/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
river tapeten ned
Fra : monique1983
Vist : 566 gange
20 point
Dato : 13-04-05 21:03

Hjælp mig

Min undulat er pludselig begyndt at ødelægge mit tapet, jeg har prøvet alt muligt. vand, høje lyde også videre, er der evt. nogen der ved hvad man kan gøre.
findes der noget man kan spøjte på som undulater ikke kan lide, men heller ikke er skadeligt for dem?????

Håber på hjælp

- Monica

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-04-05 21:08

Jeg tror den keder sig. Har du ændret adfærd overfor fuglen? Er du begyndt at gøre ting på en anden måde? Når en fugl sådan ændrer adfærd, skyldes det som regel udefra kommende ting evt. at du har ændret adfærd. M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-04-05 21:16

Tror også, den keder sig... Hvad med en mage?

Kommentar
Fra : monique1983

Dato : 13-04-05 21:37

den har en mage, og det har den haft et stykke tid, og de har det godt sammen, og de har stort spil rum.... og masse af legetøj, som de benytter.
og jeg snakke med dem begge minium en ½ time pr. dag.

Jeg tror ikke på den keder sig det er ikke det.

Når i siger adfærd hvad mener i så, jeg har intet ændret vil jeg tro som har en betydning for den.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-04-05 21:42

Har du fået en kæreste eller et barn? Sådanne ting kan også have betydning for fuglen. Jalousi er ikke et ukendt begreb blandt Kæle-fugle.

Kommentar
Fra : monique1983

Dato : 13-04-05 21:48

Neej det har jeg ikke overhovedet, det eneste der er sket af forandringer, er at der flyttet lidt rundt, men det er i et rum hvor de ikke opholder sig!

Men hannen gør det samme sommetider, men det er meget mere sjændent, det er hunne der gør det næsten hverdag.
Jeg tænkte på kunne det have noget at gøre med at hun samler matrialer sammen til reden? Hun har en redekasse, men gjorde det også inden hun fik den, så jeg ved ikke rigtig om den holder

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-04-05 21:54

OK så. Prøv at smide noget redemateriale ind i buret. Tørt hø i små stykker. Dun fra en gammel pude o.s.v. Det er jo ikke nok at hun har en redekasse.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-04-05 21:57

At hun gjorde det før hun fik redekassen, var sikkert fordi hun ville bygge rede. Nu har hun redekassen og samler redemateriale. Hvis det ikke er løsningen, giver jeg op. Hilsen Arne.

Kommentar
Fra : monique1983

Dato : 13-04-05 22:21

tjaaa.. men hun har savsmuls ol. i kassen.. burde det ikke kune "do the trick"

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-04-05 22:23

NIX - Gør som jeg siger. Hwa poker, squ du ikke til køjs?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 30 point
Dato : 13-04-05 22:52

Undulater samler ikke sådan redemateriale og bygger, som mange andre fugle.
De laver bare en fordybning i savsmuld, så der gør du ikke noget forkert monique.

Hvis det er samme sted, at fuglen æder tapetet, kan det skyldes, at den bare har fundet et sted hvor det var lidt løst og så synes det er sjovt.
Mange fugle elsker at pille papir i stykker.
Så prøv at give den noget papir at lege med og se om ikke det så afleder opmærksomheden fra tapetet.

mvh dova

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-04-05 23:03

I har været mange muligheder igennem! Får fuglene det de har behov for af vitamener og meneraler? Kalkmangel kunne være et bud, da det nu er mest hunnen, den skal jo bruge eksta kalk til æggeskaller, D vitaminet er også vigtigt, da det regulerer mineralballansen.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 14-04-05 09:11

Hvis det ikke er noget med redemateriale så er det måske noget med næbet, at den mangler en klods til at slibe det på, eller også er det nok bare fordi den synes det er en interessant adspredelse i mangel af bedre. Kommer de ud og flyve i stuen hver dag ?

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 14-04-05 09:17

http://www.dyrepsykologen.dk/artikler/stuefugle.htm
I næstsidste afsnit "ensidig fodring, står at undulater er altædende, men at mange ikke er klar over det og derfor får de for ensidig kost. Frugt, kød, nødder m.m. kan de også lide at spise.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 14-04-05 09:27
Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 14-04-05 09:44

http://www.undulatsiderne.dk/viewmsg.asp?Id=753&ForumID=5&Showsub=757
her er nogle undulater der nyder at splitte bambusgrene ad.

Kommentar
Fra : monique1983

Dato : 14-04-05 10:28

Det lyder meget godt, men de har både mineral sten, natur stene, kalk sten og alt hvad hjertet begær.
Jeg har tillige hængt noget papir og snor (gavebånd) op rundt omkring, men har ikke afled deres opmærksomhed. de bider også i det men mest tapeten er interesant. Næppe på dem er ikke særlig spidst, de holder det nede med deres natur stene, og fliser som de har to steder der hvor de opholder sig.

Mht. om de kommer ud, jeg vil sige at de er mere ude for buret end de er i det, det er næsten kun når det er mørkt de hopper ind i buret.

Tak for linkene mulberry, jeg vil prøve at kigge på det

Hilsen Monica

Godkendelse af svar
Fra : monique1983

Dato : 26-05-05 14:40

Tak for svaret til jer alle, jeg har taget en rimelig tilfældig da jeg synes mange af jeres svar har været yderst brugbare
Monica