/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
Kan man det ?? (ved afgift)
Fra : tullenulle
Vist : 705 gange
100 point
Dato : 12-04-05 17:52

Hejsa.
Har købt en mc uden afgift, nu var det min plan at den skulle skilles ad og sættes i stand, men fik at vide det var dumt da jeg ikke ville få nær så meget tilbage fra afgiften, er der noget om det eller er det ligemeget ??
Ligeledes, hvad gør jeg ? ringer jeg til told og skat og bestiller en tid de kan se den og fastsætte en pris eller sker det først den dag jeg kører til syn med den ?
Hvor længe kan man vente med at betale afgiften fra den dag de har vurderet den.

MVH. Tullenulle

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-04-05 18:04

Du ringer til Told& skat i den region du hører til.
Så får du sendt en forespørgelsblanket, som du skal udfylde og indsende sammen med kopi af den originale registreringsattest.
Ud fra det, laves der så en beregning på hvor meget der skal betales.(foreløbig vurdering)

Hvis du så vil, kan du indbetale beløbet.
Der bliver så i løbet af tre måneders tid, lavet en endelig værdifastsættelse, hvor du enten skal betale mere eller får penge tilbage.
Du risikerer også at blive spurgt om du ønsker de skal bese køretøjet, eller også kan de forlange at de vil se det.

Hvis du får en efterregning, kan du vælge at få det allerde indbetalte beløb tilbage og undlade at betale, men det kan du kun hvis du ikke har synet og indregistreret køretøjet i mellemtiden.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-04-05 18:06

Forresten, hvad er det for en MC og hvor gammel er den, så kan jeg måske give dig en ca pris på hvad det vil koste.

mvh dova

Kommentar
Fra : tullenulle

Dato : 12-04-05 18:23

Hej igen.
Jeg har fundet en ca pris på told og skats hjemmeside, det er mere om det ville være dumt at ofre mange timer og skifte trængende dele ud hvis nu jeg skulle risikere at få mindre tilbage af den midlertidige afgift... Ved ikke om det fungerer sådan, derfor håber jeg at nogle kan hjælpe mig med svar.
Glemte helt at sige tak for dit svar dova

mvh Tullenulle

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-04-05 18:32

Tjae
Jeg har lige betalt afgiften på en gammel BMW.
Og den kom der en efterregning på uden den har været til besigtigelse.

Men det er nok rigtigt, at det er bedst at vente til sagen er helt afsluttet, før den kommer til at se alt for pæn ud, hvis de kommer i tanke om at ville have den ind og kigge på. I hvert fald hvis du påtænker at putte ekstraudstyr på den.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : jegerper

Modtaget 100 point
Dato : 12-04-05 23:10

Nøjes med at gøre den synsklar, monter blinklys eller hvad der mangler ? Ved ikk hvor den kommer fra.
Nå du har fået den endelige afgift beregnet, så sæt den den i stand. Mener godt man kan have den holdende uden plader men med afgiften betalt.

Men som du skriver, at du ville ikke gøre for meget ved den, så du ikke får så meget tilbage i afgift, du skal ikke regne med at få en øre tilbage.

Kommentar
Fra : RichardStrand

Dato : 12-04-05 23:32

Vær forsigtig og tålmodig. Jeg har næsten aldrig hørt om nogen der har fået penge tilbage for en for høj vurdering på en MC. Derimod sker det oftere på bilerne.

Har selv prøvet det adskellige gange. Du skal vide, at vurderingsfolkene også kigger i Den Blå Avis om de kan finde en tilsvarende model og årgang. Så tager de udgangspunkt i den højeste pris de kan finde. Det på tords af, at de fleste handler via DBA aldrig opnår den ønskede salgspris. På den måde får Told&Skat efterhånden jokket afgifterne godt i vejret.

Har selv oplevet at importere en Honda GL1000 fra Tyskland. En bekendt have 1 md. før mig gjort det samme men fra Canada. De to MC'er havde kørt ca. det samme, var af samme årgang og endda samme farve og stand. Alligevel endte jeg med at betale 7.000 kroner mere end den der var importeret 1 md. før. Og der er ingen klageadgang - bare betal. Det var surt.

Hvis du ikke vil betale det som bliver den endelige afgift, så følg Dovas og Jegerpers råd og vent med registrering og forbedring til sagen er tilendebragt. (selv om det er svært - man vil jo gerne ud i trfikken med det nye dyr)

venlig hilsen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-04-05 23:52

Ja, den groveste historie jeg har hørt om forskel i priserne, var også en Goldwing.
På 2 forskellige Toldregionskontorer, var der en forskel på samme MC på næsten 30000

Og så skal man også passe på hvis det f.eks. er en genopbygning efter en totalskade, for de er nemlig billigere at betale fri end en importeret.

Forskellen på den BMW jeg lige har indbetalt på, var 5700 at betale for totalskadegenopbygningen, men havde den været importeret havde prisen været 21300.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : tullenulle

Dato : 24-04-05 14:04

Tak for svaret jegerper.