/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Fliser i badeværelse
Fra : dabj
Vist : 7156 gange
100 point
Dato : 13-04-05 08:33

Jeg skal lægge fliser på baderum og det der giver mig problemer, er de udvendige hjørner som f.eks. på et trappetrin.
Det drejer sig om ca. 8 løbende meter, 2 x 2 mtr. på brusekabine og ca. 4 meter på trin og kant på spa.
Fliserne er 8 mm tykke og ikke glaseret på nogen af kanterne.
Har forsøgt at skære dem i 45 gr. vinkel, men kanten bliver ujævn da glasuren springer (ikke godt for bare fødder).
Skærer jeg dem ikke i smig bliver fugen for bred.
Lader jeg den ene flise gå ud over den anden, kan den mindre kønne kant uden glasur ses.
Har almindelig fliseskærer samt vådskærer.
Fliserne er 25 x 25 cm.
Håber nogen har en god ide.
Mvh
dabj

Accepteret svar
Fra : ujbv

Modtaget 110 point
Dato : 13-04-05 09:35

Hej dabj

Jeg er ikke håndværker - men dog murerdatter så måske jeg alligevel kan give dig et lille hint eller råd? - Når du skærer kanten af i 45° vinkel skal du ikke skære helt fra hjørnet, altså hvis flisen er 4 mm tyk, så skal der være ca. 1-1,5 mm fra glasurkant og ned til hvor du skærer flisen i smig. På den måde undgår du både grater/sprængninger i kanten samtidig med at flisen giver den fornødne plads til en fuge. Håber det tip kan hjælpe dig lidt på vej i den rigtige retning.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 13-04-05 14:58

Hej dabj

Jeg har et par gange ved flisearbejde, med stort held, anvendt en lille vinkelsliber til at skære med.
Du kan for omkring en hundrekrone få en skive til formålet. Den bedste jeg selv har brugt hedder "Blue Diamond" og er en skive til tørskæring.
Der står: Anvendelse: Beton, tegl, middel hårde og bløde klinker samt div. byggematerialer.
Med en sådan skive er det faktisk også muligt at "slibe" kanten en smule for at fjerne skarpe grater.
Held og lykke med arbejdet
hilsen
<\\Benny

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 13-04-05 17:21

Det er fint med en vådskærer, så klinken ikke bliver opvarmet og derved springer. Du skal bruge en diamantskive uden indeling af skærefladen. Du kan også til bruge en lille vinkelsliber og jeg har netop set at du kan få en egnet 115 mm diamantskive i Jem & Fix for - hold fast 39,45 kr. Du skal nok ikke regne med at det er super kvalitet, rent holdbarheds mpæssigt men nogle meter skal den nok kunne klare, især hvis du sørger fo at den ikke bliver varm (køl med vand, men pas på der ikke kommer vand i maskinen. Jeg har netop selv skåret gerring på nogle meget hårde 6 x 6 cm Floorgres mosaikker med en lignede skive (jeg gav desværre 240 kr. i trælasten). Husk at du ikke må trykke , men lade skiven skære med et ganske let tryk.

Hvis snittet ikke bliver helt glat som du ønsker, kan du fuge med en elastisk fuge i samme farve og fabrikat som den øvrige fuge. Med en elsatisk fuge har du mulighed for at lade den dække lidt over de små skår, men det kræver også øvelse at få det pænt.

Forslaget med at skære lidt ned på kanten er god nok, men skidt hvis der slet ikke er glasur på kanten.

Held og lykke.

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 13-04-05 20:33

tag lige og prøv og skær dem i 45 grader igen. og så husk lige på at du behøver ikk skære ret meget af..!! læg flisen på en trappe med glasuren opad træd på flisen og skær så skrådt ind under flisen...

du behøver slet ikk komme op i nærheden af glasuren for at kunne sætte fliser sammen på hjørnerne til en fugetykkelse på 4-5mm

og når du så skal fuge så fuger du så der bliver en skarp kant.. ligesom hvis den ene klinke sad uden på den anden..så er det bare fugen der er hjørnet..

så gør det nemlig ingenting at der ikk er glasur på kanterne du kan os bare fuge skrådt hvis du vil.. du kommer stadig ikk til at se at der ikk er glasur.. prøv selv og hold 2 fliser op og se hvor lidt du faktisk skal skære i 45 grader før du får den rigtig fuge-tykkelse.. det er slet ikk så meget..

Held og lykke med dit projekt..

Mvh

Solgaard

Godkendelse af svar
Fra : dabj

Dato : 13-04-05 23:21

Tak for svaret ujbv.
Du var først med svaret, så tak for hjælpen
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : ujbv

Dato : 14-04-05 08:17

jeg glemte lige at tilføje dabj, at det et ganske rigtigt som benny siger at det er langt det letteste - og kønneste at bruge en vinkelsliber frem for div. fliseskærer, men - det har du sikkert allerede fundet ud af med de tykke klinker du bruger.
Held og lykke med et smukt resultat