/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
inde katten skal til at være ude katten
Fra : monique1983
Vist : 1415 gange
20 point
Dato : 13-04-05 20:54

Hej alle katte kendere

Jeg har en kat på 2½år, og skal nu til at flytte ud på landet, og vil derfor give ham muligheden for at løbe ud selvstændigt. Men hvordan bær jeg mig ad, så den kommer hjem igen, nu når den ikke kende området. Skal lige siges at han er kasteret!

er der nogen der har erfaringer på dette område

Håber på lidt hjælp inden jeg skal til at flytte, så jeg ved hvordan jeg skal forholde mig.

Mange hilsner Monica

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 13-04-05 21:00

LAD KATTEN BLIVE INDE DET FØRSTE STYKKE TID.
GÅ DEREFTER EN TUR MED DEN I SNOR ET STYKKE TID.
LAV SÅ EN KATTELEM I DØREN, OG LAD DEN SELV LØBE UD OG IND, DEN SKAL NOK FINDE HJEM IGEN, DET KAN DU VÆRE HELT ROLIG FOR.

GOD FORNØJELSE.

MED VENLIG HILSEN AG112

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-04-05 21:03

AG112 - Helt enig. Den skal først kende stedet og lugten og vide hvor dens madskål står. Så skal den nok finde tilbage igen. Det med at gå tur tror jeg nu ikke er nødvendigt.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-04-05 21:07

---Forhåbentlig er der ikke alt for trafikerede veje i nærheden. En indekat har jo ingen erfaringer med biler...

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-04-05 21:11

Birgitta har også ret. ER der trafikerede veje i nærheden er det bedst at den vedbliver at være en indekat, ellers ender du med at have en overkørt Kat.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-04-05 21:14

Måske nogen kan fortælle Monica, hvor langt en udekat strejfer omkring?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-04-05 21:20

Nu ER hankatten jo kastreret så han vil ikke fjerne sig ret langt fra sit revir. Han vil stadig forsvare det, men ikke strejfe rundt efter hunkatte. Han vil gå på opdagelse i den nærmeste omkreds, men netop for at beskytte sit revir, vil han ikke gå alt for langt væk. Afstanden i meter ved jeg ikke, men nok ikke mere end 5-600 meter.

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 13-04-05 21:22

Det er jo den risiko man må løbe, jeg mener katten trives bedst, hvis den har mulighed for at komme ud.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-04-05 21:26

syllemus - Rigtigt, men det er jo kun Monica der kan beslutte det.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 30 point
Dato : 13-04-05 21:31

Når du er flyttet skal du holde din kat inde i ca. en uge.

Den vil så vænne sig til, at det er der den bor. Det er der, den får mad.

Du kan så åbne en dør, måske den vil ud, men det er ikke sikkert.
Hvis den ikke vil ud første gang gentager du det bare.
Så sker det at, den godt vil ud, men lægger sig lige foran døren og vil hurtigt ind igen. Lad katten komme ind. Den vil hurtigt opdage at der ikke er "fare" på færde og vil ud igen.

Jeg har selv 2 katte, men ingen kattelem.

Når jeg er hjemme og kattene inde giver de selv tegn til, når de vil ud.

Jeg har altid en "kattebakke" inde, så de kan bruge den, hvis de ikke ønsker at komme ud eller jeg ikke er hjemme.

Det skal nok gå. Katte vænner sig hurtigt til et nyt sted.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : monique1983

Dato : 13-04-05 21:33

Sikke mange svar på meget kort tid, dejlig med al den behjælpeligehed

Jeg kan oplyse jer om at der er ca 500 m til nærmest nabo, og ned til hvor vi vil købe hus er der en privat vej som tilhøre ejendommen og ejendommen er en blind gyde, og jeg er det sidste hus, jeg vi skyde på at der hvertfald er 2 km til den nærmest meget trafikeret vej.

som jeg sagde at flytte ud på landet, og det er bogstavligtalt ment sådan.
Hilsen Monica

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 13-04-05 21:35

Ja, selvfølgelig bestemmer monique1983 selv.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-04-05 21:38

Hej Monica. Med den afstand til nærmeste trafikerede vej, skal du ikke være bange for at ende op med en overkørt kastreret hankat. Når han har haft lidt tid til at vænne sig til lugten og ved hvor hans madskål står, vil han stille og roligt besætte sit revir og forsvare det. Så bare flyt. Det skal nok gå helt fint. Hilsen Arne.

Kommentar
Fra : monique1983

Dato : 13-04-05 21:41

jaaah det lyder meget betryggende, men han er som et barn for mig derfor vil jeg være sikker i min beslutning.

-hvad med hans adfærd, vil den ændres når han kommer ud, vil den kælenhed gå af ham. jeg vil ikke risikere at han knap nok vil snakke med mig.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-04-05 21:48

Da han er kastreret vil en smule udendørsliv/frihed ikke påvirke ham. Selv en HEL hankat mister ikke lysten til at blive kælet for når den først er tilvænnet. En sådan strejfer længere omkring og KAN forsvinde i dagevis. De kan så komme hjem og være stærkt forrevne efter slagsmål, men MEGET tilfredse med sig selv (og deres mandighed).

Kommentar
Fra : monique1983

Dato : 13-04-05 21:50

HEHE, som du dog kan udtrykke det....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-04-05 22:01

arne.jakobsen har du en kat?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 13-04-05 22:03

Hej med dig monique! Jeg vil lige blande mig her på falderebet og berolige dig med, at din kat nok skal blive ved med at være kælen!
Som Arne siger, når den først er tilvænnet, så hænger den på den.
Jeg selv har 5 katte, der kun lever udendørs - og er samtidig afsindigt kælne... Så ingen farve på færde.
Desuden er territoriet, du nævner, helt perfekt til en kat. Den bliver glad og tilfreds - og måske, hvis du er heldig, kommer den hjem med små gaver til dig... MUS

god fornøjelse - vær du bare helt rolig, du skal nok beholde din dejlige kat...

Hov! Men husk nu endelig at vaccinere, tatovere, og tjekke for orm... Det er jo en udekats lod i livet

Vaxen

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 13-04-05 22:03

Jeg har prøvet turen med to stuekatte. Jeg lukkede dem ud første gang da vi havde boet i vores hus i 3 uger. Og efter råd fra kattensværn lukkede jeg dem ud lige før spisetid så de var godt sultne. I de 3 uger de var inde ringede jeg med en lille klokke lige før jeg gav dem mad. Og da de blev lukket ud holdt de sig lige i nærheden, efter ca. et kvarter ringede jeg med klokken og vips der var kattene Med tiden gik de længere og længere væk, men resten af deres liv kunne jeg kalde dem hjem med klokken.

I dag har jeg en ny kat som jo har været vant til at være ude fra han var killing, men fidusen med madklokken den har jeg beholdt. Det er meget rart at kunne kalde sin kat hjem.

Held og lykke med projekt "befri" katten

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-04-05 22:04

ans - Hwa tror do?

Kommentar
Fra : monique1983

Dato : 13-04-05 22:11

Jeg vil lige her til sidst, inden jeg går i seng, informere om at han er tatoveret, og han får loppekur hver 3. mdr. selvom han lige nu er indekat, for jeg har erfaret, at jeg nogen gange selv slæber loppe med ind. også er han vant til at få turen, og han har en enkelt gang fået ormekurv, kort tid efter jeg overtog ham

Jeg synes alle svare er meget gode, og vil tage dem til overvejelse

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-04-05 23:06

Du skal lade katten være inde i 2-3 uger, og når den så kender huset ud og ind, kan du forsigtigt lade den komme ud.
Og det gør du ved simpelthen at lade døren stå åben så den hurtigt kan komme ind igen hvis den bliver utryg.

Det er vigtigt, for en kat der bliver jaget eller bare forskrækket så den i panik løber, skal ikke ret langt væk før den ikke kan finde tilbage igen.

En ide kunne også være,at installere en kattelem og lære katten at bruge den, evt ved at lade den stå åben indtil katten er helt tryg ved at det er ind-og udgangssted i huset.

M.h.t hvor langt en kat går omkring?
Det kommer lidt an på katten, men det er slet ikke unormalt, at visse katte har en "operations-radius" på mange kilometer hvor de færdes hjemmevant.
Jeg bor selv godt ude på landet, og mine 5 katte kommer temmelig langt omkring, og de er neutraliseret både hanner og hunner, og det er ligemeget om det er han eller hun hvor langt de går.
En af hunkattene kan endda sommetider være væk i 5-6 dage.
og jeg får ofte besøg af en anden lille steriliseret hunkat der bor 3 kilometer væk.

mvh dova

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 13-04-05 23:08

HVIS uheldet er ude, og han bliver kørt over, er der ingen garanti for, at du får besked. Vi skraber med mellemrum en kat op udenfor vores hus. En af dem kunne vi se var øremærket, men kunne ikke læse det. Vi ringede til dyrlægen og spurgte, om de ville have ham op og se, om de kunne læse øremærket. Men fik den besked, at det var lige meget. Vi kunne bare smide ham i skraldespanden!!!!!!!

Men det lyder, som om det er det perfekte sted at holde kat, du har fundet dig, Monique1983. Bare det var os. Vi har altid ønsket os at bo et sted, hvor vi kunne slippe kattene ud, uden at gå og være nervøse hele tiden for, om en eller flere af dem skulle være kørt ihjel. Den første kat vi havde, klarede 7 mdr. Og det fik vi senere at vide, at det var rekorden på vores vej.

Hvis du holder ham inde i min. 14 dage, så skulle han sagtens kunne finde hjem igen, som de andre skriver. Idéen med klokken er god, synes jeg.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-04-05 23:16

OK dova, men jeg skrev jo også:
Citat
Afstanden i meter ved jeg ikke, men nok ikke mere end 5-600 meter.

Jeg har aldrig haft en radiosender på mine katte, så jeg ved det som sagt ikke. Og jeg tvivler på at mine kastrerede hankatte har været SÅ langt omkring.

P.S.: Har altid kun haft Hankatte, men min storesøster har haft begge.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 13-04-05 23:51

Vil bare lige fortælle at min udekat har klaret 6 år indtil nu. Vi bor klods op ad en landevej med masser af tung trafik (både landbrugs-, industri-, og rutebilstrafik) Naboen har hele 5 katte - de 3 af dem er noget nær lige gamle med min. Hun er steriliseret, og er sommetider væk i nogle dage - specielt i musejagt sæsonen lige efter høst

Hun blev hentet på et dyreinternet, blev holdt indendørs i knapt 14 dage, og blev så konfronteret med den åbne dør ~ der gik ikke 2 dage før hun ejede hele matriklen OG de tilliggende jorder

Jeg her ikke monteret en kattelem, da jeg helst er fri for nabokattene i mit hjem. Men min "misser" banker vinduesruderne med forpoterne når hun vil ind - og stiller sig ved døren når hun vil ud. Er jeg for langsom, kommer hun og miaver ynkeligt....

I det daglige ser jeg hende i en afstand af op til omkring 500m fra hjemmet - men sjældent mere end 200m. Så det er min erfaringsværdi. Din lille øjesten skal nok klare den der langt ude på landet

mvh berpox

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-04-05 23:55

Godt berpox - Det svarer jo nogenlunde til mine erfaringer.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 14-04-05 00:14

Jeps, helt enig med dig i kattens normale aktionsradius

- de render ikke så langt omkring når blot der er fugle og mus nok i nærheden, et lille stykke med let og sandet jord i tørvejr under noget krat til at besørge i, muligheden for at drikke regnvand (beskidt vand (!)), og et huleagtigt sted at gemme sig i, hvadenten det er i en lade eller et hult træ.

Selvom jeg hælder rent vand fra hanen op i vandskålen - så foretrækkes det opsamlede vand i en gammel gryde jeg har stående udendøre - hver gang!

mvh berpox

Nå, godnat, og sov godt

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-04-05 00:23

I lige måde. Hilsen AJ

Godkendelse af svar
Fra : monique1983

Dato : 14-04-05 10:12

Tak for svaret til alle, jeg ville meget gerne have give jer alle point men desværre kan jeg ikke det, men jeg tror alle af jer har lidt jeg vil tage brug af.
Tak for jeres erfæringer og tips

Hilsen Monica

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-04-05 11:15

Tak monique1983