

Hilsen Hauerbach

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-04-05 22:35

Hej Hauerback - Det tvivler jeg stærkt på. Som jeg ser det, må du gribe til den bibelske metode: Søg og du skal finde.
Prøv dig frem, lær mens du prøver, så kan du også bedre undervise din far i brugen.
Men det ville da glæde mig om nogen kunne finde en manual til dig. Venlig hilsen Arne.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-04-05 22:45

Orv, sådan et har jeg haft for maaaaaange år siden, det er da knap nok jeg kan huske hvordan det virker.

Men så vidt jeg husker, er der ikke vildt mange forskellige rytmer o.s.v.. men det sidder nogen drejeknapper ude ved siden af tangenterne, (den øverste række)
Lydene var vist oppe over den øverste række tangenter, der sidder 7-8 taster til at trykke ind.
Og når man skal skifte mellem de rytmer der er, var det noget med en rød og en hvid knap øverst oppe til venstre, som man så kunne skifte med ved samtidig at dreje på dem nede ved tangenterne.
Ja, jeg fandt lige nu et gammelt foto, men der kan jeg ikke se hvad der står på knapperne

Jeg havde aldrig en manual til det, men mon ikke der var noget med, at det egentlig var beregnet til at koble en ekstern rytmeboks til.

Nå nu må jeg vist hellere stoppe, har på fornemmelsen du ikke bliver meget klogere det her "væveri"

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-04-05 22:51

holder lidt med arne - men prøv at annoncere i den blå avis for eks :)

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 14-04-05 01:31

Lidt museum, men ingen 747 !!

http://www.combo-organ.com/CRB/

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-04-05 01:39

jakjoe - hvor har du da ret. Ingen 747. Og så kan dit link ikke bruges (som vi siger i Søværnet: til en hujende fis!)
Så på alle's vegne: TAK for ingenting O.S.V.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-04-05 01:50

Det der ligner mest, er det i jakjoe's link der hedder 701a

http://www.combo-organ.com/CRB/Diamond701A1h.jpg

især kontrolpanelet her.

mvh dova

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 14-04-05 01:55

Niks... der er ingen manualer på nettet!! Diamond er et gammelt Italiensk firma der ophørte med at eksistere for LÆNGE siden.. Jeg er selv synthersizer/orgel freak og jeg har endnu ikke været istand til at finde noget info på ovenstående orgel. Der er tilgengæld en masse synth sider der vil være yderst taknemmelige hvis nogen er i stand til at frembringe noget info!!!. Så jeg må tilslutte mig hr. Jakobsen..... trial and error..
vh fluffy

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-04-05 01:57

mirit - Tak for "lidt". Det er altid bedre end et los i røven. :-

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-04-05 02:01

Fluffy - Jeg sagde jo ikke Trial and Error. Men Søg og du skal finde. Og det er ikke helt det samme. Vel? Men tak for støtten.

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 14-04-05 02:14

arne.jakobsen... hehe Det kan du jo så egentlig have ret i Men vil dog stadigvæk mene at trial and error (udelukkelses metoden) ikke er en ringe ting i dette tilfælde. Men det var faktisk en fejl i skyndingen at jeg fejl citerede
Vh fluffy

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-04-05 02:19

fluffy - alt forladt. Man kan ikke få nok af brugbare citater/ordsprog o.s.v.