/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
dørkarm uden karm!!??
Fra : yesboss
Vist : 3393 gange
100 point
Dato : 12-04-05 16:05

Hej spørgejørgen her!

I mit kommende nybyggeri med grundmuring, kunne jeg godt tænke dørene monteret uden trækarm, atså i murerværket, jeg har set at det kan lade sig gøre, men ved ikke hvorledes.

yesboss

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 12-04-05 18:03

Det lyder unægtelig spændende og alt kan jo lade sig gøre, men hvordan?
Som jeg ser det, kan døren aldrig blive tæt, og der skal vel også være et stop, så døren ikke kan gå begge veje (det klarer alm. hængsler ikke).
Det ville være nemmere med en svingdør.
Hængsler og låseblik kan vel bores eller limes op på murværket.
Skal der være åbning under døren--hvis nej, er det også et problem.
Jeg følger lige med i denne tråd, håber nogen kan hjælpe dig.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-04-05 22:04

Det er karm, du mener og ikke gerigt (indfatning)!?

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 13-04-05 09:15

Det er sådan set gerigterne jeg ikke vil have!!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-04-05 11:55

Det vil kræve, at murhullerne mures op på mål og i lod og vater, og at der spares ud til karmen, så der lige stikker nok af den frem til at dørbladet kan hængsles og have et anslag (dørfals). Hvis det gøres som svingdøre, kan du droppe anslagsfalsen og i stedet indfælde stærke magneter i kanten af dørbladet og i den indfældede karm (eller direkte i murværket). Helt fri for træk blir man dog ikke på den måde, hvis ikke man laver noget med smarte tætningslister, som tætter uden at bremse.

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 13-04-05 15:42

...der skal ikke laves svingdøre!!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-04-05 16:10

Jamen så blir du nødt til at have en anslagsfals!

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 13-04-05 21:47

Kære ven, dette er formeget til at selv hærdede byggemarkedsfolk kan klare, å lad nu vær med at bruge byggemarkedets tid på lørdag med en masse spørgsmål.hvad med: www.svalk.dk
og : www.swedoor-kilsgaard.dk

Accepteret svar
Fra : traeterrasser

Modtaget 100 point
Dato : 13-04-05 23:35

hej yesboss
Du skal blot sørge for ,hvis det er mursten eller gasbeton væg at hullet er lige(lodret og vandret) ca 24 mm for stort , så sætter du din karm i som normalt og laver en pæn fuge på begge sider.alternativt kan der fuges mes mørtel , men tror det vil revneførste gang døren bliver smækket . Hilsen Steen www.traeterrasser.dk

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-04-05 10:27

Der er ingen grund til, at noget skulle revne. Ved almindelige døre holder gerigterne intet, dårligt nok sig selv, så en gerigtløs konstruktion bliver på ingen måde svagere end én med. Karmen skal jo stadigvæk sættes i murværket med kiler og skruer (søm?).

Kommentar
Fra : traeterrasser

Dato : 14-04-05 18:36

Hallo hvad sker der
Revne dannelsen kan forekomme mellem karm og mur hvis der fuges med mørtel fuge - det er jo derfor man bla. bruger indfatninger for at skjule denne fuge.(du er ikke helt vågen pbp_et) tag og læs teksten og lyt så efter hvad en med erfaring siger inden du kommer med udtalelser.

Godkendelse af svar
Fra : yesboss

Dato : 27-04-05 19:03

Tak for svaret traeterrasser.