/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
summasummarum og afslutning af regnskab
Fra : anetteogjesper
Vist : 3340 gange
100 point
Dato : 11-04-05 19:23

Jeg skal (lidt forsinket) have afsluttet regnskabet fra 2004. Jeg læser så på side 69 'opgørelse af varelager og vareforbrug" i summasummarum hæftet, men kommer nu i tvivl om momsen. Jeg har optalt mit varelager og skal kreditere min varekøbskonto, men er det inkl. eller eksl. moms? - Jeg sælger jo ikke noget, så jeg skal vel ikke betale moms af det? Og når jeg skal indføre dem på varelagerkontoen skal det beløb så være inkl. eller eksl. moms? Det er indkønbsværdien og ikke salgsværdien jeg skal bruge?

Jeg er måske lidt fatdum, men jeg synes det er en smule svært... Der står også noget med bogføring af afskrivninger, hvad er det?

mvh
Anette

Kommentar
Fra : umv

Dato : 11-04-05 19:30

Hej Anette.

Beløbet, som du skal kreditere din varekøbskonto og debitere dit varelager er kostpris uden moms.

Hvis du har nogle aktiver, der skal afskrives på, skal disse beløb (uden moms) krediteres under aktiver og debiteres under driftsregnskabet.

Mvh

UMV

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 11-04-05 19:41

Tusind tak, så er det altså uden moms godt

Jeg er en smule nybegynder, så jeg spørger sikkert dumt, men hvad er afskrivninger? - gerne et eksempel.

mvh
Anette

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 11-04-05 19:47

AFSKRIVNING ER HVIS DU KØBER EN MASKINE TIL OVER 8400,-KR.

DENNE MASKINE KAN IKKE TRÆKKES FULDT FRA I DIT REGNSKAB DET 1. ÅR, KUN MED EN VIS PROCENTDEL, JEG TROR DET ER CA. 20 % PR ÅR, LIGELEDES MED DIN BIL DER KAN OGSÅ TRÆKKES NOGET FRA I AFSKRIVNING HVERT ÅR.

ALT DETTE GÆLDER KUN FOR ET FIRMA.

GOD FORNØJELSE

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 11-04-05 20:20

Afskrivningsloven
Lovbekendtgørelse nr. 976 af 21. september 2004 om skattemæssige afskrivninger (afskrivningsloven)

Link til lovbekendtgørelsen og evt. ændringslove mv. i Retsinformation (åbner i nyt vindue)

Beløbsgrænser 2004 2005
Småsaldigrænse
(§ 5) PSL § 20 reguleres
Grundbeløb 6.700 kr. 10.800 kr. 11.000 kr.
Småaktiv- og småudgiftsgrænse
(§§ 6, 11, 42 og 43) PSL § 20 reguleres
Grundbeløb 6.700 kr. 10.800 kr. 11.000 kr.

I 2004 var grænsen 10.800,- i 2005 erden 11.000,-

MVH Michael

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 11-04-05 20:23

Vi er også er firma, men vi havde ingen dyre omkostninger sidste år, men det er jo rart at vide.

Nu går jeg lige uden om spørgsmålet, men hvis jeg nu leaser en computer til et beløb hver måned, hvordan bogfører jeg så det?

Jeg har også et sidste spørgsmål, hvad er det lige jeg skal indføre i min udvidede selvangivelse?- Vi har desværre ikke overskud, men når jeg tager min udprintede årsopgørelse fra summasummarum, hvilket tal skal jeg så indføre?

mvh
Anette

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 11-04-05 21:24

Leasingudgifterne kan fratrækkes i det skattemæssige regnskab/selvangivelsen efterhånden som du betaler dem.

Det beløb du skal indføre i den udvidede selvangivelse som resultat af virksomhed er årets resultat før renter. Såfremt der er afholdt udgifter med ingen eller begrænset skattemæssig fradragsret, skal der korrigeres for disse. Dette er fx. regninger for restaurationsbesøg med kunder, gaver og blomster til kunder, gebyrer til ToldSkat og den slags.

Eventuelle renteindtægter/-udgifter i virksomheden skal indføres under kapitalindkomst.

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 11-04-05 22:40

Okay.

Jeg er lidt i tvivl om om det du skriver med at korrigere tallene ved fradrag. Hvis nu vi har været ude og spise med en kunde el.lign. for eks, 300 kr., hvad så?

Hvis jeg ser på mit årsregnskab fra summa summarum, er der så et tal jeg kan vælge, som skal indsættesi selvangivelsen?

mvh
Anette

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 11-04-05 22:49

Hvis du har været ude at spise med en kunde, og det har kostet kr. 300, har du i dit skatteregnskab kun fradrag for kr. 75.

Dette følger af Ligningslovens § 8, stk. 4:
" Stk. 4. Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst fradrages udgifter til repræsentation dog kun med et beløb svarende til 25 pct. af de afholdte udgifter."
Der eksisterer dog en undtagelse hertil, således at der er fuld fradragsret for udgifter afholdt til udenlandske forretningsforbindelser.

For at svare kort... Der er ikke noget tal fra dit årsregnskab fra Summa Summarum, som du kan vælge.

Det skyldes, at der SKAL laves korrektioner hertil, da I højest sandsynligt har haft udgifter, med ingen eller begrænset skattemæssig fradragsret.

Hvis du ikke selv har styr på skattereglerne, bør du stærkt overveje at gå til en revisor med dit regnskab, og få ham til at gennemgå det og opgøre indkomsten.

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 12-04-05 09:37

Vi er kun et lille firma og vi har ikke råd til en revisor, så jeg må bare klare mig.

Gælder de 25% alt repræsentation såsom køb af annoncer m.m?

Hvis jeg har forstået det ret skal jeg tage alle mine udgifter og alle mine indtægter og regne dem ud. Hvad hvis vi ikke har overskud?

mvh
Anette

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 12-04-05 09:46

Køb af annoncer anses ikke for repræsentation. Du har derfor fuld fradragsret for denne udgift.

De 25% gælder hovedsageligt for det direkte kunderelaterede... restaurationsbesøg, gaver og den slags.

Hvordan et eventuelt underskud fra virksomheden skal behandles, afhænger af hvordan din virksomhed kategoriseres. Er der tale om en reel erhvervsvirksomhed eller er det en hobbyvirksomhed?
Hvis det er hobbyvirksomhed er der ikke fradrag for underskud.
Hvis det er erhvervsvirksomhed kan underskuddet modregnes din personlige indkomst.

Når du ikke har råd til en revisor, kunne du overveje at arrangere et møde med den lokale skatteforvaltning. Mange af dem er rimeligt hjælpsomme, og der kan du gratis få svar på dine spørgsmål.

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 12-04-05 17:09

Hej

Vi er registreret som et enkelmandsfirma med cvr nr.

Jeg takker alligevel for tålmodigheden

Jeg sidder og kigger på den udvidede lige nu.
Lad os sige jeg har lagt alle tal sammen plusser og minusser (og kun 25% af mit restaurant besøg), jeg har forstået at det her kan jeg ikke bruge mit årsregnskab, men egenligt kun billagende, har jeg ret? - Lad os sige jeg er kommet frem til et minus resultat, skal jeg så føre det ind under nummer 112 på selvangivelsen? - skal jeg skrive noget andre steder?

Er der flere ting jeg skal tage hensyn til kun har delvist fradrag?

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 13-04-05 14:16

De typiske poster der skal korrigeres for i et skattemæssigt regnskab ifht. et årsregnskab er;
- Repræsentation
- Aktiver med en kostpris over 10.800 kr. ekskl. moms
- Bøder
- Regnskabsmæssige afskrivninger tilbageføres og skattemæssige afskrivninger fratrækkes.
- Øvrige (afhænger af hvad virksomheden beskæftiger sig med)

Underskud skal føres ind under rubrik 112 på selvangivelsen - husk at beløbet er før renter. Hvis der har været renter skal disse føres under rubrik 114 hhv. 117 (læs teksten vedrørende de enkelte rubrikker og se om der er noget der "passer" på jer).

Husk at i skal udfylde et virksomhedsskema, såfremt jeres omsætning overstiger 500.000 kr.

Hvis du er usikker på reglerne (der er jo mange - samt undtagelser til næsten hver regel), vil jeg anbefale at du indhenter et tilbud fra et par revisionsfirmaer, da I er ansvarlige for at tallene i selvangivelsen.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 13-04-05 14:27

Lige et par bemærkninger til Ampere's indlæg, som jeg for iøvrigt er fuldstændig enig i.

Det er ganske rigtigt jeres ansvar, at tallene i selvangivelsen er korrekte. Men medmindre der er tale om groft skattesvig, vil eneste konsekvens være, at skattemyndighederne efteropkræver skatten+renter.

Virksomhedsskemaet skal indsendes sammen med selvangivelsen, hvis omsætningen overstiger kr. 500.000.
Hvis det er virksomhedens første år, hvilket en del kan tyde på, behøver I dog ikke at indsende det, da der er en undtagelse til indsendelsespligten.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 13-04-05 14:42

Hvis T&S opdager at man ikke har styr på sit regnskab, risikerer man at komme på deres kontrol liste. T&S kan være uhyggelige emsige hvis de først har fundet en fejl én gang - også selvom det er bagateller (afhænger selvfølgelig af hvilken region man tilhører). Jeg har selv oplevet at en person blev tjekket HVERT år, selv om der ikke blev fundet fejl.

Som selvstændig erhvervsdrivende skal man, ligesom ved alt andet, holde sig til det man er god til - og overlade resten til kyndige.

AMP

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 13-04-05 15:17

HVIS DU GÅR UD OG SPISER MED EN KUNDE VIL DER VÆRE 25% MOMS PÅ REGNINGEN.

VED ALLE "NORMALE" UDGIFTER TIL ALT MULIG ANDET, VIL DU KUNNE TRÆKKE DE 25% FRA I DIT REGNSKAB, MEN LIGE PRÆCIS REGNINGEN FOR AT SPISE, VIL DU KUN, KUNNE TRÆKKE 6,25% FRA FOR MOMSEN.

BARE LIGE SÅ DU KUNNE VÆRE OPMÆRKSOM PÅ DETTE.

MVH AG112

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 13-04-05 15:31

Tusind tak alle, det er meget hjælpsomt.

Jeg håber, jeg har mere styr på det nu.

Lige et par enkelte spørfsmål mere, det tal jeg skal føre ind i 111/112, skal være uden moms?

Og AG112, jge forstod ikke helt det med momsen på regningen og momsen...vil det sige at alm. moms ikke gælder for restaurant besøg?

mvh
Anette

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 13-04-05 15:37

Den moms der er afregnet til ToldSkat skal ikke indgå i dit resultat af virksomheden.
Det er omsætning, varekøb m.v. excl. moms, der skal indregnes i resultatet.

Og AG112 har ret i, at der kun er begrænset momsfradrag for restaurationsbesøg med kunder. Det der kan fratrækkes i momsen er 25% af den pålagte moms, svarende til de 6,25% af beløbet excl. moms, som AG112 nævnte.
Den ikke fradragsberettigede del af momsen kan indføres som en del af restaurationsregningen i din bogføring.

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 13-04-05 15:46

Okay, så jeg kan trække fra i moms fra et restaurant besøg er 6,25% af beløbet eksl. moms, er dette korrekt? - og resten og beløbet, som jeg har betalt i moms, kan jeg tage med i de 25%, jeg må trække fra?

Accepteret svar
Fra : ampere

Modtaget 100 point
Dato : 14-04-05 10:52

Hvis du har en faktura fra et restaurantbesøg lydende på 125 kr., vil de 25 kr være momsen (20% af 125 kr inkl. moms eller 25% af 100 kr. ekskl. moms). Da du kun kan fratrække 25% af momsen, skal du bogføre din tilgodehavende moms (købsmoms) med 25 kr.*25% = 6,25 kr.

Du har således haft en nettoudgift på 125-6,25=118,75 kr.. Af de 118,75 kr. har du kun skattemæssigt fradrag for 25%. Dvs. 118,75 kr.*25% =29,69 kr.

mvh. AMP

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 14-04-05 11:12

Hej alle

Tusind tak for alle de gode svar, jeg ved faktisk slet ikke hvem jeg skal tildele point, for i har alle hjulpet mig så meget.
Jeg vil sidde mig ned nu og prøve at finde ud af det og hvis jeg har flere spørgsmål, må jeg jo bare skrive igen
Jeg tildeler disse point til ampere, men hvis Paulus1 går en og skriver en hilsen under mit andet åbne spørgsmål jeg har her "Andet erhverv" - summasummarum og afslutning af regnskab, får du disse point!

Tak for hjælpen ALLE

mvh
Anette

Godkendelse af svar
Fra : anetteogjesper

Dato : 14-04-05 11:16

Tak for svaret ampere.....OG ALLE I ANDRE
Det har hjulpet mig meget, nu må jeg se, om jeg kan finde ud af det!