/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Hvad sker der hvis politiet tager på en ~
Fra : hondaforever
Vist : 1723 gange
50 point
Dato : 11-04-05 20:19

hey... hvad sker der hvis man møder politiet og man kører på en 45scooter, og man er 16 år?

hilsen Søren

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-04-05 20:24

Så får man en bøde på 5000 for at køre uden kørekort.

mvh dova

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 11-04-05 20:25

Så siger man at man har taget den fra sin far.
Hvis man er heldig slipper man med "skideballen" når man komme hjem. (tror politiet i hvert fald)
Som regel slipper man med en mindre bøde - men i værste tilfælde - normalt først når man er stoppet tre gange - udsættes kørekortet 1-2 år. Den skal naturligvis være indregistreret i fars navn.
MVH Michael

Kommentar
Fra : Pornsim

Dato : 11-04-05 20:26

Jeg ved det ikke helt, men jeg kender nogen som bare fik besked på at trække hjem, og så gik politiet hjem til deres forældrer og sagde at de skulle passe bedre på deres barn...

Hilsen Simon

Kommentar
Fra : hondaforever

Dato : 11-04-05 20:30

ok.. kan se der er forskellige meninger..
Hvad er den helt præcise straf?

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 60 point
Dato : 11-04-05 20:30

Hej Søren.

Så har du kørt uden kørekort. Og det får du en bøde for. Men så nemt er det ikke. Din ret til at opnå kørekort kan også blive udsat. Så det er noget rigtigt lort du har lavet. Når du bliver taget af politiet for at have kørt for hurtigt på en knallert, får du en bøde. Men det du har gjort svarer til at køre bil uden kørekort, og der er staffen større.

Nu skriver du jo ikke at det ER sket, men kun HVIS. Så lad være med at lade det ske. Det er squ for dumt. Hilsen AJ

Kommentar
Fra : hondaforever

Dato : 11-04-05 20:36

ok jan...

Nej nej, det er ikke sket.. Det er fordi jeg står med en 45 scooter som jeg fik af min morbror, en lidt ældre en. Sælger den videre inde på dba.dk
Ville bare lige være helt sikker på hvad straffen var.

Mange tak for svaret.

hilsen Søren

Godkendelse af svar
Fra : hondaforever

Dato : 11-04-05 20:37

Tak for svaret arne.jakobsen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-04-05 21:16

hondaforever

Citat
En straf af denne art vil ikke forhindre dig i at tage kørekort, når du er er fyldt 18 år.

fra denne side

http://www.ret-raad.dk/allespmsvar&spec=237fad4b5104dc9fe24f448d22fe86a3&themeid=200107312226_9329_3b67147289f3c&art_id=200107111134413015&type=q

Du får en bøde men bliver ikke frataget retten til at tage kørekort som 18 årig,, som arne.jakobsen skriver

Det beviser endnu en gang hvor klog arne.jakobsen er

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-04-05 21:29

I guder... LOOL

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-04-05 21:32

ans - det er igen noget dumt sludder fra din side. Der hersker de samme regler som hvis han havde kørt bil uden kørekort som 16-årig. Der er jo hele humlen, at 45-knallert ER lovmæssigt det samme. Det har du ikke forstået/fattet.
Men lad være med at forvirre vore kandu-spørgere. Ville du noget, og vidste du noget, kunne du jo have rådet spørgeren. Det gjorde du ikke!!!!!!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-04-05 21:39

arne.jakobsen, der er dig der forvirrer med noget sludder.

Hvis det ikke er sludder,det som du giver som et svar, vil det jo være godt for alle parter at du kunne henvise til hvor i lovgivningen det står, at det du skriver er lov.

Kommentar
Fra : EntrY

Dato : 11-04-05 21:40

You go girl - mh-mh-mh-mmh

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-04-05 21:42

Jeg tillader mig lige på vegne af Ans at citere den fulde ordlyd fra en adbvokat.

Af en eller anden grund har jeg mere tillid til en uddannet jurist, end til en selvbastaltet stormester og klogskider, der er så pointliderlig at det er til at brække sig over.

Fra det link Ans angav, som samtidig bekræfter Dovas indlæg

Citat
Hvad er straffen for at køre 45-knallert uden kørekort?

Hvis man som 16- eller 17-årig kører på en 45-knallert og bliver stoppet af politiet, hvad sker der så?
Kan man så ikke få kørekort til bil eller motorcykel, når man bliver 18 år, og hvor stor bøde får man?
Er der forskel på, om scooteren er ulovlig eller lovlig?

Indehaver, Advokat (H) Henrik Thorstholm, Ret&Råd Skjern svarer:

Kører du på en 45-knallert uden at have erhvervet kørekort, vil du få en bøde.
Bødekravet er netop skærpet. Udgangspunktet er at bøden skal svare til det man sparer ved ikke at have taget køreundervisning. Altså 1.gang bøde på 5000,- kr.
Er du under 18 år, så kan du jo ikke tage kørekort, så du har ikke nogen besparelse. Bøden skulle derfor nedsættes, men da reglen er ny, ikke mindst i relation til 45-knallerter, så er der ingen retspraksis offentliggjort.
Ved de taktstmæssige bøder er det endvidere muligt for uddannelsessøgende at få nedsat bøden til det halve.
Der kommer en tillægsbøde, dersom knallerten er ulovlig, afhængig af, hvad der er galt.
En straf af denne art vil ikke forhindre dig i at tage kørekort, når du er er fyldt 18 år.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-04-05 00:00

Og hvad kan man så bruge det accepterede svar til ??????????

Spild af point at købe sig til noget, som ikke er et svar

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 12-04-05 00:52

Tak til ans, Klumme og Dova for at udtale sig om noget de ved noget om!

Til andre, der mener, at de ved noget så tøv lige en kende før man giver et (skråsikkert) svar, så spørgeren nærmest tvinges til at acceptere dette forkerte svar.

Men heldigvis , så fik vi det rigtige svar - så mine point ikke blev spildt.

Jeg opretter lige et par spørgsmål til ans og Dova af 100 point og Klumme du får ikke nogen, da du kun har sat dig til at være almindelig bruger.

[hør]

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-04-05 02:01

Bjarne_H

Jeg har set dit spørgsmål til mig, men jeg svarer ikke.

Jeg synes, det er pænt af dig at oprette det, men jeg har tidligere i aften sagt nej til point, med relation til dette spørgsmål.

Min beslutning står fast, jeg vil ikke tjene point på denne måde.

Men jeg overvejer at bruge det, som et tip.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 12-04-05 15:40

Hej ans - OK jeg kan godt forstå dig; men jeg har oprettet spørgsmålet og det bliver først lukket når du giver en kommentar - ja men så må det jo stå åbent

Point-status p.t. for Kandu-brugerne er jo i forvejen bombet til Rusland - så 100 point fra eller til

Håber, at du ændrer mening og lægger en kommentar på spørgsmålet

Mvh
Bjarne

P.S. For god ordens skyld, gør jeg opmærksom på, at sidste relevante kommentarer vil blive kopieret til:
http://www.kandu.dk/dk/spg/64646
og senere vil jeg nok ellers give pointene til Klumme, fordi vedkommende ikke har så mange

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-04-05 18:02

Bjarne_H

Jeg kommenterer først spørgsmålet, når det er lukket

Hvis du vil give de point til Klumme, så er det da ok ja han har jo ikke så mange

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 13-04-05 03:20

OK ans - lukker spørgsmålet torsdag og hvis du ikke forinden da har lagt kommentar

- ja så giver jeg point til Klumme - der ikke har så mange

Mvh
Bjarne

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-04-05 18:33

Bjarne_H

Luk du bare på torsdag og giv point til klumme

Jeg har set, at du har forhøjet, men min beslutning står fast

Hilsen ans