/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Iams/Eukanuba og forsøgsdyr
Fra : Jackie79b
Vist : 2789 gange
50 point
Dato : 12-04-05 17:20

http://www.anima.dk/dyrenesstemme/iams.pdf

Inden du køber Iams/Eukanuba så læs ovenstående artikel, der fortæller lidt om de forsøgsdyr som Iams/Eukanuba gør brug af. Jeg har lige købt en pose med Iams og troede faktisk at det skulle være foderet for os fremover. Men jeg må nok se mig om efter noget andet. Jeg kan ikke forsvare at mine katte skal leve af et foder som medfører at andre hunde/katte skal lide. Der er jo andre mærker at vælge imellem. Ja jeg ved godt at dette ikke er noget spørgsmål, men jeg vover nu alligevel at oprette et indlæg.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 12-04-05 17:41

Skal vi lige slå en ting fast en gang for alle.

ALLE produkter skal være undergået test. Også de fisefornemme kosmetik-forretninger der siger, de ikke gør det.
Og da man endnu ikke må bruge mennesker som forsøgsdyr, er det dyrene der bruges til dette.

Det er surt, men sådan det er....

Kommentar
Fra : punkler

Dato : 12-04-05 17:46

Desuden synes jeg ikke artiklen giver os, forbrugerne, mulighed for at se objektivt på sagen, de slynger en masse "tomme" anklager ud, som vi umuligt vil kunne tage stilling til er sande eller falske udsagn.

Kommentar
Fra : Jackie79b

Dato : 12-04-05 18:48

Taliskoko du kan forsøge at slå nok så meget fast, men du kan på ingen måde overbevise mig om rigtigheden af at misrøgte forsøgsdyr. Og jeg kender ikke noget til at alle produkter skal være testet på dyr?! Hvor har du det fra? Iøvrigt er det heller ikke det at produktet er testet på dyr der er noget galt med, men forsøgsdyrenes forhold. Et produkt som Iams er lavet til mennesker der vil give deres dyr det bedste, men gælder denne omsorg virkelig kun deres egne kæledyr?
Punkler> Når du kalder anklagerne tomme så lader det til at du allerede taget stilling til om udsagnene er falske eller sande? Hvad mener du at de (Anima) skulle have gjort for forbrugerne til at "se objektivt på sagen"?

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 12-04-05 18:57

Jeg prøver heller ikke at retfærdiggøre dyreforsøg, men konstatere blot, at det er lovstof...

Kommentar
Fra : Jackie79b

Dato : 12-04-05 19:10

Jeg kender ingen lov som befaler at alle produkter skal gennemgå dyretests, og jeg ved at det ikke er tilfældet med kosmetik. Og selv hvis det var lovstof, så gør det ikke misrøgt mere rigtig.

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 12-04-05 20:09

Artikelen minder om en vandrehistorie- for uhyggeligt til at vaere sandt- ligesom den med Bonsai kattene.
Hvis det er rigtigt,at man lader forsoegsdyrene leve under disse vilkaar er det simpelthen afskyeligt.
Firmaet maa gendrive historierne, hvis de vil fortsaette deres eksistens. Indtil da maa det vaere en god ide,at bandlyse deres produkter.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-04-05 20:30

Vandrehistorie

Hvorfor dog det?
Altså den artikel og de billeder der, er da noget der kan henføres til den meget milde ende af skalaen for hvad forsøgsdyr udsættes for.

Er det kun fordi det tilfældigvis er dyrefoder der bliver eksperimenteret med, at nogen synes det er "for meget"??

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-04-05 20:35
Kommentar
Fra : Jackie79b

Dato : 12-04-05 20:36

Bonsai kattene var en joke.. det her er ikke ment som nogen joke. Det er som sagt Anima der står bag artiklen: www.anima.dk. Flere oplysninger om forsøgsdyr kan du finde på www.forsoegsdyrenes-vaern.dk

Kommentar
Fra : Jackie79b

Dato : 12-04-05 20:42

Dova> Du har ret i at der foregår endnu værre ting i forsøgsdyrsverdenen, men det ene retfærdiggøre ikke det andet. Det er også et spørgsmål om tillid, stoler jeg på et firma som er ligeglade med dyrene? Du skriver "nogen synes det er for meget", mener du det er okay forhold?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-04-05 20:52

Nej Jackie, jeg mener slet ikke det er okay at bruge dyr til forsøg under nogen former.

Men jeg vil næsten vædde på, at du (og sikkert mange andre) aldrig havde skænket en tanke, at fabrikanter af dyrefoder kunne finde på at bruge forsøgsdyr på den måde.
Indtil altså, at man lige bliver opmærksom på det.
Og sådan tror jeg det er også helt overordnet, nemlig at folk i det daglige slet ikke tænker ret meget over, at sådan nogen ting virkelig foregår, og endda stadig har svært ved at tro på rigtigheden i det, når det endelig kommer til offentlighedens kendskab.

mvh dova

Kommentar
Fra : Jackie79b

Dato : 12-04-05 21:00

Dova > Du har ret i at jeg ikke havde tænkt så grueligt meget over om dyrefoder blev testet. Men det gør jeg nu. Hvad fodre du selv med? Kan du anbefale noget?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-04-05 21:46

Jeg fodrer fortrinsvis med Brekkies.
Man kan ikke få det ret mange steder, og kun i 5 kg sække.

Men hvem ved om det også er udviklet på baggrund af dyreforsøg, selv om fabrikken benægter det.

Det gør det meste dyrefoder har jeg lige fundet ud af hvad at søgelidt rundt på nettet.

også Royal Canin, Pedigree, Whiskas bare for at nævne nogen få.

mvh dova

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 12-04-05 22:31

Hvis I ikke vil foder jeres dyr med foder der er testet på dyr, skal jeres dyr dø af sult.!!!

ALT(mad, medicin, sminke, foder osv)skal testes, inden det sendes ud til konsumenterne.

Men omvendt, Jackie79b, du kan da også vælge, at lade dine katte spise foder der ikke er testet, og så lade dem få alle bivirkningerne der måtte være ved et ikke testet foder eller et givent medikament.!!!!

Det er valget mellem pest eller kolera! Desværre.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-04-05 23:16

et lille ps - hvad tror i den medicin i måske er nødt til at bruge er testet på ????????????????

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-04-05 23:26

forsøg med dyr - mishandel med dyr - utallige eksempler - kig engang her - det er da noget man kan blive noget så rasende over - og blot et ud af mange eksempler:
http://www.wspa.dk/showpage.asp?lPageID=106

Accepteret svar
Fra : Flemming17

Modtaget 50 point
Dato : 13-04-05 13:53

Vi maa skelne imellem noedvendige og unoedvendige dyreforsoeg.
Alle unoedvendige forsoeg boer bekaempes med alle midler.
Noedvendige forsoeg er kun de, der ikke kan erstattes med andre metoder.
Millioner af dyr bliver hvert aar spist af os mennesker. Hvad med deres levevilkaar og slagtemetoder?
Der er desvaerre nok at tage fat paa.

Kommentar
Fra : Jackie79b

Dato : 14-04-05 17:19

Taliskoko> Det er ikke sandt at alle produkter skal testes på dyr, jeg ved ikke hvorfor du bliver ved med at påstå det, men det er ihvertfald irriterende og forkert! Nej mine katte vil ikke dø af sult fordi jeg vælger et andet foder end et som er testet på misrøgtede forsøgsdyr. Der er jo heller ikke nogen grund til at blive med at teste noget som er testet 1000 gange før.
Meritdk> Du kan ikke sammenligne de to ting. Og som jeg skrev længere oppe at der foregår endnu værre ting gør ikke det her mere rigtigt.
Jeg er uforstående overfor at I jeres accepterende holdning.

Godkendelse af svar
Fra : Jackie79b

Dato : 14-04-05 17:26

Tak for svaret Flemming17.

Kommentar
Fra : tilde-kat

Dato : 29-01-11 10:25

jeg har lige læst alle jeres indlæg og har lidt delte meninger.
alt hvad der kan købes i butikkerne er testet på enten dyr eller mennesker.
jeg er bekendt med nogle studerene som deltager i forsøg med fødevare for at suplere su'en
og alt hvad der kan købes af spiselige ting til dyr er testet til mindste detalje.

selv tager jeg stor afstand til dyreforsøg men fakta er at det medicin vi køber skal være testet på 2 dyrearter for at virkningen kan være dukomenteret, og man undgår at mange mennesker dør af et ikke testet medicament. og selvom dyreforsøg er skræmmende og mange gange ender med at dyret bliver aflivet, er det vel bedre at min overlever på et preperat der er testet godkendt end at han dør af et ikke testet preperat. det er et kildent område som der altid vil være mange samvittigheds dilemmaer i.

disse forsøg som bliver vist i filmen garantere ikke at det er iams dyr, blot kun at iams dyr var tilstede på test centeret. og jeg har læst mig til at iams brugte dette center til forsøg da de skal bruge uvildige resultater for at troværdigheden skal være tilstede. og da man fandt ud af hvad der foregik på centret trak man alle de dyr ud der var tilstede omgående.
jeg fodre selv med eukanuba kat da jeg ikke har lyst til at fylde mit dyr med gluten og hvad der ellers er i de andre mærker og hun har aldrig fungeret bedre.

tjek dette link da jeg peronligt har respect for folk som tager hånd om problemrene

http://www.iamstruth.com/truthHome.do?pi=HP