/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Lade et batteri vha. dynastarter?
Fra : akaup
Vist : 7258 gange
200 point
Dato : 12-04-05 21:31

Hej!

Har lidt opgivet tanken om at bygge et komplet ledningsnet til dynastarteren på min båd. Desværre har jeg ikke relæer eller det gamle ledningsnet, så det er lidt svært at se, hvordan det hele skal samles.
Dog har jeg nogle relæer fra en anden dynastarter - men hvad der er startrelæ og laderelæ ved jeg ikke - samt hvordan disse kobles til!

Jeg forestiller mig at lave et simpelt "manuelt" system, hvor jeg starter motoren ved at give strøm til "D-" og "30".

Så skal der bare lades på batteriet, når motoren starter - og her er spørgsmålet så hvordan jeg laver det!?? Jeg forestiller mig at koble selve ladedelen ind vha. en on/off kontakt.
(Se billede af de relæer jeg har her: http://www.andreaskaup.frac.dk/index-filer/Page899.htm )

Jeg har ikke helt forstand på hvordan sådan et laderelæ er bygget - men går ud fra at dette er nødvendigt for at der kan lades.
Jeg går ud fra at dynastarteren vil give en veksel-spænding, der ikke lige umiddelbart kan bruges til at lade på batteriet!??

Forslag til diagram ønskes - evt. en hurtig forklaring af laderelæet. (Åbner vel ved en bestemt spænding og lukker igen?)

Det er sådan jeg selv håber det kan laves - en tror ikke rigtigt på det!
+ -
---------\ ------(Starter)---------------- Når den skal startes...

+ -
---------\ ------(lader)------------------ Når der skal lades - kun EN kontakt skal være sluttet af gangen!

Mvh. Andreas.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-04-05 21:48

Dynastarten starter og lader med jævnstrøm og du kan ikke bare bruge en afbryder til ladning da ladespændingen vil blive for høj.
Laderelæet skal ud over, at regulere ladningen i forhold til batteriets spænding også regulere den spændingog strømstyrke der lades med i forhold til bl. a. omdrejninger.

Hvis du ikke selv kan hitte rede i forbindelserne må du have fat i en der kan ellers får du det aldrig til at virke.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 12-04-05 21:58

Jævnstrøm - aha - men leverer selve dynaen jævnstrøm til laderelæet, eller sidder der noget, der laver spændingen om til jævnspænding i laderelæet? (Brokobling af dioder??) Går ud fra at selve dynamoen må producere vekselstrøm!

Har du set billedet på hjemmesiden - går stærkt ud fra at det ene relæ er et laderelæ.
Så er spærgsmålet altså, hvordan det forbindes via en kontakt til batteriet - så jeg kan bestemme hvornår der skal lades. (Går ud fra at det er den nemmeste/billigste løsning)
Mvh. Andreas.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-04-05 22:01

Der skal jo være en D+ på laderelæet og en DF. DF er den leder der skal tilkobles Feltet på dynamoen for at regulere hvor stor spænding feltspolen skal have hvilket regulerer ladespændingen.
Jeg troede, at vi havde fundet nogle diagrammer der forklarede hvordan det skal forbindes, men du skal være opmærksom på, at hvis der trækkes strøm igennem laderelæet under start så brænder det af hvilket er en af ulemperne på dynastart.
Jeg syntes ikke jeg kan se mere end det vi har været inde på tidligere da dine billeder er for små og utydelige.
Du må da kunne støve en gammel fagmand op for det er nemmere at hjælpe når man står med det i hænderne.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-04-05 22:01

Nå du er ved at være frisk igen, så må vi se om der er en af os som kan hjælpe dig igang...................men der skal være laderælæ mellem dynamodelen og batteriet.
Hvis der er nogen gutter fra en af Volvoklubberne eller Morrisklubben i nærheden af dig, så tror jeg de har det der skal bruges - og lidt viden omkring ladning med dynamo.

http://www.google.dk/search?hl=da&ie=ISO-8859-1&q=volvo+klub&btnG=S%F8g&meta=cr%3DcountryDK

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-04-05 22:03

Nå nu så jeg ikke alt det BjarneD havde skrevet mens jeg ledte på nettet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-04-05 22:04

Det er kun på generatorer hvor du skal lave om.
På en jævnstrømsdynamo som en dynastart er har du en multiopdelt forbindelse til rotoren der gør det muligt at lave jævnstrøm hvor en generator har enkeltforbindelse til rotor.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-04-05 22:06

Emesen er inde på det rigtige - hvad angår laderelæ så er der ingen reel forskel på en almindelig dynamo og en dynastart.
På en dynastarter anvender man bare muligheden for at bruge dynamoen som motor og den er så opbygget så den får tilstrækkelige kræfter hvor en almindelig bildynamo nok kan trække som motor, men den har ikke mange kræfter.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-04-05 22:10

Volvo B18 motoren har dynamo og laderelæ som ligner det du har.
Volvo 544 / 210 / amazon har denne B18 motor.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-04-05 22:14

Mange gamle biler har noget lignende.

Den der simmering du mangler kan du måske få fat i igennem dem her der er mine leverandører til dimser og dingenoter:
http://www.rtf.dk/

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 12-04-05 22:28

Hej!

(Takker stadig for det arbejde der blev lagt i at hjælpe sidst jeg rodede med dette!)

Denne gang havde jeg håbet at kunne gøre det mere overskueligt ved at glemme den det automatiske skift mellem start-funktionen og ladefunktionen - og så selv skifte om! (Uden at brænde det af - kunne jo evt laves med én hovedafbryder til start og én til ladning - og så kun have én nøgle med mig af gangen - så skulle der helst ikke ske en kortslutning!)

Vil prøve at støvsuge lidt for at finde de diagrammer fra volvomotoren - og må så nok ellers forsøge at sætte mig lidt grundigere ind i sagerne. (F.eks. hvordan laderelæet virker.)

Mvh. Andreas.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-04-05 22:43

Jeg mener, at du tidliger ehar fået et link til noget diagram over dynastart, men jeg har i hvert fald lige kopieret et par billeder ud af dokumentet som du kan se her:
http://bjarne-d.dk/el/

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-04-05 22:45

Nederste billede viser hele diagrammet til en 3 cyl. motor med dynastart, hvor dynastarteren så vidt jeg kan se befinder sig i den store runde cirkel.

Kommentar
Fra : ben

Dato : 13-04-05 00:46

her er lidt diagrammer du måske kan bruge:
http://www.forsmarin.se/reserv/reskat/el/kopplschefel.pdf

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-04-05 09:06

Jeg har lige kopieret ben's finde diagram der var lidt utydeligt og har så skrevet nogle væsentlige punkter lidt tydeligere.
Jeg håber at ben lige tjekker om vi ikke er enige om målet.
Det modificerede billede findes også på http://bjarne-d.dk/el/

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-04-05 09:08

Jamen Forsmarin har jo sagerne.
Her er et tydeligt diagram over et Bosch (dynamo) ladeanlæg: http://www.forsmarin.se/default2.html

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 200 point
Dato : 13-04-05 09:10
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-04-05 09:18

Hvis du så skulle have det til at virke perfekt med de relæer du har skulle du tilføje et relæ (omskifterrelæ) der afbryder for D+ i startøjeblikket.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 13-04-05 17:59

Haløjsa!
Det var lige sådan noget jeg søgte! Takker mange gange - BjarneD og Ben!
Specielt den del BjarneD har kopieret over på sin hjemmeside giver mig mod på at lave et "komplet" setup igen!
Det er ligner jo netop de relæer jeg har liggende - så jeg forstår ikke helt din kommentar BjarneD:
>Hvis du så skulle have det til at virke perfekt med de relæer du har skulle du tilføje et relæ (omskifterrelæ) der afbryder for D+ i startøjeblikket.

Er der ikke "automatisk" skift mellem lade og start strøm i dette setup?

Ellers kan jeg jo sætte en on/off-kontakt på D+ som så altid er slået fra ved start og stop af motoren!

Desværre kan jeg ikke komme til at kigge nærmere på relæerne, da de jo er i Nordjylland og jeg pt i Odense. Mener dog kun at der er 3 tilslutninger på laderelæet - men det må jeg kigge nærmere på!

Mvh. Andreas.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-04-05 18:17

Jeg har fået opfattelsen af, at du har et laderelæ for sig selv og et startrelæ for sig selv og diagrammerne viser både sådan en type og en type med et kombirelæ.
I hvert fald burde du nu have nok til at kunne gå i gang med projektet.
Kombirelæet slår laderelæet fra under start så der ikke kan trækkes strøm til start igennem det hvilket vil få kontakterne til at smelte.
Prøv, at tjekke om simmeringen fås hos RTF ( i deres produktliste kaldes de pakdåser) hvor du finder adresse og telefonnr. i mit link længere oppe.
Held og lykke med projektet.

Kommentar
Fra : ben

Dato : 13-04-05 18:50

Håber du får det til at køre.
Der er iøvrigt mange gode tips på den svenske side.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 13-04-05 19:40

>Prøv, at tjekke om simmeringen fås hos RTF ( i deres produktliste kaldes de pakdåser) hvor du finder adresse og >telefonnr. i mit link længere oppe.
>Held og lykke med projektet.

Vil kontakte dem en af dagene - vende tilbage med svaret! Håber det bedste - da alternativet nok er en ny vandpumpe!

Mvh. Andreas

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-04-05 19:48

Hvis du finder en pakdåse og skal montere den - så glider den ned hvis den er fugtig/våd (vand) og du skal evt. lave noget som kan trykke den jævnt ned i kanten hele vejen rundt på en gang.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 16-04-05 11:34

>Vil kontakte dem en af dagene - vende tilbage med svaret! Håber det bedste - da alternativet nok er en ny vandpumpe!

Desværre uden held - sendte en mail med 2 gode billeder og fik svar tilbage om at de ikke havde kunne fremskaffe sådan en via deres forskellige leverandører.

Mvh. Andreas

Godkendelse af svar
Fra : akaup

Dato : 30-05-05 14:09

Tak for svaret BjarneD og alle andre!

Jeg købte en reservedelsmotor med dynastart (uden relæer og ledninger) men også med generator. Dette tror jeg godt jeg få til at virke tilfredsstillende - men ellers ved jeg hvor eksperterne er

Jeg prøvede at sætte 12 V til startrelæet, men kunne ikke måle "forbindelse" mellem de 2 tykke terminaler - måske er det defekt, ellers gjorde jeg det forkert.

Jeg vil i hvert fald gerne have et relæ, hvor jeg kan sætte mellem strømkablet til starteren, så jeg kan benytte en startknap/nøglestart. Nogle forslag til hvor jeg køber et billigt relæ til formålet?

Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-05-05 14:14

Lucas fremstillede nogle relæer til Morris, Austin, Ford m. fl. og jeg mener, at den type relæ kan fås i uoriginal som det der ses på nr. 2 billeder her: http://www.andreaskaup.frac.dk/index-filer/Page899.htm

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-05-05 14:15
Kommentar
Fra : akaup

Dato : 01-06-05 14:26

Jeg fandt et billede af et startrelæ, der sikkert vil kunne bruges på ovenstående link - men desværre står der intet om priser, og ligeledes handler de kun med autoelektrikkere og den slags

Det skal vel bare slutte to kraftige terminaler når man sætter 12V på 2 mindre terminaler!?!

Mvh. Andreas.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-06-05 14:42

Prøv en Auto G forretning. http://www.auto-g.dk/

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 13-06-05 22:13

Hej BjarneD!
Debatten har kørt lidt i min anden tråd her på kandu. (Se evt. Udstødning ud af indsugning -> Fritidssejlads)
Jeg har fået lagt et nærbillede af relæet på på hjemmesiden, og mangler bare lidt råd til forbindelsen. Har snart sommerferie, så jeg kan komme videre med projektet.
Hvis det ikke kommer til at virke vil jeg tage forbi Midtfyns bremsecenter, som jeg fandt via Auto-G. Håber så de kan hjælpe mig til en billig' penge
Tak so far - Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-06-05 22:30

Det er ganske rigtigt et start relæ.
De to store poler skal forbindes henholdsvis til batteriets +pol og starterens hovedforbindelse.
Det lille spade stik (der ikk ehar forbindelse til de store klemmer (bolte) skal forbindes til en start kontakt der skal give en + impuls.
Relæet er uden tvivl skabt til montering på en bil med stelforbindelse og derfor skal du spænde relæet fast på motoren der har stelforbindelse eller i hvert fald trække en - (stel) frem til de bolte du spænder relæet fast med.

Jeg kan se 2 spadestik, men jeg regner med, at det ene er forbundet til den der skal forbindes til batteriet så der er tale om et strømudtag, men den kan også bruges sammen med den der giver batteriet strøm hvis man kører med modstand over tændspole (benzinmotor) for at øge spændingen i startøjeblikket. Det sidste er jo nok uvæsentligt for dig.
Du kan jo spørge ud fra dett hvis jeg skulle have misforstået billedet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-06-05 22:52

Jeg kan godt komme i tvil om hvorvidt startfunktionen aktiveres med - på denne model da jeg ikke kan se bespændingen.
Du kan jo prøve at se om magneten vil klikke ved montering af plus på den store med ekstra spadestik og stel på det lille spadestik til aktivering.
Se lige denne http://www.bjarne-d.dk/el/

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-06-05 22:53

Skulle måske lige nævne, at dit billede viser for tynde ledninger da starter/batteriledninger skal være omkring 16 kvadrat.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 14-06-05 14:17

Terminalen med det lille spadestik har forbindelse til stel. (Bagsiden af relæet) I hvert fald så vidt jeg kan måle med et multimeter.
I den anden tråd kom "vi" (læs: Pallebhansen) frem til at det skulle være minus fra batteriet, der skal forbindes vha en startknap.

Det virker jo egentligt underligt, når nu den har minus i forvejen!?
Din modificering af billedet giver giver et godt billede af forbindelserne.

Men kan jeg ikke ødelægge noget ved at prøve med både minus og plus prøver jeg da bare det!
(Tak for tålmodigheden indtil videre!)
Mvh. Akaup.
PS: Den tykke ledning fra batteriet er heller ikke med på billedet - derfor ser de lidt tynde ud.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-06-05 14:24

Det er ikk enormalt, at en startfunktion aktiveres med stel (-). Det er kun hornrelæer og lignende.
Jeg kunne forestille mig, at du måler stel (-) på det lille spadestik fordi det er den ene ende af en spole hvor den anden er koblet på stel og derfor skal den aktiveres med + ( er altså det jeg tror ud fra de relæer jeg kender).
Til at underbygge min hukommelse erindrer jeg at vi lavede forbindelse mellem den store + klemme og det lille spadestik for at starte fra motorrummet og det samme gør man på de startere hvor der er magnetindgreb på starteren som på min Volvo Penta bådmotor med Bosch starter.

Hvis du tester med en meget tynd ledning til det lille spadestik vil den kunne brænde over hvis noget skulle gå galt.

Det med tykkelsen var bare for at være sikker på, at du er opmærksom på det.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 18-06-05 23:28

Svaret var plus på det lille fladstik! Takker mange gange for svarene - havde f.eks. aldrig selv gættet, at selve relæet også skulle have stel!

Jeg har skrevet lidt mere om hvad jeg oplevede i forbindelse med opstarten af motoren i den anden tråd "Udstød via indsugning" hvis det skulle have interesse? (Der er også et lille tillægsspørgsmål: "Hvorfor lader generatoren ikke"? :->)

Mvh. og igen mange tak!
Andreas.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-06-05 01:54

En generator har tre svagheder, kullene som kan være slidte eller hænge, dioderne der kan være defekte og endelig laderelæet, som både kan være årsag til overladning og at den slet ikke lader. Ikke rigtig nogen mulighed for online diagnoser der.
Hvis det er kullene kan man ofte få den til at virke kortvarigt ved at give den nogle små slag.

Jeg kender din motor for dårligt til at komme med et reelt bud på hvorfor der er udstødning i indsugning, men det mest oplagte på en motor der har været skilt ad er taktindstillingen af knastakslen/dieselpumpen.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 19-06-05 07:55

Problemet med udstød ud af indsugning har jeg løst - en ombytning af ventilstødstængerne (der tilsyneladende var ens!!) hjalp gevaldigt!

Jeg prøver at se på kullene...
Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-06-05 11:38

Andreas, hvis du har løst problemet ved at ombytte stødstængerne har du ikke justeret ventilerne og det skal du.
Jeg ved ikke hvordan det gøres på din motor, men alle motorer har muligheden fordi det aldrig samles 100% ens, heller ikke hvis ventilerne er monteret i blokken hvilket de jo åbenbart ikke er da der er stødstænger.
Hvis der ikke er justeringsskruer skal de justeres ved hjælp af shims (stålskiver).

Hvis ventilerne ikke har en tolerance vil de kunne være en smule åbne hvilket give et problem som du har oplevet med nedsat motorkraft til følge og til sidst vil de brænde i stykker eller som det er mest sandsynligt med indsugningsventilerne på en diesel kokse til så der er for lidt genemgang.
Tolerancen (ventilspillerummet) ligger normalt mellem 0,20 - 0,45 mm.
For stor tolerance vil resultere i, at ventilerne ikke åbner helt så meget som de skal (næppe det store problem her) og der vil være unødvendig støj og for lille tolerance vil resultere i tilkoksning eller afbrænding af ventilerne der ikke får køling nok når de ikke kan lukke.
Tolerancen skal primært kompensere for metallets udvidelse og sammentrækning, men skal også kompensere for, at ventilerne vil have en mekanisk træghed i funktionen.
Det er altså enormt vigtigt, at ventilerne lukker helt tæt.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 19-06-05 17:49

Hej Bjarne
Jeg har altså stillet ventilerne - med 0,2 mm som anbefalet i instruktionsbogen.
Grunden til at den gav problemer var, at jeg havde forbyttet de to stødstænger - fordi jeg troede de var ens! (De ser ens ud med det blotte øje)
Da jeg sleb ventilsæderne kunne jeg dog ikke få indsugningsventilen helt pæn! Der er stadigvæk små mærker på sædet.

Jeg fik båden i vandet i dag, og var ude at sejle en kort tur(!)
Motoren gik rigtigt godt, og den har (7-9-13) endnu ikke vist tegn på vand på dørken! (Har været i i ca 3-4 timer)
Dvs. lidt vand på dørken kom der nu, for der manglede en lille skrue i vandpumpen, så der måtte en finger på... Det er fikset nu - vandpumpen skal bare monteres, hvilket gøres i aften.
Det var dejligt at være på vandet i sommervarmen

Mvh. Andreas, der må have fat på en generator fra en ophugger. Det er rarest med strøm på batteriet!